رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاحیه اینوکس ۲۰۱۹

رونق صادرات به همسایگان تاب‌آوری اقتصادی را افزایش داد

نایب رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاحیه کیش اینوکس ۲۰۱۹ از افزایش تاب‌آوری اقتصاد ایران به‌رغم وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم به کمک رشد صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه و منطقه طی سال ۹۷ سخن گفت.

27 آبان 1398
کد خبر : 31126
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور در مراسم افتتاحیه اینوکس ۲۰۱۹ ضمن اشاره به تمرکز شرکتهای بخش خصوصی روی صادرات غیرنفتی به کشورهای منطقه به عنوان یک استراتژی مهم در د‌وران تحریم، گفت: در سال گذشته ۵۴درصد از مجموع صادرات ایران به کشورهای همسایه و منطقه بوده است.

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که پارلمان بخش خصوصی، توسعه صادرات غیرنفتی را یکی از رسالت‌های مهم برای خود می‌داند، تاکید کرد: اتاق ایران با شبکه‌ای از ۳۴ اتاق استانی، ۲۲۰ تشکل تخصصی و ۶۰ اتاق و کمیته مشترک با کشورهای مختلف در پی آن است تا در حد ممکن به بازارهای کشورهای همسایه دسترسی پیدا کند.

وی همچنین نگاهی به آمار صادرات ایران در سال ۹۷ داشت. بر اساس اظهارات او از مجموع ۴۴میلیارد دلار صادرات، بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار یعنی ۵۴ درصد از کل صادرات به کشورهای همسایه بوده است و همین اقدام توانسته به تاب‌آوری کشور در برابر فشارهای ناشی از تحریم کمک کند و خسارت‌ها را کاهش دهد.

نایب رئیس اتاق ایران میزان واردات کشورهای همسایه از دنیا را حدود یک هزارو ۱۸۰ میلیارد دلار و صادرات آن‌ها به دنیا را حدود یکهزار و ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: سهم ایران از واردات این کشورها ۲۴ میلیارد دلار  یعنی ۲ درصد از حجم واردات آنهاست کهرقم بسیار ناچیزی است. بدون شک برای تحقق اهداف اقتصادی کشور باید این رقم تا دو برابر آن چیزی که به آن رسیده‌ایم، افزایش پیدا کند.

سلاح‌ورزی در ادامه به همزمانی برگزاری رویداد کیش اینوکس ۲۰۱۹ با هفته جهانی کارآفرینی اشاره کرد. بر اساس گفته‌های وی درمراسم افتتاحیه این رویداد که شامل یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ششمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و ۳۰ نشست تخصصی می‌شود، قرار است نشستی در حوزه کارآفرینی با مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود. در این نشست موانع سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد بررسی خواهد شد.

او همچنین از برگزاری همزمان نشست‌هایی در حوزه کارآفرینی در اتاق‌های سراسر کشور با همکاری سازمان ملی کارآفرینی ایران طی این هفته در راستای به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و دانش کارآفرینان موفق و کمک به توسعه اکوسیستم کارآفرینی در کشور خبرداد.

در رویداد اینوکس ۲۰۱۹ پارلمان بخش خصوصی ایران به همت مرکز سرمایه‌گذاری اتاق ایران مشارکت دارد. نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی از ۲۷ تا ۳۰ آبان در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللیکیش دائر خواهد بود.

در همین رابطه