رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق همدان در نشست تخصصی آمایشی منطقه ۳ کشور

گام مهم برای توسعه، گره‌گشایی از مشکلات فعالان اقتصادی است

رئیس اتاق همدان در نشست تخصصی آمایشی منطقه سه کشور، توسعه همه‌جانبه را نیازمند توجه به بخش خصوصی و رفع مشکلات فعالان اقتصادی دانست و بر لزوم استفاده از تجربیات بخش خصوصی برای تدوین یا اصلاح سند آمایش سرزمین تاکید کرد.

23 شهریور 1398
کد خبر : 30231
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تخصصی آمایشی منطقه سه کشور با حضور مدیران اقتصادی منطقه ۳ کشور (استان‌های همدان، کرمانشاه، لرستان و ایلام) با هدف بررسی محورهای توسعه منطقه‌ای در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری در استان همدان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در این نشست با تأکید بر لزوم رفع مشکلات فعالان اقتصادی گفت: اگر خواهان توسعه همه‌جانبه منطقه ۳ کشور هستیم باید به بخش خصوصی بیش‌ازپیش بها دهیم.

علی‌اصغر زبردست با طرح برخی از مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان استان همدان افزود: بخش خصوصی در تدوین سند آمایشی نقشی نداشته، درحالی‌که ظرفیت این بخش در توسعه اقتصادی کشور قابل‌ملاحظه است.

او با بیان اینکه توسعه همه‌جانبه و متوازن در منطقه 3 کشور در گرو توجه به بخش خصوصی است، تأکید کرد: فعالان این عرصه تجارب ارزشمندی دارند که از این تجربیات گران‌بها باید در توسعه اقتصادی کشور استفاده شود.

رئیس اتاق همدان اظهار کرد: توسعه تجارت با کشورهای عراق، سوریه و لبنان باید کارشناسی شود زیرا سهم ما در این کشورها بسیار کم است و فعالان اقتصادی در این زمینه تجربه دارند و باید از این تجربه استفاده کنیم.

زبردست گفت: استان‌های منطقه 3 کشور از ظرفیت‌های مناسبی برخوردارند، اما روند توسعه در این منطقه همانند سایر استان‌های غربی کند است.

او با تأکید بر لزوم تک‌نرخی شدن ارز ادامه داد: متأسفانه مالیات، بیمه و تسهیلات با نرخ بالای شبکه بانکی، راه تنفس بخش خصوصی را گرفته‌اند به همین دلیل گام مهم برای توسعه اقتصادی در منطقه 3 گره‌گشایی از مشکلات فعالان اقتصادی است.

 رئیس اتاق همدان به طرح آمایش منطقه شرق به‌عنوان یک الگوی موفق اشاره داشته که ثمره آن ده‌ها طرح توسعه‌ای ملی در محور مکران و سیستان بوده است.

رئیس اتاق همدان پیشنهاد تشکیل کمیته کارشناسی جهت بازنگری در مطالعات آمایش منطقه 3 را با محوریت اتاق همدان و اتاق‌های 3 استان دیگر با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارائه کرد تا نهایتاً نظرات بخش خصوصی از این طریق در طرح آمایش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در ادامه سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: استان‌های منطقه 3 ظرفیت‌های نهفته‌ای در صادرات دارند که می‌توانند تجارت خارجی کشور را توسعه داده و متحول کند و سهم 4 استان غربی از بازار عراق باید توسعه یابد.

حمید زادبوم افزود: عراق ۴۰ میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران ۲۵ درصد است درصورتی‌که همدان از این 10 میلیارد دلار تنها 115 میلیون دلار سهم داشته است. بنابراین باید در این بخش بازنگری شود و منطقه 3 نیز 25 درصد از سهم صادراتی ایران به عراق را داشته باشد و حداقل تا 5/2 میلیارد دلار افزایش بدهد.

به عقیده او تجار و بازرگانان بحث تحریم را کنار گذاشته و به توان و ظرفیت داخلی توجه کنند.

موضوعات :
در همین رابطه