رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز خبر داد

تداوم تردد کامیون‌های صادراتی از مرز چذابه پیگیری می‌شود

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز با اشاره به ضرورت جلوگیری از توقف صادرات کالا به کشور عراق هم‌زمان با ایام اربعین، گفت: در حال حاضر پیگیری‌ها برای ادامه تردد کامیون‌های حامل کالاها از مرز چذابه در این ایام، در دستور کار این اتاق قرار دارد.

07 مهر 1398
کد خبر : 30435
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به اعلام صورت گرفته مبنی بر ممنوعیت تردد کامیون‌ها به کشور عراق از ۱۷ مهر تا سوم آبان در مرزهای مشترک با این کشور، گفت: برای جلوگیری از توقف روند صادرات کالاهای غیرنفتی از چندی پیش تقاضای احداث یک مسیر جایگزین به سطوح مختلف مدیریتی استان پیشنهاد شده بود.

شهلا عموری با تأکید بر اینکه تاکنون نتیجه مشخص و ملموسی در این رابطه حاصل نشده است، افزود: مرز چذابه به‌عنوان یک گذرگاه مرزی در زمینه صادرات اهمیت ویژه‌ای داشته و نیاز به توجه بسیار زیادی دارد.

چذابه ظرفیت تردد هم‌زمان زائران و کامیون‌های صادراتی را ندارد

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان یادآور شد: فعالان اقتصادی و تجار بر تداوم انجام صادرات کالاهای تولیدی به کشور عراق تأکید دارند و بر همین اساس نیاز است با اندیشیدن تدابیری خاص، کار صادرات در مرز به نحو صحیحی ادامه داشته باشد.

عموری با اشاره به اهمیت رویداد اربعین حسینی ادامه داد: مرزهای مشترک با کشور عراق از جمله چذابه ظرفیت تردد هم‌زمان کالا و حجم بسیار زیاد زائران را ندارد و به همین منظور نیاز است راه‌اندازی یک مسیر موقت مرزی ویژه تردد کامیون‌ها در طول مناسبت‌های مذهبی، مورد توجه مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

سختی بازاریابی در عراق

او با اشاره به فواید اقتصادی این طرح، تصریح کرد: با توجه به‌سختی بازاریابی در عراق و رقابت شدید صاحبان کالاها و برندها در آن کشور، بازرگانان ما به‌سختی قراردادی را با طرف عراقی منعقد می‌کنند و با ارسال منظم محموله‌های مورد سفارش سعی در ایفای تعهدات خود و جلب هر چه بیشتر اعتماد طرف عراقی دارند.

رئیس اتاق اهواز خاطرنشان کرد: اما زمانی که مرز به مدت ۲ تا سه هفته به روی صادرکنندگان بسته می‌شود، طبیعی است که در نظم کاری و امکان ایفای تعهدات تجار و حتی کارخانه‌های ما با طرف‌های عراقی اختلال ایجاد شود که نتیجه آن احتمال از دست دادن قراردادهای تجاری، کاهش تولید و خسارت فعالان اقتصادی و درنتیجه کاهش درآمدهای ارزی می‌شود.

عموری تأکید بر لزوم حل‌وفصل نهایی این موضوع بدون کمترین خلل به مراسم مذهبی را از جمله دستور کارهای جدی اتاق بازرگانی اهواز دانست و ادامه داد: در همین راستا طرح جامعی در زمینه امکان تردد کامیون‌های صادراتی ۲ طرف به‌منظور جلوگیری از هرگونه وقفه در امر صادرات ویژه مرز چذابه تهیه و به مراکز تصمیم‌گیری استانی و ملی ارسال خواهد شد.

او همچنین گفت: توقف صادرات مواد غذایی به کشور عراق به‌ویژه در ایام اربعین می‌تواند منجر به کمبود کالاهای اساسی موردنیاز موکب‌ها در استان‌های مسیر نجف تا کربلا شود و همین مسئله لزوم توجه به طرح تردد بدون وقفه کامیون‌های صادراتی در مرز چذابه را دوچندان کرده است.

موضوعات :
در همین رابطه