رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کیوان کاشفی در جلسه شورای گفت‌وگوی کرمانشاه

موانع صادرات مشتقات نفتی و پتروشیمی از گمرکات کرمانشاه رفع شود

جلسه شورای گفت‌وگوی استان کرمانشاه به بررسی موانع پیش روی صادرات مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی اختصاص یافت و کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه در این نشست، با اشاره به اینکه استان‌های دیگر با چنین موانعی روبرو نیستند، رفع این موانع در گمرکات کرمانشاه را خواستار شد.

05 مرداد 1398
کد خبر : 29632
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با موضوع بررسی موانع پیش روی صادرات مشتقات نفتی و با حضور رئیس اتاق کرمانشاه، معاون اقتصادی استانداری و جمعی از مسئولان و فعالان صنعت نفت و پتروشیمی استان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در حوزه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، افزود: مشتقات نفتی از مزیت‌های مهم تولیدی و صادراتی این استان است و تداوم فعالیت صنایع این حوزه نیازمند تسهیل شرایط صادرات آنهاست.

 کیوان کاشفی با بیان اینکه هم‌اکنون حجم قابل‌توجهی از فرآورده‌های نفتی کرمانشاه به خارج از کشور فرستاده می‌شود، گفت: متأسفانه بخش عمده این محصولات از طریق گمرکات استان کرمانشاه صادر نمی‌شود و یا روند صادرات آن بسیار دشوار و زمان‌بر است.

 او بر لزوم حل مشکلات پیش روی صادرات این محصولات تأکید کرد و افزود: باید سازوکاری فراهم کنیم که سود صادرات مشتقات نفتی استان به خود کرمانشاه برسد.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به سخت‌گیری‌هایی که برای صادرات این محصولات در سه بخش گمرک، استاندارد و مالیات وجود دارد، گفت: اگر مشکل قانونی وجود داشته باشد باید برای همه استان‌های کشور یکسان باشد اما شاهد آن هستیم که برخی از استان‌های دیگر در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی خیلی خوب عمل می‌کنند.

کاشفی تصریح کرد: اگر موانع موجود در داخل استان قابل‌حل باشد باید با تعامل بین بخشی این موانع را مرتفع کنیم و اگر نیازی برای اخذ مجوزهای از تهران بود پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شود.

او خواستار رفع مشکلات مالیات بر ارزش‌افزوده صادرات مشتقات نفتی شد و افزود: در بحث کارگروه تعیین ماهیت مشتقات نفتی نیز روند کار مقداری زمان‌بر است که خواستار تسریع آن هستیم.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در ادامه گفت: موانع پیش روی صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی باید مرتفع شود و بتوانیم هرچه زودتر اولین محموله صادراتی را از مرزها و گمرکات کرمانشاه صادر کنیم.

هدایت حاتمی محصولات پتروشیمی را یکی از مهم‌ترین تولیدات استان کرمانشاه دانست و افزود: باوجود داشتن سه پتروشیمی بزرگ در استان نباید از پتانسیل صادراتی این واحدها غافل شویم.

 او با بیان اینکه پالایشگاه کرمانشاه یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور است که مزیت‌های صادراتی آن نباید از دست برود، از برخی سختگیری‌ها که مانع صادرات مشتقات نفتی از کرمانشاه می‌شود انتقاد کرد و گفت: قرار نیست دود و دم این صنایع برای کرمانشاه باشد و سود آن به استان‌های دیگر برود.

حاتمی افزود: اگر از بقیه استان‌ها سخت‌گیری‌های بیشتری داریم، این سازوکارها باید اصلاح شود و دستگاه‌هایی مانند گمرک و استاندارد نیز باید هرچه زودتر موانع پیش روی صادرات مشتقات نفتی را مرتفع کنند.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، به‌زودی شاهد صادرات اولین محموله محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی از گمرکات استان باشیم.

او ابراز امیدواری کرد با اعلام آمادگی که بین دستگاه‌ها وجود دارد اولین محموله فرآورده‌های نفتی ظرف پنج روز آینده از گمرکات استان اظهار و صادر شود.

حاتمی همچنین از مدیرکل امور مالیاتی استان خواست در زمان کوتاهی سازوکار مشخص برای رفع مشکلات مالیات بر ارزش‌افزوده صادرات مشتقات نفتی تعریف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان کرمانشاه با بیان اینکه تعیین ماهیت فرآورده‌های صادراتی نیز باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود، گفت: می‌توانیم از ظرفیت پژوهشگاه نفت و دانشگاه نفت کرمانشاه در این زمینه استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه تعدادی از فعالان صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی استان به بیان مشکلات خود پرداختند که استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده، زمان‌بر بودن تعیین ماهیت فراورده‌ها، مشکلات گمرکی و ... از مهم‌ترین آنها بود.

 به گفته آنها فقط در دو بخش پالایشگاه کرمانشاه و پتروشیمی بیستون در ۱۶ ماهه اخیر نزدیک به ۵۰۰ هزار تن صادرات مشتقات نفتی تولید شده که به‌واسطه مشکلات موجود، هیچ سهمی از صادرات آن از مرزهای کرمانشاه اظهار نشده است.

در همین رابطه