رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

در جلسه بررسی مشکلات عشایر استان خراسان شمالی مطرح شد

آمادگی اتاق بجنورد برای حمایت از تولیدات عشایری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد از آمادگی این اتاق برای حمایت از تولیدات عشایری، سرمایه‌گذاری در زمینه فروش محصولات عشایر در حوزه‌های مختلف و برپایی نمایشگاه برای ظرفیت تولیدات عشایر استان خراسان شمالی خبر داد.

09 آذر 1398
کد خبر : 31262
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه بررسی مشکلات حوزه عشایر استان خراسان شمالی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد برگزار شد.

سعید پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد در این جلسه با اشاره به ظرفیت بالای عشایر استان در تولید محصولات دامی، از آمادگی این اتاق برای سرمایه‌گذاری در زمینه فروش محصولات عشایر در حوزه‌های مختلف و بررسی زمینه‌های ایجاد نمایشگاه برای ظرفیت تولیدات عشایر خبر داد.

مدیرکل امور عشایری استان خراسان شمالی نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه 3 درصد جمعیت استان را جامعه عشایری تشکیل می‌دهد، گفت: بیش از 30 درصد گوشت قرمز استان را عشایر تأمین می‌کنند.

محمدرضا قلی پور، یکی از اهداف و وظایف امور عشایر استان را افزایش تولید گوشت قرمز، بهبود کسب‌وکار و افزایش تولیدات عشایر اعلام کرد و افزود: عشایر استان هر ساله بیش از 35 تا 40 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای زنجیره تولید گوشت قرمز نیاز دارند.

او کاهش هزینه‌های تولید را یکی از برنامه‌های حوزه عشایر استان اعلام کرد و با اشاره به زنجیره تولید تا مصرف محصولات، گفت: بخش‌های زیادی از زنجیره تولید عشایر در بخش نهاده‌ها، تغذیه‌های دام، آموزش و تولید است که تاکنون قدم‌های مؤثری برداشته شده است.

قلی پور ایراد کار عشایر استان را در زنجیره تولید در فروش محصولات عنوان کرد و افزود: ما در تولید مشکلی نداریم چراکه عشایر استان سالانه بیش از 7 هزار و 500 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند اما در حوزه فروش مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود.

او افزود: همچنین طی برنامه‌ریزی انجام شده درصدد هستیم افزایش تولید گوشت قرمز در حوزه عشایر را به 9 هزار تن افزایش دهیم که همین امسال نزدیک به 250 تن در 6 ماهه اول سال افزایش داشته‌ایم.

مدیرکل امور عشایر استان در این زمینه اظهار کرد: افزایش تولیدات در حوزه عشایر در ارزش‌افزوده و کاهش واردات گوشت قرمز از خارج کشور خیلی مؤثر است.

قلی پور همچنین در رابطه با پیگیری‌ها و رایزنی‌های متعدد جهت خریداری کشتارگاه صنعتی بجنورد برای یکی تشکل‌های حوزه عشایری استان گفت: درصدد بودیم این کشتارگاه را برای یکی از اتحادیه‌های مرزی که توان مالی و نوع خدمات متعدد در حوزه عشایری دارند خریداری کنیم که متأسفانه این مهم اتفاق نیفتد.

او اتاق بجنورد را به جهت برخورداری از ظرفیت بالا برای حمایت و کمک در حوزه عشایر بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: سالانه بیش از 300 هزار رأس دام‌پروری عشایر استان قابل‌عرضه به بازار داریم که فروش و کنترل بازار آنها نیازمند حمایت اتاق بازرگانی است.

مدیرکل امور عشایر استان به ظرفیت‌های بسیار بالای عشایر در حوزه‌های مختلف ازجمله صنایع‌دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در سه منطقه استان در حوزه عشایر برای گردشگری زیرساخت‌های آن آماده است.

قلی پور افزود: امسال از اعتبارات سفر ریاست جمهوری 5 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تأمین آب شرب عشایر اختصاص یافت.

در ادامه مهنانی، کارشناس گردشگری نیز در این جلسه از اهمیت و تأثیرگذاری حوزه گردشگری استان در بحث معیشت عشایر اشاره کرد و گفت: متأسفانه شیوه زندگی عشایر امروز به سمت زندگی ماشینی رفته است و این مهم دیگر برای گردشگر جذابیتی ندارد.

 او با تأکید بر برنامه‌ریزی مدون از سوی سازمان میراث فرهنگی استان برای درآمدزایی حوزه عشایر گفت: ما نباید به دنبال سرمایه‌گذار در زندگی عشایر باشیم بلکه باید از ظرفیت خود عشایر از طریق آموزش استفاده کنیم تا خودشان وارد این حوزه شوند.

موضوعات :
در همین رابطه