رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد مطرح کرد

لزوم توجه به ظرفیت‌های بازار عراق برای توسعه صادرات

سعید پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد، در جلسه آشنایی و بهره‌وری از ظرفیت‌های اقتصادی استان خراسان شمالی و کشور عراق گفت: مبادلات تجاری با عراق به دلیل اشتراکات فرهنگی، زبانی، مذهبی و مرز مشترک سهل‌تر میسر می‌شود و باید فرصت حضور در بازار این بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

19 آبان 1398
کد خبر : 31004
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد، بازار کشور عراق را یکی از بازارهای مناسب برای صادرات کشور دانست و گفت: مبادلات تجاری با کشور عراق به دلیل اشتراکات فرهنگی، زبانی، مذهبی و مرز مشترک سهل‌تر میسر خواهد شد و در شرایط فعلی که به‌واسطه محدودیت‌های تحریم، نگاه‌ها به سمت بازارهای منطقه‌ای چرخیده است، باید فرصت حضور در بازار عراق بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سعید پورآبادی در جلسه آشنایی و بهره‌وری از ظرفیت‌های اقتصادی استان خراسان شمالی و کشور عراق، به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه استان اشاره کرد و خواستار افزایش ارتباطات بین‌المللی، صادرات واردات و رونق تولید برای رشد و توسعه استان و کشور شد.

پورآبادی افزود: با برگزاری این جلسات می‌توانیم به‌صورت مستمر روند اطلاع‌رسانی در امر بازرگانی، مقررات و تجارت بین‌المللی به‌ویژه با رویکرد صادرات به کشورهای همسایه و نیز منطقه اوراسیا افزود.

به گفته او قرار است با برگزاری نشست‌های اقتصادی و تجاری و اطلاع‌رسانی و آموزش به‌طور مستمر سطح دانش بازرگانان به‌ویژه در حوزه تجارت بین‌المللی را افزایش دهیم و از فرصت‌های تجاری کشورهای خارجی بهره‌مند شویم.

همچنین سید ابراهیم حسینی، مدیر اجرایی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز در این جلسه گفت: قوانین و مقررات صادرات واردات آیینه وضعیت حاکم بر امر تجارت خارجی هر کشوری است.

او افزود: هرچه قوانین مقررات صادرات واردات شفاف‌تر، پایدار و کارآمد باشد گویا سلامت و استحکام روند تجارت و اقتصاد کشور است.

به گفته حسینی، امروزه رتبه روند سلامت هر کشوری بر اساس شفافیت مبادلات بازرگانی در هر کشوری انجام می‌شود.

مدیر اجرایی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به قانون مقررات صادرات و واردات کشور اشاره کرد و متذکر شد: امروز چه صادرکننده و چه واردکننده اگر مسلط به قوانین مقررات صادرات نباشد قطعاً سرمایه‌هایی که دارد به‌راحتی از دست می‌دهد.

او بر الزام آشنایی از روند ثبت سفارش کالا از سوی تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان تأکید کرد.

حسینی افزود: طبق تبصره ماده 24 قانون مقررات صادرات و واردات هرگونه بخشنامه چه صادرات و چه واردات از وزارت صنعت و معدن انجام می‌شود.

مهدی نجات نیا، رایزن اسبق ایران در عراق نیز گفت: با توجه به حوزه سیاسی امروز در جهان و ایران که مشمول تحریم‌های بین‌المللی هستند نیاز به برنامه‌ریزی‌های خاصی است.

او افزود: آنچه می‌توان در کشور کسب و درآمد کرد فقط در حوزه صادرات امکان‌پذیر است.

نجات نیا به 44 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این میزان 20 درصد به کشور عراق صادر شده است.

او کشور عراق را یک کشور خوب و سهل‌الوصول در امر صادرات دانست.

موضوعات :
در همین رابطه