رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از نشست‌های روز سوم کمیته‌های تخصصی اکو

نقشه راه گردشگری کشورهای عضو اکو با مشارکت اتاق‌های بازرگانی ایران و ترکیه تهیه می‌شود

هفدهمین نشست مجمع عمومی و بیست و ششمین کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو امروز به ریاست رفعت حصار چیکلی اوغلو رئیس اتاق بازرگانی ترکیه و با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

08 مرداد 1398
کد خبر : 29710
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست سه‌روزه اتاق بازرگانی و صنعت اکو از دیروز در استانبول ترکیه آغازشده و در حاشیه آن برگزاری جلسات کمیته‌های تخصصی این اتاق نیز در حال برگزاری است.

هفدهمین نشست مجمع عمومی و بیست و ششمین کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو امروز به ریاست رفعت حصار چیکلی اوغلو رئیس اتاق بازرگانی ترکیه و باحضور روسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای افغانستان، ایران، آذربایجان،  ازبکستان، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و هادی سلیمان پور دبیر کل سازمان اکو  در محل اتاق بازرگانی ترکیه در استانبول برگزار شد.

سلیمان پور دبیر کل سازمان اکو در این نشست، از برگزاری اجلاس‌های وزرای گردشگری، شورای اکوتا و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو در ماه آگوست و تا پایان سال جاری در تهران خبر داد.

سید حسین سلیمی نایب‌رئیس کمیته ایرانی اتاق اکو که  به نمایندگی از اتاق ایران در این نشست به سخنرانی پرداخت، ضمن برشمردن اهمیت توسعه همکاری‌های درون‌سازمانی ازجمله تجارت و سرمایه‌گذاری، به تشریح دستاوردهای برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو که ۲۸  تا ۳۰ خرداد ۹۸   در استان اردبیل و به میزبانی اتاق ایران و اتاق اردبیل برگزار شد، پرداخت.

 سلیمی همچنین خواستار بهره‌برداری از فرصت‌های کمتر استفاده‌شده تجارت و سرمایه‌گذاری در منطقه اکو ازجمله گردشگری، گردشگری سلامت، انرژی و نفت و گاز و پتروشیمی برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری درون منطقه‌ای اکو شد.

نماینده ایران در این نشست نیز یکی از مشکلات اکو را نبود چارچوب زمانی برای اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های امضاشده در سازمان اکو و عدم اجرایی شدن این توافقات دانست  و خواستار رفع این مشکل با کمک دبیرخانه اکو شد.

سلیمی همچنین خواستار حضور نماینده بخش خصوصی و اتاق بازرگانی اکو در مجامع تصمیم سازی ازجمله شورای همکاری اکوتا که آگوست سال جاری میلادی در تهران برگزار می‌شود، شد.

نماینده ترکیه در این نشست ضمن قدردانی از میزبانی ایران در برگزاری کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو خواستار توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان اردبیل ازجمله بهره‌برداری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی درزمینهٔ توسعه گردشگری درمانی  ارائه‌شده از سوی استانداری اردبیل طی اجلاس مذکور شد.

با تأکید بر توسعه گردشگری، مقرر شد نقشه راه گردشگری کشورهای عضو اکو با مشارکت اتاق‌های بازرگانی ایران و ترکیه تهیه و در نشست آتی اتاق‌های بازرگانی اکو ارائه شود.

در ادامه، رئیس اتاق ترکیهاز فعالیت‌های کمیته استاندارهای سازمان همکاری‌های اسلامی در این زمینه برای یکسان‌سازی کلیه استانداردهای حلال در کشورهای عضو خبر داد.

وی همچنین خواستار اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد دوجانبه فی‌مابین کشورهای عضو و همچنین زمان‌بندی اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های در چارچوب اکو همچنین حضور نماینده اتاق بازرگانی اکو به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در مجامع مربوط به تصمیم سازی‌های اقتصادی اکو شد.

در همین زمینه دبیر کل سازمان اکو اعلام کرد از سال گذشته و برگزاری بیست و سومین نشست شورای وزیران در دوشنبه تاجیکستان دبیرخانه روش پروژه محور را در نظر گرفته است و طرح‌های اکو به این صورت اداره می‌شوند تا بتوانند خروجی قابل قبولی داشته باشند.

او همچنین در توضیح اقدامات صورت گرفته در رابطه با ویزا افزود:  تیم‌های کوچک برای بررسی مشکلات تشکیل‌شده‌اند؛ همچنین مشاور مناسب انتخاب خواهد شد تا موضوع را بررسی نماید و با همکاری کشورهای عضو ویزای واحد اکو برای افراد خارجی بکار خواهیم گرفت تا این مشکلات به‌صورت گام‌به‌گام کاهش یابد.

در خصوص اکوتا نیز دبیر کل اکو خواستار رویکرد جدید کشورها در نشست آتی شورای همکاری اکوتا شد.

وی همچنین اعلام کرد زمینه حضور بخش خصوصی و اتاق بازرگانی اکو در کلیه نشست‌های تصمیم سازی اقتصادی در اکو فراهم است.

گزارش  کمیته‌های تخصصی بانوان کارآفرین گردشگری، حمل‌ونقل، داوری ،صنعت ، سرمایه‌گذاری ، بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین تسهیل تجارت توسط روسای کمیته‌ها از دیگر محورهای برگزاری این نشست بود که مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

علاوه بر این مقرر شد نشست آتی  بیست و هفتمین کمیته اجرایی و کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی اکو  نوامبر ۲۰۱۹ در کراچی پاکستان برگزار شود  که تاریخ دقیق و جزئیات این نشست از طریق اتاق اکو به اطلاع اتاق‌های عضو خواهد رسید.

 

در همین رابطه