رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌و‌گوی استان

گردشگری سلامت در ایلام نیازمند توجه بیشتر است

شعبان فروتن در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ایلام با بیان اینکه این استان از حیث گردشگری یکی از استان های دارای ظرفیت و مناسب به شمار می رود گفت: این استان از دیرباز تاکنون به عنوان عروس زاگرس معرفی شده و دارای توانمندی های برجسته ای برای تقویت صنعت گردشگری است.

10 مهر 1398
کد خبر : 30489
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بر ضرورت شکوفایی ظرفیت های گردشگری این استان تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه وجود جاذبه های کم نظیر و باستانی در کنار صنایع دستی منحصر به فرد جزو مهم ترین توانمندی های این استان در بخش گردشگری است افزود: همچنین ورود و خروج بیش از 3 میلیون نفر زائر در سال از مرز مهران نیز باعث بر ضرورت اهمیت دادن و توجه به بخش گردشگری افزوده است.

رئیس اتاق ایلام گفت: قرار گرفتن در کنار کشور عراق به عنوان مهم ترین شریک تجاری ایران نیز باعث شده که همه ما در راستای تقویت صنعت گردشگری تلاش دو چندانی داشته باشیم.

فروتن افزود: امکان سرمایه گذاری در ایجاد هتل، رستوران و مجتمع های خدماتی رفاهی در استان فراهم است به شرط اینکه ما سرمایه گذاران را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه برندسازی محصولات صنایع دستی نیز از دیگر موارد مهمی است که باید تقویت شود افزود: امکان  سرمایه گذاری در بخش گردشگری سلامت استان ایلام با عراق نیز می تواند فرصت های جدیدی را برای توسعه فضای کسب و کار و تقویت اقتصاد منطقه فراهم کند

رئیس اتاق ایلام گفت: موضوع دیگر نیز استفاده از ظرفیت شرکت های گردشگری برای توسعه ارائه خدمات به گردشگران عراقی و در ایام اربعین گردشگری داخلی است که ضرورت دارد در این حوزه دستگاه های اجرایی با نگاه فرابخشی به صنعت گردشگری اهمیت بیشتری دهند.

وی افزود: اتاق بازرگانی ایلام با تشکیل کمیسیون گردشگری مصمم است با همکاری سایر دستگاه های اجرایی برای تقویت گردشگری استان اقدام کند و ما تلاش می کنیم که ظرفیت های اقتصادی در حوزه گردشگری استان را در اتاق بازرگانی ایران معرفی کنیم و تاکنون چندین نشست کارشناسی در این زمینه تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز در این نشست گفت: این استان دارای 16 هتل و مهمانپذیر، 8 سفرخانه سنتی، 25 طرح بوم گردی، 38 آژانس مسافرتی، 63 خانه مسافر، 12 مجموعه بین راهی و 14 مجتمع گردشگری است.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: 750 نفر در مجموع در این مجتمع های گردشگری مشغول کار هستنتد و مهم ترین تلاش این است که از ظرفیت این فعالان بخش خصوصی برای رونق صنعت گردشگری نهایت استفاده شود.

وی ادامه داد: 25 طرح زیرساخت در مناطق مختلف این استان در دست اقدام است که با تکمیل آنها تحول عظیمی در راستای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران در این استان فراهم می شود.

استاندار ایلام نیز در این نشست برضرورت تدوین مشکلات بخش گردشگری این استان همراه با پیشنهادات لازم در راستای تقویت صنعت گردشگری تاکید کرد.

قاسم سلیمانی دشتکی گفت: هیچگونه ردیف و بودجه ای به عنوان ساخت مجموعه اقامتی و هتل نباید برای دستگاه های اجرایی صادر شود و به جای آن ضرورت دارد که از ظرفیت بخش خصوصی در زمینه ارائه خدمات به گردشگران و مسافران استفاده شود.

وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی به ویژه فرمانداران، شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداران و دهیاران باید به توسعه زیرساخت های لازم در حوزه گردشگری کمک کنند و حوزه عمرانی استانداری با توسعه نظارت بر روند کارها در زمینه ارائه خدمات مطلوب تر به سرمایه گذاران نظارت کرده و کارها در این زمینه ریل گذاری و ضابطه مند شود.

استاندار ایلام خطاب به دستگاه های اجرایی تاکید کرد: بدون تردید حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران در بخش های مختلف به ویژه گردشگری زمینه ساز اشتغال، تحول اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار خواهد بود.

سلیمانی دشتکی بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت آژانس ها برای برگزاری تورهای مشترک با کشور عراق تاکید کرد: هماهنگی های لازم در این زمینه انجام شده و آژانس ها باید پای کار بیایند.

وی تاکید کرد: حمایت بانکی از طرح های دارای توجیه اقتصادی و فنی با حفظ شرایط زیست محیطی از طرح های حوزه گردشگری می تواند فرصت های جدیدی را برای رونق اقتصادی استان فراهم کند.

استاندار ایلام ظرفیت های اقتصادی این استان را منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: 15 هزار میلیارد تومان در حوزه نفت و گاز، سه هزار میلیارد تومان در خصوص خطوط انتقال سیستم آبیاری و 500 میلیارد تومان پروژه در حوزه راه در دو سال اخیر سرمایه گذاری شده است.

در این نشست روسای اتحادیه های گردشگری در بخش های مختلف مباحثی در خصوص مشکلات حوزه کاری خود شامل ضعف زیرساخت ها، کوتاه بودن بازپرداخت تسهیلات در حوزه گردشگری، عدم حمایت بانکی از واحدهای بین راهی، عدم وجود بسته مناسب مشوق سرمایه گذاری، مشکل معارضان محلی و وجود دلالان در حوزه توریسم درمانی مطرح کردند.

مصوبات:

در این نشست مصوب شد که کلیات مشکلات بخش خصوصی در حوزه گردشگری ، صنایع دستی و توریسم درمانی توسط فعالان این بخش ها با همکاری میراث فرهنگی استان تهیه و جمع بندی شده و برای بررسی و تصمیم گیری در خصوص رفع مشکلات به استانداری ارائه شود.

همچنین مصوب شد که دستگاه های اجرایی استان ایلام از ساخت و ساز مجموعه های اقامتی و هتل خودداری کنند و هر گونه ردیف  و بودجه به فعالان بخش خصوصی برای ایجاد  مجتمع های خدماتی گردشگری اختصاص داده شود.

موضوعات :
در همین رابطه