رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

همتی خبر داد

سوئیفت از روابط بانکی ایران و روسیه حذف شد

بعدازاینکه یوری یوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه از همکاری ایران و روسیه برای جایگزینی سیستم سوئیفت خبر داد، حالا عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، از برقراری ارتباط بانکی دو کشور از طریق پیام‌رسان روسی و سپام بانک مرکزی ایران خبر داده که از حذف سوئیفت از روابط بانکی دو کشور حکایت دارد.

26 شهریور 1398
کد خبر : 30280
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اوایل هفته جاری، یوری یوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه به خبرنگاران گفت: ایران و روسیه برای محافظت از روابط دوجانبه خود در برابر تحریم‌های دیگر کشورها، در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از سیستم پیام‌رسان مالی روسی مشابه سوئیفت و سیستم ایرانی «سپام» به‌عنوان جایگزین سوئیفت هستند.

یوشاکوف، ارزیابی اقدامات لازم نظیر استفاده از ارزهای ملی و اتصال سیستم پیام‌رسان مالی روسیه و ایران را ازجمله برنامه‌های دو کشور برای مراقبت از تجارت دوجانبه و روابط اقتصادی عنوان کرده بود.

حالا، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از برقراری ارتباط بانکی از طریق پیام‌رسان روسی و سپام بانک مرکزی ایران (غیر سوئیفت) خبر داده است.

متی در یادداشت اینستاگرامی عنوان کرد: در جریان مذاکرات ۲۵ شهریور ۹۷ روسای جمهور ایران و روسیه، در کنار مباحث مهم سیاسی، در خصوص توسعه و ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و نیز روابط بانکی دو کشور بحث‌های مهمی انجام گرفت.

طرفین به سقوط تدریجی نقش دلار در روابط اقتصادی جهان، به خاطر سیاست‌های خود آمریکا اشاره و بر انجام مبادلات تجاری بر مبنای پول ملی دو کشور تأکید کردند.

در این دیدار اعلام کردم ارتباط بانکی دو کشور از طریق پیام‌رسان روسی و سپام بانک مرکزی ایران (غیر سوئیفت) برقرار شده است و امکان استفاده از این سیستم برای مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، می‌تواند به توسعه مبادلات تجاری بین اعضاء کمک شایانی بکند.

در این دیدار، عزم جدی رئیس‌جمهور روسیه برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور در زمینه‌های مختلف، کاملاً مشهود بود. با توجه به توافقنامه‌ها و مذاکرات در جریان، شاهد ارتقای روابط اقتصادی دو کشور خواهیم بود.

با این حساب، اگر تغییر مسیر ارتباط بانکی ایران و روسیه از سوئیفت به پیام‌رسان روسی و سپام بانک مرکزی ایران منتقل شود و کشورهای دوست و همکار با ایران و روسیه، به‌خصوص ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز وارد این ارتباط شوند، بخش عمده مبادلات منطقه‌ای می‌تواند در بستر این دو سامانه انجام شود و روند حذف دلار از مبادلات مالی سرعت بگیرد.

در همین رابطه