رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست تخصصی توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری با قطر مطرح شد

قطر بازار مناسب برای صادرات مجدد تولیدات ایرانی

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و قطر با نگاه به تجربه ناموفق ایرانیان در بازار قطر در دوران اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، تاکید کرد: آنچه برای حضور موفق در بازار قطر اهمیت دارد، سرمایه‌گذاری مشترک در این کشور در قالب کنسرسویم قابلیت انجام دارد.

29 آبان 1398
کد خبر : 31150
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بررسی راه‌های توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری در قطر محور نشستی بود که در حاشیهدومین روز نمایشگاه اینوکس ۲۰۱۹ برگزار شد. در این نشست رئیس کمیسیون پژوهش و سرمایه‌گذاری و عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و قطر به تشریح وضعیت تجاری و اقتصادی کشور قطر پرداخت.

بر اساس اظهارات سید محمد آیت‌اللهی موسوی، رئیس کمیسیون پژوهش و سرمایه‌گذاری و عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و قطر، این کشور به دلیل جمعیت کمی که دارد نمی‌تواند مقصد نهایی برای صادرات محصولات باشد بلکه باید به این بازار به عنوان مقصدی برای صادرات مجدد منظور شود.

این عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و قطر با نگاهی به روند حضور ایرانیان در قطر پس از تحریم‌هایی که علیه این کشور اعمال شد، گفت: متاسفانه در آن روزها بدون برنامه‌ریزی و رعایت اصول اصلی تجارت بین‌المللی وارد بازار قطر شدیم و در نهایت با ضرر خارج شدیم. این درحالی است که رقیب ما یعنی ترکیه توانست با استراتژی دقیق ورود کند و همچنان در آنجا فعال باشد.

به اعتقاد موسوی آنچه در مورد بازار قطر اهمیت دارد سرمایه‌گذاری مشترک و حضور در قالب هلدینگ‌هاست، در واقع ترکیه هم به دلیل توجه به همین موضوع توانسته تا به امروز در این بازار موفق عمل کند.

او در همین راستا چشم‌انداز و برنامه‌ریزی اتاق مشترک برای موفقیت ایران در کشور قطر را با عنوان سرمایه‌گذاری مشترک و تحقق تجارت پایدار تعریف کرد. وی یادآور شد: در تمام دنیا برای رسیدن به تجارت پایدار لازم است، سرمایه‌گذاری مشترک صورت گیرد.

این عضو هیات مدیره اتاق مشترک ادامه داد: در حال حاضر میزان صادرات ایران به قطر در حدود ۸۵ میلیون دلار است و بر اساس پیش‌بینی‌ها باید به رقم ۲۵۰ میلیون دلار در سال برسیم.

وی با بیان اینکه تمرکز روی ظرفیت‌ها و نیازهای بازار برای سرمایه‌گذاری موفق لازم است، تاکید کرد: اتاق مشترک در تلاش است با ارائه اطلاعات دقیق در تحقق این هدف گام بردارد.

موسوی با اشاره به آغاز همکاری‌های دو کشور در حوزه آموزش از برنامه‌ریزی برای تاسیس شعبه دانشگاه تهران در این کشور در رشته پزشکی خبر داد که در آینده نزدیک آغاز به پذیرش دانشجو می‌کند.

بر اساس گفته‌های او نرخ تورم در کشور قطر 2.8 و نرخ بیکاری این کشور 0.2 است. همچنین درآمد سرانه آن ۸۶ هزار دلار و میزان سرمایه‌گذاری که در سال ۲۰۱۶ انجام شده بالغ بر ۷۷۳ میلیون دلار برآورد می‌شود.

در ادامه عبدالله سهرابی، مسئول کارگروه عمان و قطر در وزارت امورخارجه و سفیر سابق ایران در قطر با نگاهی به تاریخچه روابط اجتماعی بین ایران و قطر و به تدریج بروز انواع رویدادهای سیاسی و اقتصادی، تشریح کرد: به‌رغم همه مسائلی که در منطقه اتفاق می‌افتاد، همواره مناسبات ایران و قطر ادامه پیدا کرده هرچند این مناسبات دچار نوساناتی شده است.

وی ادامه داد: این کشور با توجه به ثروتی که در اختیار دارد، در ۳۶ نقطه مختلف دنیا سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده و به مقصد مهمی برای هیات‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری دنیا تبدیل شده است تا آنجا که سالانه ۱۱۰ نمایشگاه بزرگ در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

سفیر سابق ایران در قطر به ظرفیت‌های موجود در پروژه برگزاری جام جهانی قطر اشاره و تصریح کرد: برای اجرای این پروژه تا کنون ۱۲۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

بر اساس اظهارات او فرصت برای کار با قطر بسیار زیاد است هرچند برای حضور در این بازار باید به این کشور سفر کرد و از نزدیک با فرصت‌های تجاری این کشور آشنا شد. در مورد برگزاری جام جهانی هم اگر بتوانیم تا ۱۰میلیارد دلار صادرات مصالح ساختمانی داشته باشیم، اقدام خوبی صورت گرفته است.

سهرابی تاکید کرد: ایران می‌تواند در زمینه مواد غذایی، محصولات کشاورزی، هتل، معدن و مواردی از این دست با قطر کار کند. ازطرفی این کشور تمایل دارد تنها با بخش خصوصی ایران همکاری داشته باشد. در این حوزه نیز بهترین راه برای حل مشکلات بانکی، استفاده از روش تهاتر است.

سفیر سابق ایران در قطر خاطرنشان کرد: شناخت ایرانیان از بازار قطر کم است، استانداردهای محصولاتی که به قطر صادر می شود مناسب نیست و در بخش دریایی نتوانستیم مجهز و به روز کار کنیم. این مسائل، نقاط ضعف اصلی ما در ارتباط با بازار قطر است.

در همین رابطه