رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی ایلام صورت گرفت

آغاز بهره‌برداری از خدمات سامانه کشوری کسب و کار در ایلام

شعبان فروتن می‌گوید: امروزه در تمامی کشورها، شاخص فضای کسب و کار یکی از پارامترهای مهم برای جذب سرمایه خارجی و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود و تاثیر فضای کسب و کار مساعد بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی مشهود است که باید همه در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.

12 آبان 1398
کد خبر : 30918
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام برضرورت تدوین نقشه راه رونق فضای کسب و کار تاکید کرد.

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام گفت: ضرورت دارد که تیم کارشناسی برای شناسایی موانعی که بر سر راه فضای کسب و کار قرار دارد تشکیل شود تا  ضمن احصای مشکلات، نقشه راه متناسب با رونق فضای کسب و کار در بخش‌های مختلف ترسیم شود.

وی ادامه داد: هر دستگاه اجرایی باید گروه برنامه‌ریزی متشکل از دانشگاهیان و افراد صاحب‌نظر تشکیل دهد تا بتوان ارتباط کارشناسی شده خوبی بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی برقرار کرد.

رئیس اتاق ایلام اظهار کرد: این تیم باید متشکل از کارشناسان خبره و توانمند باشد تا بتواند مشکلات و موانع بر سر راه فضای کسب و کار را رصد کرده و منطبق به آنها راهکار علمی ارائه دهد.

فروتن گفت: امروزه در تمامی کشورها، شاخص فضای کسب و کار یکی از پارامترهای مهم برای جذب سرمایه خارجی و تصمیم ‌گیری سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود و تاثیر فضای کسب و کار مساعد بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی مشهود است که باید همه در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام به عنوان بخش خصوصی از هرگونه فرایندی که منجر به توسعه همه‌جانبه استان شود، استقبال می‌کند و توان خود را برای رونق کسب و کار به کار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: صنایع کوچک، متوسط و خرد نقش مهم و اساسی در توسعه اقتصادی کشور و استان دارند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

حیدر نعمتی اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی کشور می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب برای حمایت از صنایع کوچک، متوسط و خرد آنان را در چرخه اقتصادی کشور فعال کند.

وی افزود: از آنجایی که زیرساخت‌های شهرک‌های صنفی استان هنوز کامل نشده شرکت شهرک های صنعتی می‌تواند با اختصاص اعتبار مناسب در راستای تسریع این زیرساخت‌ها کمک کند.

نعمتی یادآور شد: شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند برنامه مناسبی برای صنایع کوچک استان ارائه کند تا بتواند از ظرفیت واحدهای صنعتی کوچک در چرخه تولید بهره ببرد و اشتغال مولد این واحدها را نیز حفظ کند.

وی از معاون شرکت شهرک‌های صنعتی کشور خواست پیگیر افزایش اعتبار سهم استان از محل کمک‌های فنی و اعتباری شود تا بتوان برخی از واحدها که از چرخه تولید خارج شده‌اند، دوباره با تزریق اعتبار به چرخه فعالیت بازگردند.

نعمتی گفت: اجرای پروژه عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی باید در خصوص واحدهای صنعتی صورت گیرد تا با مشاوره و مداخله و حمایت مالی به موقع و با استفاده از تسهیلات کمک‌های فنی و اعتباری واحد صنعتی دچار مشکل نشود.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این نشست بر ضرورت گسترش خوشه‌های کسب‌وکار به منظور رونق فعالیت‌ واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تاکید کرد.

علی اصغر مصاحب در نشست شورای گفت‌وگو و آغاز بهره‌برداری از خدمات سامانه کشوری کسب و کار (سککوک) ایلام اظهار داشت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به دنبال حمایت از شرکت‌های مدیریت صادراتی و کنسرسیوم‌های مدیریت صادرات است.

وی افزود: گسترش خوشه‌های کسب و کار یکی از مدل‌های توسعه‌ای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است و این شیوه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط و تولیدکنندگان این عرصه در نظر گرفته می‌شود.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: استقرار این مدل توسعه‌ای علاوه بر اشتغالزایی منجر به توسعه بازار، انتقال تکنولوژی، رفع گلوگاه‌ها و نقاط فشار برای صنایع و کسب‌ و کارهای مختلف دریک خوشه و در منطقه جغرافیایی خاص می‌شود.

مصاحب با بیان اینکه خوشه‌های کسب و کار و کنسرسیوم‌های صادراتی نیاز امروز در حوزه صادرات و توسعه بازار کشور هستند، گفت: این سازمان ۲ مدل توسعه ای را دنبال می‌کند و در همین راستا چهار خوشه کسب و کار در استان ایلام شناسایی شده و در حال بررسی هستند.

وی بر ضرورت هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی برای رونق کسب‌وکار تاکید کرد و افزود: حمایت‌هایی نیز در زمینه حضور تولیدکنندگان و صنعتگران در نمایشگاه‌ها و تورهای صنعتی انجام می‌گیرد که این سازمان برای شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در تامین ۵۰درصد هزینه برگزاری از صاحبان صنایع حمایت می‌کند.

مصاحب تاکید کرد: انتقال فناوری از دیگر اهدافی است که باید در داخل و خارج از کشور مد نظر باشد که در داخل کشور از طریق تورهای صنعتی و در خارج نیز از طریق روابط بین‌الملل صورت می‌گیرد.

وی در خصوص راه‌اندازی سامانه سککوک نیز گفت: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی می توانند با مراجعه به این سامانه علاوه بر تامین مواد اولیه خود نسبت به شناسایی و حضور در بازارهای جدید صادراتی نیز اقدام کنند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: به کارگیری روش‌های مدیریت لجستیک، مدیریت زنجیره تأمین و ارائه ابزارهای نوین پرداخت اعتباری و مدت‌دار برای انجام معاملات تجاری از مهم‌ترین مزیت‌های سامانه سککوک است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: تلاش‌های خوبی در کارگروه تسهیل تولید در این استان به منظور حمایت از صنایع انجام شده است.

یاراله نصیری بیان کرد: سامانه سککوک نیز فرصت مطلوبی را به عنوان مکمل کارگروه تسهیل تولید ایجاد می‌کند که باید از ظرفیت‌های این سامانه به نحو مطلوبی برای فضای کسب‌وکار استفاده شود.

سامانه سککوک یا سامانه کسب و کار به کسب و کار برای ایجاد زنجیره ارزش و سهولت در ایجاد، حفظ و توسعه کسب و کارها بوجود آمده است.

در این سامانه فعالان حوزه های اقتصادی و تولیدی عضو شده و با لینک شدن با سایر اعضا نسبت به تامین منابع مورد نیاز تولید(مواد اولیه) و نیز شرکت‌های توزیع و صادرکنندگان بدون نیاز به منابع مالی همکاری و مشکلات و مسائل خود را حل می‌کنند. 

در این نشست مصوب شد کمیته کارشناسی آموزش و اطلاع رسانی سامانه سککوک از طرف شهرک‌های صنعتی در استان تشکیل و فعال شود.

همچنین مصوب شد سازمان صنایع کوچک به صندوق ضمانت صنایع کوچک استان برای حمایت از تولید اختیارات ویژه‌ای بدهد.

موضوعات :
در همین رابطه