رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اقتصاد ایران در دور باطل عدم حمایت کافی و انتظار بالای مسئولان گیر افتاده است

به گفته انصاری، تولید و صنعت ایران استعدادهایی هستند که به هدر می‌رود. ما باید در شرایط تحریم و شرایط بد اقتصاد از ظرفیت‌های ملی و توان پایداری اقتصادی خود پاسداری کنیم. امروز بانک‌ها حکم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را رعایت نمی‌کنند. در پیش گرفتن این رویه‌ها نتیجه‌ای جز نابودی بنگاه‌های اقتصادی ندارد.

08 آبان 1398
کد خبر : 30883
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چشم‌انداز اقتصاد ایران در نیمه دوم سال 1398 چگونه خواهد بود؟ به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی نرخ رشد غیرنفتی در بهار 98 حدود 0.4 درصد رشد داشته است. همچنین ایران در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی سهولت کسب‌وکار (Ease Of Doing Business) که از سوی بانک جهانی منتشرشده، با یک پله صعود نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته در جایگاه 127 جهان قرار گرفت. ایران برای اولین بار پس از سال 2016 توانسته است روند نزولی خود در رتبه‌بندی سهولت کسب‌وکار را متوقف کند.

همچنین نیمه‌مهرماه بود که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به شامخ را برای شهریور 1398 معادل 50.43 واحد اعلام کرد که نسبت به شامخ ماه قبل 4.64 واحد، معادل 10.13 درصد افزایش‌یافته است. این میزان رشد تا حدودی می‌تواند نشانه بهبود نسبی وضعیت فعالیت‌های اقتصادی باشد اما بررسی زیرشاخص‌های شامخ حاکی از این است که همچنان بلاتکلیفی فعالیت‌های اقتصادی میان رونق و رکود ادامه دارد.

در شامخ شهریورماه، سرعت انجام و تحویل سفارش، میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی و انتظارات تولید در ماه آینده بهبود داشته است اما میزان سفارش‌های جدید مشتریان با کاهش مواجه شده و بلاتکلیفی فعالیت‌های اقتصادی را تشدید کرده است.

محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران در نیمه‌دوم سال 1398 می‌گوید: رشد اقتصادی، کنترل تورم و بهبود محیط کسب و کار در نیمه اول سال 1398 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مثبت بوده است؛ این نشان از پویایی حیات اجتماعی مردم ایران دارد که حتی در شرایط تحریم و شرایط سخت اقتصادی هم ناامید نمی‌شوند و دست از تلاش برنمی‌دارند.

او ادامه می‌دهد: اما برای ادامه این روند مثبت، دولت مجبور است گام‌های اساسی بردارد. این گام‌ها در حمایت از تولید، صادرات و بهبود وضعیت کسب و کار و اصلاح نظام بانکی می‌تواند صورت گیرد. امروز بانک‌ها به فکر تاراج و نابودی صنایعی هستند که به سیستم بانکی بدهی دارند. باید جلوی این رویه گرفته شود.

به گفته نایب‌رئیس اتاق ایران، تولید و صنعت ایران استعدادهایی هستند که به هدر می‌رود. ما باید در شرایط تحریم و شرایط بد اقتصاد از ظرفیت‌های ملی و توان پایداری اقتصادی خود پاسداری کنیم. امروز بانک‌ها حکم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را رعایت نمی‌کنند. در پیش گرفتن این رویه‌ها نتیجه‌ای جز نابودی بنگاه‌های اقتصادی ندارد.

انصاری ادامه می‌دهد: به نظر من در شرایط خاص اقتصاد ایران ما باید از تمام ظرفیت‌های داخلی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور بهره بگیریم؛ از تسهیل مقررات محیط کسب‌وکار تا حمایت از تولید و فرصت برای بازپرداخت بدهی واحدهای تولیدی. باید جلوی دور باطل را گرفت؛ اقتصاد ایران در دور باطل عدم حمایت کافی و انتظار بالای مسئولان از آن گیر افتاده است.

به گفته انصاری بخش زیادی از مشکلات اقتصادی ایران از رکود تا تورم به علل و عوامل داخلی برمی‌گردد. دولت و بانک مرکزی در کنار کل حاکمیت باید سیاست و استراتژی حمایت از تولید در پیش بگیرند.

او تاکید می‌کند: اگر نظام سیاسی رویه حمایت از تولید و صنعت در پیش بگیرد حتماً مردم هم سختی‌ها را تحمل می‌کنند ولی متاسفانه ناهماهنگی و سنگ‌اندازی پیش پای اقتصاد بیشتر از ناحیه دولت‌ها و سایر نهادهای حاکمیتی اتفاق می‌افتد.

موضوعات :
در همین رابطه