رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از نشست‌های روز اول کمیته‌های تخصصی اکو

نقشه راه همکاری‌های گردشگری کشورهای عضو اکو تهیه می‌شود

هم‌زمان با برگزاری نشست سالیانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو در استانبول ترکیه، جلسات کمیته‌های تخصصی گردشگری و داوری اکو به ریاست ایران و جلسه کمیته تخصصی حمل‌ونقل اکو به ریاست ترکیه برگزار شد. در جلسه کمیته تخصصی گردشگری مقرر شد نقشه راه همکاری‌های گردشگری سلامت میان کشورهای عضو اکو توسط دبیرخانه این اتاق اکو تهیه و در نشست بعدی کمیته گردشگری و کمیته اجرایی ارائه شود.

07 مرداد 1398
کد خبر : 29681
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست سه‌روزه اتاق بازرگانی و صنعت اکو از دیروز در استانبول ترکیه آغاز شده و در حاشیه آن برگزاری جلسات کمیته‌های تخصصی این اتاق نیز در حال برگزاری است.

در نخستین روز از نشست سه‌روزه اتاق بازرگانی و صنعت اکو، جلسات کمیته‌های گردشگری و داوری اکو به ریاست ایران و جلسه کمیته حمل‌ونقل اکو به ریاست ترکیه برگزار شد.

تهیه نقشه راه همکاری‌های گردشگری سلامت اکو در دستور کار

در حاشیه نشست سالیانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو، دوازدهمین جلسه کمیته گردشگری اتاق اکو نیز به ریاست ایران و با حضور نمایندگانی از دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در محل اتاق بازرگانی ترکیه در استانبول برگزار شد.

در این نشست نمایندگان اتاق‌های بازرگانی از کشورهای ایران، ترکیه، تاجیکستان افغانستان، ازبکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان حضور داشتند و موضوعاتی اعم از گزارش دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو اردبیل، نقشه راه توسعه گردشگری اکو و استراتژی ویزای استیکر اکو مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در نتیجه بحث و گفت‌وگوی نمایندگان حاضر در جلسه کمیته گردشگری اتاق اکو، مقرر شد نقشه راه همکاری‌های گردشگری سلامت میان کشورهای عضو اکو توسط دبیرخانه اتاق اکو تهیه و در نشست بعدی کمیته گردشگری و کمیته اجرایی ارائه شود.

همچنین مقرر شد همکاری‌های دوجانبه ایران و ترکیه در زمینه گردشگری بتواند به‌صورت سازمان یافته ادامه یابد.

در بخش دیگری از جلسه با موافقت نمایندگان حاضر، مقرر شد در نشست آتی کمیته گردشگری اتاق اکو هتلداران و تورگردانان از کشورهای عضو اکو حضور یابند تا نتایج ملموس‌تری به دست آید.

پیشنهاد ایران برای بهره‌برداری از استعدادهای منطقه اکو

سیزدهمین جلسه کمیته حمل‌ونقل اتاق اکو نیز با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای ایران، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و به ریاست ترکیه برگزار شد.

در این نشست نماینده اتاق ایران با اشاره به وسعت و موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور درخواست کرد: در راستای بهره‌برداری از استعدادهای منطقه اکو در زمینه حمل‌ونقل، تسهیل صدور روادید برای تجار و بازرگانان و رانندگان ترانزیت و تسهیل امور گمرکی همچنین تخفیف و لغو مجوزهای اضافی در برخی کشورهای عضو در دستور کار قرار بگیرد.

 موضوعاتی مانند گزارش پیشرفت ایجاد کمیته بازاریابی کریدورهای زمینی و ریلی منطقه اکو توسط ایران و دبیرخانه سازمان اکو، گزارش توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه اکو توسط ترکیه و دبیرخانه اکو، وضعیت اجرای موافقت‌نامه چارچوب تجارت ترانزیت اکو در این جلسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در نتیجه این نشست مقرر شد اتاق ایران از دبیرخانه اکو درخواست کند شرکت مشاوری را برای تدوین برنامه بازاریابی مسیرهای زمینی و ریلی اکو تعیین کند تا در این زمینه طراحی برنامه لازم صورت پذیرد.

بررسی راه‌اندازی مرکز داوری سازمان همکاری‌های اسلامی در کمیته داوری اکو

هم‌زمان با برگزاری نشست سالیانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو در استانبول ترکیه، دوازدهمین جلسه کمیته داوری اتاق اکو نیز به ریاست ایران برگزار شد.

در این نشست نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای ایران، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و همچنین نمایندگانی از دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) حضور داشتند.

گزارش آخرین وضعیت تأسیس مرکز داوری تجاری سازمان همکاری‌های اسلامی از طرف ترکیه از مهم‌ترین مسائلی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و درنهایت نماینده اتاق ایران درخواست کرد اساسنامه و چگونگی فعالیت این مرکز داوری به کشورهای عضو منعکس شود و نشست‌های تخصصی نیز برای بررسی تأسیس این مرکز به میزبانی اتاق ترکیه که در نشست پیشین کمیته داوری در تاشکند مصوب شد، برگزار شود.

همچنین نماینده ایران در جلسه کمیته داوری اتاق اکو از تجار و بازرگانان کشورهای عضو درخواست کرد در قراردادهای تجاری خود مرکز داوری سازمان همکاری‌های اسلامی را به‌عنوان حکم لحاظ کنند و در ادامه مقرر شد این موارد و گزارش اقدامات انجام شده، در جلسه آتی کمیته داوری توسط اتاق بازرگانی ترکیه ارائه شود.

در همین رابطه