رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه

بازگشایی گذرگاه مرزی بوکمال، هزینه‌های ترانزیت بین ایران و سوریه را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه با اشاره به بازگشایی گذرگاه مرزی بوکمال در مرز عراق و سوریه، گفت: بازگشایی این مرز هزینه‌های ترانزیت بین ایران و سوریه را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

10 مهر 1398
کد خبر : 30495
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه با اشاره به بازگشایی گذرگاه مرزی بوکمال در مرز عراق و سوریه، گفت: بازگشایی این مرز هزینه‌های ترانزیت بین ایران و سوریه را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

کیوان کاشفی در گفت‌‌‌وگو با خبر شبانگاهی شبکه یک سیما گفت: از حدود یک سال قبل که افزایش مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه در دستور کار دو طرف قرار گرفت، همواره به دنبال راه‌اندازی یک مسیر ترانزیتی مناسب بین دو کشور بودیم.

وی با بیان اینکه مناسب‌ترین مسیر برای ترانزیت بین دو کشور، مسیر زمینی از عراق به سوریه و حتی پس از آن به لبنان و دریای مدیترانه است، یادآور شد: نبود این خط ترانزیتی در گذشته هزینه‌های زیادی هم از بُعد مالی و هم از بعد زمان به ما تحمیل می‌کرد.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، در گذشته کالاهای ایرانی به طور معمول یا از بندرعباس با کشتی و یا از بندر مرسین ترکیه از طریق دریا به سوریه می‌رفت که این روش هزینه‌ای حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار برای هر کانتینر به همراه داشت.

کاشفی افزود: از سوی دیگر برای ارسال کالا از این مسیر ۲۰ تا ۴۰ روز زمان برای حمل و نقل کالاها نیاز بود.

وی با اشاره به بازگشایی معبر مرزی بوکمال که مسیر ترانزیت بین ایران و سوریه را بسیار هموار می‌کند، خاطرنشان کرد: بازگشایی این معبر صرفه‌جویی قابل توجهی هم در هزینه‌ها و هم در زمان به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه معتقد است بازگشایی معبر بوکمال هزینه ترانزیت را برای هر کانتینر خدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار یعنی معادل ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. بعلاوه از طریق این معبر کالاها سه روزه از ایران به سوریه خواهد رفت و حتی می‌تواند از آن به بعد نیز به لبنان و سایر بنادر برود.

کاشفی با اشاره به مزیت‌های متعددی که بازگشایی این مرز دارد، اظهار کرد: هزینه حمل و نقل بر قیمت تمام شده برخی از کالاها مانند کاشی، سرامیک و فولاد بسیار اثرگذار است و باز شدن این معبر و کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌تواند صادرات این کالاها را مقرون به صرفه کند.

معبر مرزی بوکمال یکی از سه معبر بین سوریه و عراق است که اخیرا برای تردد مسافر و کالا بازگشایی شده است و باز شدن آن تاثیر بسزایی بر تسهیل تجارت بین ایران، سوریه و عراق دارد.

پیش‌بینی شده روزانه تا ۸۰۰ کامیون از این مرز تردد کنند. گذرگاه مرزی بوکمال طی چند سال اخیر به دلیل مسائل امنیتی که در عراق و سوریه وجود داشت بسته شده بود.

 

در همین رابطه