رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

وزیر صنعت در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی اعلام کرد

همه بازارچه‌های مرزی فعال می‌شوند

رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت، در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی گفت: در دوره جدید یکی از سیاست‌های وزارت فعال کردن همه نوع بازارچه مرزی است و در این راستا دورتادور کشور همه مرزهای خاکی و زمینی را فعال کردیم.

13 شهریور 1398
کد خبر : 30167
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت معدن و تجارت، گفت: باوجود محدودیت‌های شدید مالی در کشور، هیچ محدودیتی برای تأمین نیاز استان‌های محروم و رسیدگی به آنها وجود ندارد.

رضا رحمانی در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی که در پایان سفر یک‌روزه او به این استان برگزار شد، افزود: شخص بنده برای حل مشکلات مناطق محروم و کم برخوردار انگیزه دارم و برای همه آنها تکلیف کرده و برنامه نوشته‌ایم.

وی بیان کرد: امروز تنها در کارخانه فولاد قاین دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود که در مقایسه با گذشته افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

وزیر صنعت معدن و تجارت، همچنین به درخواست کارخانه لاستیک‌سازی بیرجند برای تأمین تسهیلات مورد نیاز این طرح اشاره کرد و گفت: درخواست اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ برای این طرح را پذیرفتیم این در حالی است که سهمیه استان ۳۰ میلیارد بود.

او گفت: در شرایط فعلی تأمین لاستیک سنگین کشور برای ما مهم است و به همین دلیل برای پرداخت این تسهیلات تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم.

رحمانی افزود : در دوره جدید بخصوص در بخش معادن سیاست راهبردی وزارتخانه این است که جذب نیرو در صنایع این بخش باید از همان منطقه باشد هرچند تحقق این امر نیازمند فرهنگ‌سازی نیز هست.

او به موقعیت مرزی خراسان جنوبی و بسته شدن سه بازارچه مرزی آن از سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: این موضوع به‌صورت جدی پیگیری می‌شود و با وزارت خارجه و افغانستان به‌طور حتم پیگیری و مطرح می‌شود.

فعال کردن همه بازارچه‌های مرزی

وزیر صنعت معدن و تجارت، با بیان اینکه در دوره جدید یکی از سیاست‌های وزارت فعال کردن همه نوع بازارچه مرزی است، بیان کرد: در این راستا دورتادور کشور مرزهای خاکی و زمینی را همه فعال کردیم.

رحمانی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی همه نعمت‌ها را یک جا دارد اما معادن یک ظرفیت مهم آن محسوب می‌شود، گفت: امسال در زمینه اکتشاف معادن خراسان جنوبی رتبه اول را دارد و بیشترین بودجه را به این استان اختصاص داده‌ایم.

او اکتشاف را دروازه ورود به معادن دانست و افزود: با این وجود مسئولان استان باید سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در این بخش جذب و حمایت کنند.

وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: در ارتباط با صادرات نیز تنها صادرات به کشورهای همسایه بلکه با کشورهای آسیای میانه باید در دستور کار قرار گیرد و برای تحقق این امر هر چیز لازم باشد در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

او یادآور شد: در حال حاضر تنها مشکل در صادرات ریالی است که اخیراً در شورای گفت‌وگو نیز به بحث گذاشته شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این مراسم با اشاره به تولید سالانه ۱۹ هزار تن زرشک خشک در استان خراسان جنوبی، گفت: از این میزان فقط ۳۷۰ تن صادر می‌شود که رقم بسیار اندکی است و باید برای افزایش آن بسته حمایتی تدوین شود. 
محسن احتشام افزود: بی‌توجهی به برندسازی برای زرشک تولیدی یکی از مشکلات مهم محصولات استراتژیک استان است.

او با تأکید بر اینکه در سال رونق تولید از دولتمردان انتظار می‌رود برای حل مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی تصمیمات استراتژیک و مؤثر بگیرند، اظهار کرد: یکی از عمده مشکلات واحدهای تولیدی استان، برگشت ارز حاصل از صادرات به‌خصوص از افغانستان است که سال‌ها به‌صورت ریالی بوده و عملاً امکان‌پذیر نیست.

احتشام گفت: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان انتظار دارند در شرایط تحریم حمایت شوند چراکه در شرایط عادی نیاز به حمایت ندارند لذا باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت طرحی تدوین شود تا در شرایطی که فضای کسب‌وکار با چالش مواجه است صادرکنندگان و تولیدکنندگان مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس اتاق بیرجند با بیان اینکه اکثر واحدهای تولیدی استان با مشکل سرمایه در گردش مواجه‌اند، اظهار کرد: در این زمینه انتظار می‌رود بودجه‌ای با نرخ معقول در این زمینه گذاشته شود تا شاهد رونق بیشتر تولید باشیم چراکه برخی واحدهای تولیدی، بیکاری پنهان دارند.

او خواستار اختصاص منابع ریالی و ارزی برای نوسازی صنایع شد و گفت: در رونق تولید نیز منابعی به واحدهای تولیدی داده شد اما بیشتر باعث جابه‌جایی پول و رونق بانک‌ها شده است تا تولیدکنندگان لذا استدعا داریم صنایع کوچک و متوسط بیشتر مورد توجه واقع شود.

احتشام بر لزوم توانمندسازی واحدهای تولیدی استان تأکید کرد و گفت: خراسان جنوبی عقب‌افتادگی‌های تاریخی دارد اما فضای کسب‌وکار آن نیاز به تصمیماتی با لحاظ کردن محرومیت‌ها و عقب‌افتادگی‌ها دارد.

او با بیان اینکه مصوبات کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید باید اجرایی و عملیاتی شود گفت: برخی مشکلات واحدهای تولیدی به کارگروه ملی ارسال می‌شود که انتظار می‌رود برای تسریع در امور، این مصوبات اجرایی شود.

موضوعات :
در همین رابطه