رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از جزئیات تجارت هفت‌ماهه ۹۸

تراز تجاری هفت‌ماهه منفی 766 میلیون دلار شد

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در هفت‌ماهه امسال ارزش مجموع صادرات غیرنفتی کشور به 24.4 میلیارد دلار رسیده و در مقابل 25.2 میلیارد دلار کالا وارد شده است. در این دوره زمانی، ارزش صادرات 5 درصد و ارزش واردات 11 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش‌یافته و تراز تجاری کشور به منفی 766 میلیون دلار رسیده است.

26 آبان 1398
کد خبر : 31099
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس آمارهای گمرک ایران، در ۷ ماهه سال ۱۳۹۸ حدود ۲۴.۴ میلیارد دلار صادرات کالای بدون نفت خام و ۲۵.۲ میلیارد دلار واردات کالا در کشور انجام شده است.

بررسی‌های معاونت اقتصادی اتاق تهران درباره تجارت هفت‌ماهه کالا در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد در این دوره زمانی، ارزش واردات و صادرات کالایی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با کاهش به ترتیب ۵ درصدی و ۱۱ درصدی همراه بوده‌اند؛ اما به لحاظ وزنی هرکدام به ترتیب رشد ۳.۱ درصد و ۱۷.۱ درصدی را تجربه کرده‌اند.

مقایسه مقاصد عمده صادراتی ایران طی نیمه نخست سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نشان می‌دهد واردات ایران از چین طی هفت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷، حدود ۳.۴ درصد کاهش‌یافته و صادرات ایران به این کشور ۱۳.۵ درصد افزایش یافته است.

افت ارزش، رشد حجم

بر اساس آمارهای گمرک ایران، طی هفت‌ماهه سال ۱۳۹۸ حدود ۷۹.۴ میلیون تن کالا (بدون احتساب نفت خام) به ارزش ۲۴.۴ میلیارد دلار از ایران صادر شده است. در مدت مذکور، میزان واردات کشور نیز حدود ۱۹.۸ میلیون تن به ارزش ۲۵.۲ میلیارد دلار بوده است. ارزش صادرات و واردات کشور طی هفت‌ماهه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب با افت ارزشی ۱۱.۳ درصدی و ۵.۳ درصدی همراه بوده است؛ این در حالی است که به لحاظ وزنی، صادرات کشور رشد ۱۷.۱ درصدی و واردات کشور رشد ۳.۱ درصدی را تجربه کرده است.

تراز تجاری کالایی بدون نفت خام کشور نیز طی این مدت با کسری ۷۶۶ میلیون دلاری همراه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۷ میلیارد دلار تضعیف شده است.

متوسط قیمت اقلام صادراتی کشور طی هفت‌ماهه امسال بالغ‌بر ۳۰۷ دلار در هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، با کاهش حدود ۲۴ درصدی همراه بوده است.

متوسط قیمت اقلام وارداتی کشور نیز طی این مدت یک هزار و ۲۷۱ دلار در هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی حدود ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در مهرماه ۱۳۹۸ ارزش واردات کشور حدود ۴ میلیارد دلار و ارزش صادرات نیز حدود ۳.۵ میلیارد دلار بوده است. این آمار در مقایسه با شهریورماه نشان می‌دهد که صادرات رشد ارزشی ۱۰ درصدی و واردات رشدی ارزشی ۱۳.۵ درصدی را تجربه کرده است. نسبت به مهرماه سال گذشته نیز صادرات با افت ارزشی ۱۶ درصدی و واردات با رشد ارزشی ۴ درصدی همراه بوده است.

همچنین در مهرماه امسال، صادرات کشور به لحاظ وزنی ۹.۴ میلیون تن و واردات کشور نیز ۳.۲ میلیون تن بوده است. در مقایسه با شهریورماه، صادرات کشور رشد وزنی ۱.۵ درصدی و واردات رشد وزنی ۳۳ درصدی را تجربه کرده‌اند. صادرات نسبت به ماه مشابه سال قبل با افت وزنی ۱۲ درصدی و واردات نیز با رشد وزنی ۲۰ درصدی همراه بوده است.

۱۰ شریک عمده تجارت خارجی

بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور در هفت‌ماهه امسال نشان می‌دهد که چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان مهم‌ترین مقاصد صادراتی و چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان بزرگ‌ترین مبادی وارداتی ایران بوده‌اند.

آمارهای منتشر شده گمرک نشان می‌دهند که کشورهای چین با سهم ۲۵ درصد، عراق با سهم ۲۱ درصد، امارات با سهم ۱۲ درصد، ترکیه با سهم ۱۱ درصد و افغانستان با سهم ۵ درصد، ۵ مقصد عمده صادراتی ایران در هفت‌ماهه نخست امسال بوده‌اند.

همچنین ۵ مقصد عمده وارداتی ایران در مدت‌زمان مشابه نیز کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان به ترتیب با سهم ۲۶ درصد، ۱۸ درصد، ۱۲ درصد، ۹ درصد و ۵ درصد بوده‌اند. تراز تجاری کالایی بدون نفت خام شور نیز طی این مدت با کسری ۷۶۶ میلیون دلاری همراه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۷ میلیارد دلار تضعیف شده است.

مقاصد عمده صادراتی

بر اساس آمارهای گمرک ایران، طی هفت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ حدود ۷۹.۴ میلیون تن کالا (بدون احتساب نفت خام) به ارزش ۲۴.۴ میلیارد دلار از ایران صادر شده است. طی این مدت، چین بزرگ‌ترین مقصد صادراتی کشور بوده و ۲۵ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

در مدت مشابه سال ۱۳۹۷، بزرگ‌ترین مقصد صادراتی کشور عراق با سهم ۲۱ درصد بود و چین به‌عنوان دومین مقصد عمده صادراتی کشور در آن دوره سهمی حدود ۲۰ درصد از ارزش کل صادرات کشور طی ۷ ماه نخست سال ۱۳۹۷ را به خود اختصاص داده است.

در بازه زمانی مورد گزارش، ارزش صادرات ایران به عراق با افت ۹.۷ درصدی و به افغانستان با افت حدود ۳۲ درصدی همراه بوده است. در هفت‌ماهه منتهی به مهر ۱۳۹۷، هند پنجمین مقصد عمده صادراتی کشور محسوب می‌شد که در مدت‌زمان مشابه امسال از فهرست مقاصد عمده خارج شده و ترکیه به این فهرست اضافه شده است.

ارزش صادرات و واردات کشور طی هفت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب با افت ارزشی ۱۱.۳ درصدی و ۵.۳ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که به لحاظ وزنی، صادرات کشور رشد ۱۷.۱ درصدی و واردات کشور رشد ۳.۱ درصدی را تجربه کرده است.

مبادی عمده واردات

در هفت‌ماهه نخست ۱۳۹۸، میزان واردات کشور نیز حدود ۱۹.۸ میلیون تن به ارزش ۲۵.۲ میلیارد دلار بوده است و فهرست ۵ مبدأ عمده وارداتی کشور در این مدت نیز نشان می‌دهد که چین همچنان بزرگ‌ترین مبدأ وارداتی کشور بوده است.

بررسی مبادی عمده وارداتی ایران در هفت‌ماهه نخست امسال در مقایسه با هفت ماه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که کره جنوبی از فهرست مبادی عمده وارداتی کشور (به‌عنوان سومین مبدأ عمده وارداتی) خارج شده و ترکیه جایگزین آن شده است. همچنین ۵ مقصد عمده وارداتی ایران در مدت‌زمان مشابه نیز کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان به ترتیب با سهم ۲۶ درصد، ۱۸ درصد، ۱۲ درصد، ۹ درصد و ۵ درصد بوده‌اند.

 

در همین رابطه