رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، امکان طرح مسائل کلان را فراهم می‌کند

تبدیل سازمان به وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که در یک سال گذشته محل بحث بسیاری بوده است،‌ محقق شد. دوازدهم شهریور ماه نمایندگان مجلس به علی‌اصغر مونسان رأی اعتماد دادند تا او به‌عنوان اولین وزیر وزارت‌خانه جدید التاسیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سکان این مجموعه را بر عهده گیرد.

17 شهریور 1398
کد خبر : 30173
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فعالان صنعت گردشگری بر این باورند تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارت‌خانه این فرصت را ایجاد می‌کند تا با طرح مسائل کلان گردشگری در حوزه وزارتی عملی شود و توسعه صنعت گردشگری را رقم بزند؛ آن‌هم در شرایطی که با توجه به اعمال تحریم‌ها باید توسعه صادرات غیرنفتی موردتوجه قرار گیرد و در این میان با توجه به ظرفیت‌های صنعت گردشگری، این صنعت می‌تواند به صنعت اول از نظر ارزآوری تبدیل شود.

در همین زمینه احمد سبط حسینی عضو هیات مدیره جامعه تور گردانان در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» ضمن ابراز امیدواری و خوش‌بینی به وزارت‌خانه شدن این سازمان، معتقد است که تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارت خانه علاوه بر امکان طرح مسائل کلان، نظارت مجلس را هم بر وزارت خانه بیشتر می‌کند و همین امر موجب پاسخگویی، شفافیت و به‌موازات آن توسعه صنعت گردشگری می‌شود.

او در ادامه با تأکید بر این نکته که تقویت زیرساخت‌های صنعت گردشگری باید اولویت اول وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد، افزود: در صنعت گردشگری این زیرساخت‌ها هستند که تعیین‌کننده رشد گردشگری‌اند و وزیر گردشگری در این مقطع باید از تجربه کشورهای موفق در صنعت گردشگری ازجمله کشور همسایه خودمان ترکیه استفاده کند تا موجبات رونق گردشگری بیش‌ازپیش فراهم شود.

سبط حسینی همچنین معتقد است: دولت اگر واقعاً توسعه گردشگری را در شرایط جنگ اقتصادی در دستور کار دارد، تشکیل وزات میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فرصت مناسبی برای تحقق این خواسته فراهم کرده است.

این فعال صنعت گردشگری همچنین خاطرنشان کرد که توسعه گردشگری در گروی سرمایه‌گذاری کلان دولت در حوزه‌های مختلف این صنعت با اولویت اقامت، حمل‌ونقل، آموزش نیروهای متخصص و تقویت مهارت‌ها و فرهنگ غذایی است. عضو هیات مدیره جامعه تور گردانان در همین زمینه خواستار برنامه‌ریزی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای هریک از موارد ذکر شده با مشورت بخش خصوصی شد.

سبط حسینی خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز معیارهای رونق و رشد گردشگری در کشور ما مشخص نیست؛ برخی بر این تصورند که افزایش تورهای خروجی یعنی اینکه گردشگری ما از رونق برخوردار است. در حالی که اگر به دنبال رشد در این بخش هستیم باید مقدمات تورهای خارجی را در کشور ایجاد کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، بیش از ۸ سال است که موضوع تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مطرح‌شده و همواره مخالفان و موافقی در مورد آن اظهارنظر کرده‌اند. سرانجام نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را تصویب کردند که پس از تائید شورای نگهبان در تاریخ ۲۶ مرداد از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.
رئیس‌جمهوری ۲ روز بعد (۲۸ مرداد ۱۳۹۸) در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون تشکیل «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» را به‌منظور اجرا به نهاد ریاست جمهوری و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. حسن روحانی همچنین در حکمی علی‌اصغر مونسان را به سرپرستی این وزارت تازه تأسیس منصوب کرد که او 12 شهریورماه در صحن علی مجلس توانست رأی اعتماد نمایندگان را از آن خود کند و وزیر میراث، فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شود.

نمایندگان موافقان طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر این باورند اگرچه توسعه گردشگری زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته و توسعه زیرساخت‌ها را می‌طلبد اما تبدیل سازمان گردشگری به وزارتخانه می‌تواند این سازمان را پویا کرده و تحرکات امیدبخشی در آن ایجاد کند.

تضاد داشتن با کوچک‌سازی دولت و تحمیل هزینه‌های هنگفت به بدنه دولت اما از مهم‌ترین انتقاداتی است که مخالفان تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت‌خانه مطرح کرده بودند.

موضوعات :
در همین رابطه