رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جمال رازقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اتاق مسئول تخلفات پیش‌آمده در حوزه کارت بازرگانی نیست

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز در انتقاد از بحث‌هایی که اتاق ایران را مسئول تخلفات حوزه کارت‌های بازرگانی می‌داند، این سؤال را مطرح می‌کند که اگر شخصی با داشتن گواهینامه رانندگی تصادف کند، آیا مسئولیت این تصادف بر عهده آن فرد است یا راهنمایی و رانندگی که برای اشخاص گواهینامه صادر می‌کند؟

28 مرداد 1398
کد خبر : 29902
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز معتقد است: فرآیند صدور کارت‌های بازرگانی مشخص است و اگر تخلفی از سوی عده‌ای خاص اتفاق افتاده، مسئولیتی از این بابت بر عهده اتاق‌های بازرگانی نیست.

 جمال رازقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در مورد دلایل سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی و شکل‌گیری کارت بازرگانی موسوم به کارت یک‌بارمصرف یا اجاره‌ای، گفت: فرآیند صدور کارت بازرگانی مشخص است؛ به‌گونه‌ای که اتاق‌های بازرگانی مسئول جمع‌آوری مدارک هستند و امضاکننده نهایی برای تائید و صدور کارت هم وزارت صنعت است؛ پس‌ازاین بابت مسئولیتی در رابطه با تخلفات پیش‌آمده متوجه اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور نیست.

او ادامه داد: صدور کارت بازرگانی باید به‌مثابه هر مدرک یا گواهینامه‌ای در نظر گرفت که به‌طورمعمول در کشور صادر می‌شود. اگر شخصی با داشتن گواهینامه رانندگی تصادف کند، آیا مسئولیت این تصادف بر عهده آن فرد است یا راهنمایی و رانندگی که برای آن شخص گواهینامه صادر کرده است؟

رازقی تصریح کرد: روند صدور کارت بازرگانی اسیر پیچیدگی‌هایی شده است که در شرایط فعلی چندان به اعمال این روند سخت نیاز نیست.

او افزود: فعالان بخش خصوصی از مدت‌ها پیش درباره ماهیت صدور کارت‌های بازرگانی مباحث زیادی را مطرح کرده‌اند و با توجه به تجربه کشورهای توسعه‌یافته این سؤال بارها پرسیده شده که اصلاً چه نیازی به صدور کارت بازرگانی است؟ اما متأسفانه پیشنهادهای بخش خصوصی هیچ‌گاه موردتوجه قرار نگرفته است. روشن‌ترین مثال هم در این رابطه، پیشنهاد بخش خصوصی و بیانیه اتاق ایران در خصوص حذف ارز 4200 تومانی است که به‌رغم تأکید پارلمان بخش خصوصی مبنی بر تبعات منفی تخصیص ارز 4200 تومانی اما همچنان مدیریت بازار ارز به این شیوه دنبال می‌شود.

به اعتقاد رئیس اتاق شیراز اگر دولت نرخ ارز را بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین و از محل تسعیر نرخ ارز به اقشار کم‌درآمد کمک می‌کرد، در حال حاضر شاهد مشکلات این‌چنینی و افزایش قاچاق نبودیم.

او همچنین با انتقاد از موضع کسانی که تأکید می‌کنند کارت بازرگانی ابزار مالیات ستانی و شفافیت است، بر این باور است که باید «عدالت مالیاتی» برقرار شود تا تنها بار پرداخت مالیات بر دوش تولیدکنندگان نباشد.

رئیس اتاق شیراز با انتقاد از روند صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها که به اعتقاد او معمولاً بدون مشورت با بخش خصوصی و اعمال‌نظر کارشناسان صادر می‌شود، گفت: در شرایط فعلی محیط کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی به‌گونه‌ای رقم خورده است که یک فعال اقتصادی برای انجام کارهای خود و ادامه فعالیت، راهی جز تخلف نمی‌بیند.

رازقی افزود: اقتصاد کشور به‌اشتباه گاهی به سمت چپ درحرکت است و گاهی به سمت راست. سیاست‌گذاری درازمدت به فراموشی سپرده‌شده و دخالت‌های روزانه دولت در اقتصاد، آینده را غیرقابل‌پیش‌بینی کرده است ضمن اینکه صدای فعالان اقتصادی هم به‌جایی نمی‌رسد.

به عقیده او، فضای اقتصادی در حال حاضر قدرت ریسک را از فعالان اقتصادی گرفته است و آن‌ها هم ترجیح می‌دهند که کم‌خطرترین مسیر را انتخاب کنند.

رئیس اتاق شیراز اظهار کرد: حفظ بازارهایی که یک فعال اقتصادی تمام انرژی و هزینه خود را صرف آن کرده است بسیار سخت است و فعالان اقتصادی برای حفظ سرمایه‌های خود در چنین شرایطی مجبورند تا هر کاری کنند.

در همین رابطه