رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

در دیدار رئیس اتاق شیراز و سفیر آفریقای جنوبی در تهران مطرح شد

معدن و گردشگری سلامت؛ حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری مشترک

در جریان رئیس اتاق شیراز و سفیر آفریقای جنوبی در تهران، بر لزوم افزایش مناسبات اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی، بر ظرفیت‌های دو کشور در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در دو حوزه معدن و گردشگری سلامت تأکید شد.

04 آذر 1398
کد خبر : 31198
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: دوران سخت تحریم‌های اعمال شده بر ایران گذراست و شرکای تجاری ایران کشورهایی خواهند بود که در دوران سخت در کنار ما بودند که امیدوارم این سفر برکات آثار اقتصادی و فرهنگی برای کشور ایران و استان فارس داشته باشد.

جمال رازقی در دیدار با سفیر آفریقای جنوبی در تهران افزود: استان فارس پتانسیل‌های فراوانی در بخش‌های کشاورزی، پزشکی، علمی، گردشگری، معادن و غیره دارد به‌طوری‌که در بخش کشاورزی بین 10 تا 14 میلیون تن محصولات کشور را تأمین می‌کند.

او افزود: تنوع معادن، برخورداری از ذخایر عظیم گاز و صنایع پتروشیمی، فعالیت 700 واحد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی استان و وجود 16 کارخانه سیمان از دیگر ظرفیت‌های فارس است که امسال نخستین محموله سیمان از استان فارس به آفریقای جنوبی صادر شده است.

رازقی اظهار کرد: در بخش فرهنگی و گردشگری نیز وجود آثار تاریخی مانند آرامگاه حافظ و سعدی، آثار دوران زندیه، تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم و باغ ارم از جلوه‌های منحصربه‌فرد و پتانسیل‌های بزرگ فارس در ایران و دنیاست.

او ادامه داد: همچنین وجود دانشگاه‌های معتبر در فارس موجب شده امروز این استان به قطب پزشکی در منطقه تبدیل شود و یک‌سوم تخت‌های بیمارستانی فارس به گردشگران کشورهای مختلف که برای درمان به این استان مراجعه می‌کنند اختصاص داده شده و ما در این زمینه در فصول مختلف میزبان گردشگران و توریسم سلامت از کشورهای مختلف در شهر شیراز هستیم.

رئیس اتاق شیراز با اشاره به روابط کشور ایران و آفریقای جنوبی در ادوار مختلف ادامه داد: با وجود روابط دوستانه‌ای که از دیرباز بین ایران و آفریقای جنوبی وجود داشته، حجم مبادلات تجاری ما بسیار اندک است.

رازقی با تأکید بر پتانسیل‌های تجاری استان فارس گفت: آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی تجار و بازرگانان فارس با آفریقای جنوبی هستیم گرچه باور داریم شرایط اقتصادی و تجاری ایران هر روز امیدبخش‌تر می‌شود.

او تصریح کرد: ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا را دارد و به‌طور حتم در اقتصاد آینده جهان نقش مؤثری در تولید غذا و انرژی خواهد داشت.

رازقی افزود: باید برای بررسی و توسعه زمینه‌های همکاری اتاق بازرگانی فارس و آفریقای جنوبی، جلسات مداوم به‌صورت عملیاتی با هدف افزایش مبادلات دو منطقه را دنبال کنیم تا بتوانیم در سال جاری هیات اقتصادی از فارس به آن کشور اعزام و میزبان هیاتی نیز از آفریقای جنوبی در شیراز باشیم.

در این جلسه سفیر آفریقای جنوبی در تهران نیز گفت: مردم استان فارس بسیار مهربان، صمیمی، مهمان‌نواز و خلاق هستند و این ویژگی‌های شایسته و درخورشان برای این استان است.

ویکا کومالو ادامه داد: جاذبه‌های اقتصادی و فرهنگی استان فارس مورد توجه ماست و این موضوع را در قالب کمیسیون مشترک دنبال خواهیم کرد.

او اظهار کرد: مردم آفریقای جنوبی در روزهای سخت در دوره‌های گذشته، حضور مردم ایران در کنارشان را هرگز فراموش نمی‌کنند و امروز آفریقای جنوبی آگاهانه در کنار مردم ایران است.

کومالو افزود: در چند هفته گذشته چهاردهمین نشست مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور سران دو کشور برگزار شد که در آن نشست مسائل مختلفی مطرح و راهکارهای همکارهای بیشتر دو طرف مذاکرات مثبتی انجام شده است.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران با بیان اینکه مردم ایران بسیار خلاق و نوآور و مقاوم هستند و دوران سخت را پشت سر می‌گذارند اضافه کرد: گسترش روابط دو کشور ایران و آفریقای جنوبی را با جدیت دنبال می‌کنیم و این را برای خودمان یک تعهد به مردم ایران می‌دانیم.

او افزود: در زمینه گردشگری تأثیر تحریم‌ها موجب شده هزینه سفر و گردشگری برای مردم دو کشور افزایش یابد اما تلاش می‌کنیم این بخش را با روابط شهر شیراز و استان فارس با آفریقای جنوبی تقویت کنیم که در این زمینه نیز مذاکرات و بررسی‌هایی با فعالان گردشگری شهر شیراز انجام دادیم.

کومالو بیان کرد: همچنین معدن و سلامت از بخش‌هایی است که موقعیت‌های خوبی را برای همکاری‌های دو طرف ایجاد خواهد کرد به‌طوری‌که کشور آفریقای جنوبی بهترین فناوری‌ها و تجهیزات معدنی در دنیا را دارد و می‌توان از این پتانسیل‌ها در کوتاه و بلندمدت برای تقویت روابط و جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های آفریقایی در بخش معدن ایران و فارس استفاده کرد.

او با بیان اینکه خواستار تبادل تخصص‌ها در دو کشور را در علوم مختلف هستیم ادامه داد: در بررسی‌هایمان به این موضوع رسیدیم که ایران و آفریقای جنوبی در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند یکدیگر را تکمیل کند که در حال بازنگری ظرفیت‌ها برای تقویت روابط دو طرف هستیم.

کومالو گفت: انتظار ما انجام کار عملی و ملموس در روابط دو طرف برای مردم به‌ویژه تجار و بازرگانان دو کشور است که ما در این زمینه برنامه‌ریزی‌های موردنیاز را انجام خواهیم داد.

موضوعات :
در همین رابطه