رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان اعلام شد

شلتوک خوزستان در انتظار صادرات به عراق

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان از موافقت وزارت جهادکشاورزی برای صدور مجوز صادرات شلتوک خوزستان به عراق خبر داد؛ اما موفقیت در این صادرات را نیازمند هماهنگی با کشور عراق دانست. در این نشست اعلام شد که عراق برای واردات برنج ممنوعیت‌های فصلی وضع می‌کند و این کشور قرار است تا 27 آبان نظر قطعی خود درباره واردات شلتوک برنج از ایران را اعلام کند.

22 آبان 1398
کد خبر : 31029
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان موافقت وزارت جهادکشاورزی جهت صدور مجوز صادرات شلتوک تولیدی خوزستان برای نخستین بار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را نوعی آزمون خطا دانست.

شهلا عموری در چهل و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان، با اشاره به اینکه هنوز برای تجار موضوع صادرات برنج در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اظهار کرد: به دلیل اینکه صادرات این محصول با برداشت برنج در کشور عراق هم‌زمان است، این کشور هنوز مجوزی در این رابطه صادر نکرده است.

رئیس اتاق اهواز ادامه داد: اینکه برخی مسئولان از تجار انتظار دارند که ریسک صادرات شلتوک را در شرایطی که هیچ هماهنگی با کشور عراق نشده را بپذیرند، نوعی آزمون خطا است.

او افزود: بااین‌وجود نیاز است طی تعاملات لازم با عراق، وضعیت صادرات محصول شلتوک خوزستان از شفافیت بیشتری برخوردار باشد اما بااین‌وجود سعی داریم این خواسته را عملی کنیم.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با تأکید بر اینکه ممکن است صادرات شلتوک به دلیل نبود هماهنگی‌ها با عراق دچار مشکل شود، گفت: پیشنهاد می‌شود به‌منظور جلوگیری از هرگونه خسارت به کشاورزان استان، سازمان جهادکشاورزی اقدام به خرید تضمینی شلتوک کند.

عموری یادآور شد: اقدام دیگری که می‌تواند در این زمینه کارساز باشد، فراخوان تأمین نیاز دیگر استان‌های کشور به شلتوک است که این اقدام پیش‌ازاین انجام شده و در حال پیگیری آن هستیم.

او با اشاره به برآورد تولید ۹۰۰ هزار تن شلتوک از مزارع خوزستان، گفت: در نهایت پیش‌بینی می‌شود امسال تولید برنج استان خوزستان به ۵۰۰ هزار تن برسد.

صادرات شلتوک برنج به عراق محدودیت‌های فصلی دارد

مشاور استاندار و مدیر هماهنگی روابط تجاری با کشور عراق نیز در این نشست گفت: باوجوداینکه ممنوعیتی در واردات شلتوک برنج به عراق وجود ندارد، اما این کشور در خصوص این محصول کشاورزی محدودیت‌های فصلی را اعمال می‌کند.

فاضل سلامات به پیگیری‌های خود با کنسولگری ایران در استان بصره عراق اشاره کرد و گفت: در پاسخ به این پیگیری‌ها به‌صورت غیر مکتوب اعلام شد که ورود شلتوک و یا برنج به عراق آزاد است اما با محدودیت‌های فصلی همراه بوده و در فصل‌هایی که نیاز واردات این محصول کشاورزی وجود دارد، واردات آن ممنوع نیست.

به گفته سلامات وزارت کشاورزی عراق در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند و بر همین اساس میزان نیاز اعلام می‌شود تا تجار نسبت به واردات اقدام کنند.

او ادامه داد: درهرصورت عراق قرار است تا روز دوشنبه (27 آبان) دراین‌باره نظر قطعی خود را اعلام کند.

هنوز هیچ محموله شلتوکی از خوزستان به عراق صادر نشده است

ناظر گمرکات استان خوزستان نیز در این نشست گفت: با گذشت نزدیک به یک هفته از صدور مجوز صادرات شلتوک برنج خوزستان، اما هنوز هیچ محموله‌ای تحت این عنوان از طریق مرزهای استان به کشور عراق صادر نشده است.

غلامرضا بلوطی با تأکید بر اینکه گمرکات استان آمادگی همکاری با تجار را برای انجام صادرات شلتوک دارد، گفت: در این زمینه تدابیر لازم در گمرکات استان دیده شده و هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیستیم.

وی ادامه داد: گمرک آمادگی هرگونه همکاری با صادرکنندگان و تجار برای انجام صادرات این محصول را دارد.

موضوعات :
در همین رابطه