رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بررسی اثرات حمله حوثی‌های یمن به پالایشگاه نفتی عربستان

افزایش ناگهانی قیمت جهانی نفت؛‌ برنت 19 درصد جهش کرد

حمله پهپادی حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان تأثیر خود را بر قیمت جهانی نفت گذاشت و با گشایش بازارهای جهانی در بامداد روز دوشنبه، نفت خام برنت در آغاز معاملات با 19 درصد جهش به 71 دلار و 95 سنت رسید. همزمان، نفت خام قیمت نفت غرب تگزاس، دیگر شاخص مهم جهانی، 15درصد جهش کرد و بشکه‌ای 63 دلار و 34 سنت معامله شد.

25 شهریور 1398
کد خبر : 30265
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
حمله پهپادی حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان تأثیر خود را بر قیمت جهانی نفت گذاشت و با گشایش بازارهای جهانی در بامداد روز دوشنبه، نفت خام برنت در آغاز معاملات با 19 درصد جهش به 71 دلار و 95 سنت رسید. همزمان، نفت خام قیمت نفت غرب تگزاس، دیگر شاخص مهم جهانی، 15درصد جهش کرد و بشکه‌ای 63 دلار و 34 سنت معامله شد.

محل برخورد موشک‌های شلیک شده از سوی پهپادها در پالایشگاه بقیق. عکس: Digital Globe

 حمله پهپادی حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان تأثیر خود را بر قیمت جهانی نفت گذاشت و با گشایش بازارهای جهانی در بامداد روز دوشنبه، نفت خام برنت در آغاز معاملات با 19 درصد جهش به 71 دلار و 95 سنت رسید.

 قیمت نفت خام برنت سپس در ادامه معاملات تعدیل شد و به 66 دلار و 24 سنت رسید اما افزایش 19 درصدی قیمت در آغاز معاملات، رکوردی را به جا گذاشت از سال 1991 تاکنون یعنی طی 28 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

 همزمان، نفت خام قیمت نفت غرب تگزاس، دیگر شاخص مهم جهانی، 15 درصد جهش کرد و بشکه‌ای 63 دلار و 34 سنت معامله شد. قیمت نفت تگزاس سپس با اندکی پایین آمد روی 9 درصد ثابت ماند. با این حال، این میزان افزایش ناگهانی قیمت نفت تگزاس از سال 2008 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

 روز جمعه دولت عربستان تأیید کرد که مجموعه پالایشگاهی بقیق که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی جهان نام برده می‌شود و همچنین میدان نفتی خریص هدف یک حمله پهپادی قرار گرفته است. ساعاتی بعد جنبش انصارلله مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که این حمله با استفاده از 10 پهپاد انجام شده است.

دود ناشی از انفجار در مجتمع پالایگشاهی بقیق.

 مجتمع پالایشگاهی بقیق در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران قرار دارد. این پالایشگاه، نفت خام شور را به نفت خام شیرین تبدیل می‌کند. نفت پالایش‌شده در این مجتمع از طریق پایانه‌های نفتی عربستان در خلیج‌فارس و دریای سرخ صادر می‌شود. گفته می‌شود این پالایشگاه توان پالایش روزانه تا 7 میلیون بشکه نفت را دارد. پالایشگاه بقیق در سال ۲۰۰۶ هدف یک حمله انتحاری ناموفق از طرف گروه القاعده قرار گرفته بود. میدان نفتی خریص نیز در 160 کیلومتری ریاض قرار دارد و طبق برآوردها ذخیره آن حدود 20 میلیارد بشکه نفت است.

 

تصویر ماهواره ای منتشر شده از سوی Planet Labs Inc، پالایشگاه بقیق را در حال سوختن نشان می دهد.

در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان که بر حدود نیمی از تولید نفت این کشور یعنی تولید بیش از 5 میلیون بشکه در روز اثر گذاشته، افزایش قیمت نفت پیش‌بینی می‌شد. وب‌سایت بلومبرگ به نقل از سائول کاوونیچ، یکی از تحلیلگران انرژی، نوشته است: «چنین کاهش تولید و چنین واکنش قیمتی هرگز در بازار جهانی نفت سابقه نداشته است. ریسک سیاسی بار دیگر به بازار بازگشته است.»

 شرکت نفت دولتی عربستان، آرامکو، که صاحب تاسیسات نفتی هدف قرار گرفته است، اعلام کرده 5.7 میلیون بشکه از تولید روزانه نفت خود را از دست داده است. در بازار جهانی نفت، این بی‌سابقه‌ترین کاهش تولید ناگهانی به شمار می‌رود. پیش از این، حتی جنگ کویت که طی آن صدام حسین به خاک کویت حمله کرد نیز چنین اثری بر بازار نگذاشت. این میزان کاهش تولید نفت، در بحبوحه انقلاب اسلامی که صنعت نفت ایران به طور کامل تولید خود را متوقف کرد نیز تجربه نشده است.

 

طبق گزارش بلومبرگ، میزان آسیب وارد شده به پالایشگاه بقیق به گونه‌ای است که احتمالاً طی روزهای آینده بخشی از کاهش تولید جبران می‌شود اما تعمیر تاسیسات به طور کامل هفته‌ها زمان نیاز دارد. بلومبرگ به نقل از اد مورس از شرکت سیتی‌گروپ آورده است: «مهم نیست که تعمیر تاسیسات نفتی عربستان چند روز طول می‌کشد، موضوع این است که آسیب‌پذیری زیرساخت‌های این کشور اکنون عیان شده است.» این در حالی است که پیش از این، عربستان همیشه یکی از باثبات‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان به شمار می‌رفت.

 

تصویر ماهواره‌ای منتشر شده از سوی Digital Globe، محل برخورد موشک‌های شلیک شده از سوی پهپادها را در پالایشگاه بقیق نشان می‌دهد.

کاهش قیمت جهانی نفت پس از افزایش ناگهانی در ساعات اولیه گشایش بازارها مرهون واکنش دونالد ترامپ بوده است. رئیس جمهور آمریکا با کاهش تولید نفت عربستان و افزایش ناگهانی قیمت‌ها دستور داد ذخایر نفتی استراتژیک این کشور باز شود. او پیش از این، در پستی توییتری ایران را به طور ضمنی تهدید به حمله کرد و گفت که آمریکا «مسلح و آماده است.» ترامپ همچنین نوشت: «خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته. دلایلی برای این باور هست که می دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تأیید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!» پیش از ترامپ، وزیر خارجه او در پستی توییتری با اشاره به حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان، ایران را متهم کرد که در این حمله دست داشته است.

 

 

در همین رابطه