رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

فرصت کاهش حضور ترکیه در بازار سوریه و اقلیم کردستان عراق را از دست ندهیم

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید در شرایط حاضر به دلیل حمله ترکیه به استان‌های کردنشین سوریه خلایی در بازار کرد سوریه و عراق به وجود آمده است و ما می توانیم از این خلاء به عنوان فرصت اساسی استفاده کنیم اما این فرصت طولانی‌مدت نخواهد بود. ترکیه به سرعت این وضعیت را ترمیم خواهد کرد.

10 آبان 1398
کد خبر : 30892
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چند سالی است که رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی‌های خود بارها تکرار کرده که برای آنکارا داعش و کردهای سوریه فرقی ندارد و هر دو گروه تروریستی و تهدیدی هستند برای امنیت ملی ترکیه. حالا ترکیه از شانزدهم مهرماه عملیات نظامی جدیدی را در مناطق کردنشین سوریه شروع کرده است، اقدامی که به گفته برخی از تحلیل‌گران عرصه بین‌الملل روابط اقلیم کردستان عراق را هم با ترکیه تحت تاثیر قرار داده است. به گفته آنها شاید این اتفاق‌ها مسیر جدیدی باشد در تحکیم دوباره روابط اقتصاد ایران و اقلیم کردستان عراق. آنها می‌گویند در این شرایط اقتصاد ایران باید بتواند در ادامه دوستی خود با عراق و اقلیم کردستان جایگاه محکم‌ و طولانی‌مدت‌تری در بازار اقلیم کردستان برای خود پیدا کند. اما کیوان کاشفی تحلیل دیگری از شرایط دارد.

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: ترکیه در تمام اقدام سیاسی خود، جنبه اقتصادی را هم بررسی می‌کند و در نهایت کاری نمی‌کند که منافع اقتصادی آنها در درازمدت آسیب ببیند.

او به رابطه ترکیه و روسیه اشاره می‌کند و می‌گوید وقتی رابطه این دو کشور در تابستان سال 1395به دلیل سیاست ترکیه در سوریه خراب شده بود، بعد از مدتی رجب طیب اردوغان به روسیه سفر کرده و با پوتین دیدار کرد. دیداری که حتی به عذرخواهی اردوغان ار پوتین تعبیر شد.

کاشفی می‌گوید: در شرایط حاضر خلایی در بازار کرد سوریه و عراق به وجود آمده است و ما می توانیم از این خلا به عنوان فرصت اساسی استفاده کنیم اما این فرصت طولانی‌مدت نخواهد بود. ترکیه به سرعت این وضعیت را ترمیم خواهد کرد.

به گفته نایب‌رئیس اتاق ایران، ترکیه جایگاه خوبی در بازار اقلیم و در میان سیاست مداران آنها دارد،  مسیر دسترسی ترکیه به سایر استان‌های عراق از طریق اقلیم کردستان عراق است و برای همین ترکیه نمی‌خواهد و نمی‌تواند از این سود دو طرفه چشم‌پوشی کند. البته اقلیم کردستان هم از این مسیر ترانزیتی و ارتباطی در ارتباط ترکیه با عراق سود می‌برند.

کاشفی تصریح می‌کند: سال قبل برای اولین بار آمارهای صادرات کالا غیرنفتی ایرانی به اقلیم کردستان از ترکیه بالاتر بود.

او دلیل این مسئله را تغییر وضعیت بازار ارز در ایران می‌داند که کالاهای ایرانی رقابت‌پذیر شده بودند؛ ولی هنوز هم رقیب اصلی کالای ایرانی در بازار اقلیم، کالای ترکیه است.

کاشفی تاکید می‌کند: حوادث پیش آمده میان ترکیه با کردهای سوریه و تاثیر آن در میان کردهای عراق مقطعی است نه درازمدت و بعدا این روابط ترمیم خواهد شد. ولی آنچه مهم است ما باید سازوکار حضور خود را در بازارهای منطقه از جمله عراق بازتعریف، اصلاح و ترمیم کنیم.

به گفته کاشفی ترکیه سالی نزدیک به 170 میلیارد دلار صادرات دارد که نشان از استراتژی منسجم ترکیه، ارتباط گسترده با دنیا، ارتباط بانکی خوب و شرکت های خصوصی قدرتمند است. به‌صورت مقطعی و در شرایط فعلی می‌توان از بازار اقلیم کردستان و مناطق کردنشین سوریه بهره برد ولی در دراز مدت نمی تواند این فرصت ادامه‌دار باشد؛ ترکیه به سرعت به جایگاه خود در این بازارها برخواهد گشت.

در همین رابطه