رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

توسعه صادرات غیرنفتی از اولویت‌های اول دولت است

لاهوتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: حجم صادرات در این مدت، نسبت به سال‌های مشابه بیشتر شده است. در آمارهای اعلام شده، حجم صادرات کالای غیرنفتی‌ِ غیرنفتی حدود 48 درصد بوده است.

18 مرداد 1395
کد خبر : 3085
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
لاهوتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: حجم صادرات در این مدت، نسبت به سال‌های مشابه بیشتر شده است. در آمارهای اعلام شده، حجم صادرات کالای غیرنفتی‌ِ غیرنفتی حدود 48 درصد بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران، وضعیت صادرات در ایران را بررسی می‌کند. او می‌گوید: «در چهار ماهه اول، حجم صادرات ما نسبت به سال 94، حدود 21 درصد افزایش داشته است.» لاهوتی این حجم از صادرات را 16 میلیارد و 300 میلیون دلار اعلام می‌کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «در این ردیف صادراتی، معدن و پتروشیمی هم آمده است.» او با بررسی آماری که سازمان توسعه و تجارت ایران اعلام کرده آمار صادرات کالای صنعتی را رو به رشد می‌داند و می‌گوید که سهم صادرات محصولات کشاورزی در میان این آمارها کاهش داشته است. اگرچه جهاد کشاورزی و وزارت کشاورزی رشد مثبت کشاورزی را تایید کرده است.

لاهوتی دلیل این اختلاف نظر را آمارهایی می‌داند که گمرک اعلام کرده است که باید روی دلیل این اختلاف نظر کار کارشناسی انجام شود. البته سهم قاچاق هم در این لحاظ نشده است.

او معتقد است: «با توجه به چهار‌ماه اول سال‌های  93 و 94 و دوماهه اول سال 95 که حجم صادرات کاهش داشت، در این دو ماه حجم صادرات ما رو به رشد بوده است.» لاهوتی در تحلیل خود، دلیل را بهبود روابط ایران با بازارهای منطقه و دنیا می‌داند که بعد از عملیاتی شدن قرارداد برجام ممکن شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: «یکی از موانع اصلی صادرات در ایران، وضعیت حمل و نقل بود که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، این مسئله به‌سامان شده است و این بخش از هزینه‌های تحمیل شده بر تولید حذف شده است.»

رئیس کنفدراسیون صادرات ایرن می‌گوید: «در اسناد بالادستی مثل برنامه ششم توسعه و محورهای اقتصاد مقاومتی هم به توسعه صادرات توجه شده است. افزایش حجم صادرات در این دو ماه نشانگر این است که دولت به بندهای اقتصاد مقاومتی خیلی خوب توجه کرده و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هم در این راستا درست و خوب عمل کرده است.»

به گفته لاهوتی، صادرات غیرنفتیِ غیرنفتی تقریبا 48درصد تا 50درصد از صادرات بود که معدن را هم شامل می‌شود. او میانگین قیمت صادراتی کالای غیرنفتی را  در هر تن 375 دلار اعلام می‌کند.

لاهوتی تصریح می‌کند: «بیشتر صادرات ما به صورت خام یا نیم ساخته است که این باعث می‌شود ارزش افزوده این کالاها کمتر شود. از طرف دیگر قیمت بالای تولید و قیمت تمام شده محصول سبب بهره‌وری پایین می‌شود.»

لاهوتی ادامه می‌دهد: «اگر این مشکلات را برطرف کنیم کالا با ارزش افزوده بالا صادر می‌کنیم و این باعث ارتقای وضعیت صادرات ما در دنیا می‌شود.» او می‌گوید: «اقتصاد مقاومتی هم با تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز، به حمایت از تولید و صادرات توجه دارد تا در نتیجه این وضعیت هزینه تولید کم شود و بستر لازم برای بهبود تولید کالای ایرانی فراهم شود.»

او در نهایت تراز چهار ماه صادرات را  با 4میلیارد دلار، به نفع صادرات ایران می‌داند. البته در این زمان میزان واردات هم کاهش داشته که به مثبت شدن تراز تجاری کمک کرده است. البته دولت هم عزم خودرا جرم کرده که به توسعه صادرات کمک کند. در واقع توسعه صادرات غیرنفتی از اولویت‌های اصلی دولت است.

در همین رابطه