رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در اتاق اصفهان مطرح کرد

اصلاح سیاست‌های کلان؛ پیش‌نیاز توسعه بخش کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در دیدار با مسئولان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی اصفهان گفت: باید به بخش کشاورزی به‌اندازه‌ای که در اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی اثرگذار است اهمیت داده شود؛ هرچند پیش‌نیاز توسعه بخش کشاورزی، اصلاح سیاست‌های کلان است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

11 دی 1398
کد خبر : 30378
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار توجه ویژه اتاق‌های بازرگانی به بخش کشاورزی شد و گفت: لازم است به‌اندازه سهمی که بخش کشاورزی در میزان اشتغال و درآمد کشور دارد به آن بها داده شود.

احمدعلی کیخا، در دیدار با مسئولان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی اصفهان، افزود: مشارکت فعالین اقتصادی در کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی و نهادسازی مجموع این کمیسیون‌ها به‌عنوان یک نهاد مستقل برای تعامل سازنده با کمیسیون کشاورزی مجلس و پیگیری مسائل و مشکلات موجود این بخش اهمیت زیادی دارد.

کیخا با ابراز خرسندی از فعال بودن و تعامل مطلوب کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان با کمیسیون کشاورزی مجلس، از اعلام آمادگی این کمیسیون برای برگزاری نشست مشترک روسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های سراسر کشور خبر داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یکی از وظایف اتاق‌ها را پیدا کردن بازارهای هدف محصولات کشاورزی دانست و تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران با سایر کشورها برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود.

کیخا تنوع اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و سندیکاهای بخش کشاورزی را یکی از چالش‌های این بخش دانست و افزود: از اتاق‌ها انتظار داریم با ساماندهی این انجمن‌ها به هم‌صدایی و هدایت درست آنها کمک کنند.

او چالش‌های بخش کشاورزی را به چالش‌های فرابخشی، درون بخشی و چالش‌های موجود در وزارت جهاد کشاورزی تقسیم کرد و افزود: هزینه‌های برخی از سیاست‌گذاری‌های دولت به‌عنوان‌مثال پایین نگه داشتن نرخ ارز در طول ده‌های گذشته تنها متوجه کشاورزان و بخش کشاورزی شده است.

کیخا تأکید کرد: کشاورزی توسعه نمی‌یابد مگر اینکه سیاست‌های کلان کشور در راستای حمایت از بخش کشاورزی اصلاح شود. وی سطح پایین تکنولوژی به کار گرفته در این بخش، محدودیت منابع آب و بالا بودن میانگین سنی کشاورزان را از جمله چالش‌های موجود در بخش کشاورزی دانست و خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای هر یک از این مسائل شد.

او افزود: ساختار، سیاست‌گذاری و رویکردهای مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی متناسب با شرایط این بخش و سیاست‌های کشور نبوده و این امر به یک چالش برای این بخش تبدیل شده است. کیخا تحلیل دقیق واقعیت‌های موجود بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی برای اصلاح مشکلات موجود را در توسعه بخش کشاورزی مهم دانست.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، تفکر متفاوت بخش خصوصی و تولیدکنندگان بر اساس مطالعه بازار و استفاده از منابع به‌صورت هدفمند و بهره‌گیری از دانش نخبگان و کارآفرینان و مطالبه گری را در رفع مشکلات موجود حائز اهمیت دانست.

سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی، اقتصاد کشاورزی باید بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد، افزود: لازم است در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در زمینه اصلاح الگوی کشت و مدیریت بهینه آب از آموزه‌های این رشته به‌منظور رفع مشکلات موجود این بخش استفاده شود. وی تصریح کرد: تاکنون در استان اصفهان در حوزه بذر گلخانه‌ای و خودکفایی در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و باید به‌صورت جهادی برای رفع مشکلات بذر استان برنامه‌ریزی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به اینکه باید بذرهای مورد نیاز در اسرع وقت تهیه شود، استفاده از تجارب و امکانات موجود در سایر کشورها و در دسترس قرار گرفتن تکنولوژی و فناوری لازم در این حوزه را در رفع این نیاز مؤثر دانست.

همچنین حمیدرضا قلمکاری، نایب‌رئیس اتاق اصفهان گفت: کشاورزی باید به‌عنوان محور توسعه کشور قلمداد شده و در این راستا لازم است تمامی ظرفیت‌ها، مطالبه گری و کنشگری‌ها به این سمت گسیل شود.

او افزود: اتاق اصفهان در دوره نهم فعالیت خود، شاخص‌های اقتصادی را در رأس فعالیت‌ها قرار داده و پرداختن به توسعه پایدار در سه رکن اساسی مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی را به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار داد.

قلمکاری توجه ویژه به کشاورزی را توجه به محیط‌زیست و غذای سالم دانست و تصریح کرد: به حداکثر رساندن رفاه مردم از طریق دسترسی به غذای سالم، به‌گونه‌ای که به منابع نسل‌های آینده دست‌اندازی نشود، مفهوم اصلی توسعه پایدار است و این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه محمد صادقی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان از پیگیری دو طرح بورس اقلیمی و هوشمندسازی اطلاعات بهره‌برداران کشاورزی توسط این کمیسیون در مجلس شورای اسلامی خبر داد و استفاده از تمامی امکانات و منابع موجود برای توسعه کشاورزی استان را ضروری دانست.

او تلاش برای تعامل هر چه بیشتر دانشگاه و بخش کشاورزی به‌منظور کمک به رفع مشکلات کشاورزان را از دیگر اقدامات کمیسیون مذکور دانست. وی در ادامه با اشاره به‌ضرورت اجرایی شدن پروژه بورس اقلیمی در کشور خواستار ایجاد سازوکارهای قانونی از سوی مجلس برای تبدیل شدن این طرح به یک قانون شد.

در این جلسه پس از ارائه گزارش مطالعات اولیه طرح بورس اقلیمی از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان به کمیسیون کشاورزی مجلس، مقرر شد این طرح در شورای گفت‌وگو بررسی شده و پس از تصویب در این شورا، لایحه اصلاحی آن برای تصویب توسط نماینده دولت به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه شود.

موضوعات :
در همین رابطه