رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران منتشر کرد

فهرست اهم اقلام ترجیحی در مناسبات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

جمهوری اسلامی ایران در حال الحاق به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست و از 5 آبان رسماً فرآیند عملیاتی پیوستن به این اتحادیه با آغاز تجارت ترجیحی بر اساس فهرست امتیازاتی اعطایی دوجانبه کلید می‌خورد. بر اساس این موافقت‌نامه 862 قلم کالا شامل 360 قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و 502 قلم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران مشمول تجارت ترجیحی خواهد بود.

21 مهر 1398
کد خبر : 30663
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جمهوری اسلامی ایران در حال الحاق به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست و از 5 آبان رسماً فرآیند عملیاتی پیوستن به این اتحادیه با آغاز تجارت ترجیحی با کشورهای عضو کلید می‌خورد. اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط 5 کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان تأسیس شده و ارزش مبادلات تجاری آن به حدود 750 میلیارد دلار در سال می‌رسد.

حسن روحانی دهم مهرماه امسال، پس از پایان اجلاس سران اتحادیه اوراسیا، اعلام کرد که موافقت‌نامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا از 5 آبان امسال اجرایی می‌شود و بر این اساس ایران باید ظرف سه سال عضو اتحادیه اوراسیا شود.

فعالان اقتصادی بر این باورند با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای عضو این اتحادیه پیوستن به آن یک فرصت قابل‌توجه برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند و می‌توان از این طریق بخشی از اثر تحریم‌ها را جبران کرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز سوم مهرماه در دیدار با رئیس شورای تجاری اتحادیه اوراسیا، پیوستن ایران به این اتحادیه را به‌منزله فرصتی نو در مناسبات ایران و اتحادیه اوراسیا دانست و خاطرنشان کرد: اوراسیا می‌تواند زمینه همکاری با منطقه هندوچین و شرق را فراهم کند و با توجه به اینکه بیش از 65 درصد از نیازهای کشورهای عضو در داخل خودشان قابل تأمین است، باید از این امتیاز ویژه بهره ببرد.

فهرست اهم اقلام ترجیحی در مناسبات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که  از سوی سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و‌ تجارت منتشر شده، از لینک‌های زیر در دسترس قرار دارد:

در همین رابطه