رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در مراسم افتتاحیه کنفرانس سرمایه‌گذاری سازمان کشورهای اسلامی مطرح شد

ضرورت توجه به سازوکارهای موثر در رشد اقتصادی کشورهای اسلامی

مراسم افتتاحیه کنفرانس مقامات بلندپایه سرمایه­‌گذاری عمومی و خصوصی سازمان همکاری‌های اسلامی با حضور رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه برگزار شد. او در این نشست گفت: شرایط مادی و تاریخی به‌منظور رشد اقتصاد کشورهای اسلامی و دستیابی به سطح رفاه بالاتر مهیا است. آنچه در اولویت قرار دارد، ایجاد یک سازوکار مؤثر همکاری و اجرای آن است.

18 آذر 1398
کد خبر : 31407
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیأت تجاری و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم‌زمان با برگزاری «کنفرانس مقامات بلندپایه سرمایه­‌گذاری عمومی و خصوصی سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)» به سرپرستی غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق ایران به ترکیه سفر کرده است.

پتروشیمی، نفت و گاز، پلیمر، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و کشاورزی، عمده زمینه‌های فعالیت شرکت‌های حاضر در این هیات تجاری هستند. همچنین در این کنفرانس مقامات عالی و  هیات‌هایی از بیش از 50 کشور اسلامی حضور دارند.

کنفرانس مقامات بلندپایه سرمایه­‌گذاری عمومی و خصوصی سازمان همکاری‌های اسلامی از 17 تا 18 آذر باهدف ترویج و توسعه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری مابین کشورهای اسلامی در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود. بانک توسعه اسلامی (ISDB) و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری از دیگر برگزارکنندگان این کنفرانس هستند که ضمن برگزاری جلسات جداگانه، خدمات خود در این زمینه را برای فعالان اقتصادی تشریح می‌کنند.

 شیوه‌های نوین توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در کشورهای مسلمان، بررسی نقش نهادهای مؤثر، نحوه تعامل دولت‌ها و بخش خصوصی، پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و تجارت الکترونیک، از موضوعاتی هستند که در پنل‌های جداگانه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

مراسم افتتاحیه کنفرانس مقامات بلندپایه سرمایه­‌گذاری عمومی و خصوصی سازمان همکاری‌های اسلامی با حضور رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه برگزار شد. او در این نشست گفت: شرایط مادی و تاریخی به‌منظور رشد اقتصاد کشورهای اسلامی و دستیابی به سطح رفاه بالاتر مهیا است. آنچه در اولویت قرار دارد، ایجاد یک سازوکار مؤثر همکاری و اجرای آن است. وی ضمن ابراز امیدواری برای تحولات فرخنده دنیای اسلام، از کشورهای اسلامی خواست تا برای کمک به میلیون‌ها مسلمان که با مشکلات اقتصادی روبرو هستند، همکاری کنند و بسیج شوند.

اردوغان گفت: ما به‌عنوان جمعیت مسلمان، یک اجتماع 1.7 میلیاردی هستیم با منابع طبیعی و موقعیت استراتژیک خود. بااین‌حال عدم توازن وجود دارد. درآمد ثروتمندترین کشور اسلامی 200 برابر از درآمد فقیرترین کشور اسلامی بیشتر است؛ در یک بخش از جغرافیا تجمل و رفاه و تفریح است، حال‌آنکه فقر، گرسنگی و قحطی در بخش دیگر غالب است. سهم اتحادیه اروپا در اقتصاد جهانی بیش از 22 درصد است درحالی‌که جمعیت کل آن کمتر از 7 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. ایالات‌متحده آمریکا که تنها 330 میلیون شهروند دارد، به‌خودی‌خود 24 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد. کل سرمایه‌گذاری‌های ثابت کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی حدود یک و نیم تریلیون دلار است که نسبت به سرمایه‌گذاری 20 تریلیون دلاری در جهان، فاصله بسیار دارد.

اردوغان ضمن تأکید بر اینکه لازم است راه‌هایی را برای تقویت همکاری پیدا کنیم گفت: دلایل عدم حضور در تجارت، توزیع درآمد، سرمایه‌گذاری و سیاست خارجی باید بررسی شود. ما قبل از سرزنش دیگران ابتدا باید به خودمان نگاه کنیم و درگیر خود شویم. ما باید بتوانیم مشکلات خود را صمیمانه حل‌وفصل و رونق تجارت خود از طریق پروژه‌های مشترک کشف کنیم.


 

 

موضوعات :
در همین رابطه