رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

عضو اتحادیه باغداران کشور

صادرات فعلی میوه متناسب با هزینه‌های تولید نیست

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور گفت: با توجه به تحریم‌ها و هزینه‌های بالای تولید، صادرات فعلی میوه در حدی نیست که کفاف هزینه‌ها و معیشت تولیدکنندگان را بدهد.

21 آذر 1398
کد خبر : 31451
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور گفت: امسال به دلیل بارش‌های مناسب وضعیت تولید مطلوب ارزیابی شده به طوری که با تولید ۴.۵ میلیون تن انواع مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، نارنج ، لیموشیرین پیش‌بینی می‌شود که با مازاد تولید مواجه باشیم.

او ادامه داد: انتظار می رود با افزایش تولید، حجم صادرات نیز افزایش یابد اما تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور تصریح کرد: اکنون با توجه به افزایش حجم تولید و هزینه های بالا قیمت هرکیلوگرم پرتقال تامسون شمال بین دو هزار تومان، پرتقال رسمی فله ای کیلویی یک هزار تومان، نارنگی انشو دو هزار تومان، نارنگی پیچ سه هزار تومان، نارنگی بندرعباس بین پنج هزار تومان تا هفت هزار تومان، نارنج بین  یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار تومان، لیموشیرین یک هزارو ۵۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ تومان، کیوی سه هزار تومان و سیب درختی بین دو هزار و ۵۰۰ تومان و پنج هزار تومان از باغداران خریداری می شود.

شادلو وی هزینه های تولید را شامل نهاده‌ها، دستمزد کارگری، بیمه، مکانیزاسیون، حمل و نقل و انرژی عنوان کرد و گفت: امسال تحمیل گرانی در هزینه های تولید می تواند تهدیدی برای تولید تلقی شود.

او درباره افزایش نرخ بنزین و تاثیر آن بر قیمت میوه اظهار داشت: افزایش هزینه بنزین در حمل و نقل بار تاثیرگذار است اما به دلیل استفاده کامیون در حمل و نقل شهری و بین شهری منجر به افزایش چندان قیمت ها نشده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه صادرات میوه اکنون روان است، تصریح کرد: با این حال صادرات اکنون پاسخگوی تولیدکنندگان نیست.

او با بیان اینکه عرضه و تقاضا مبنای علمی برای قیمت گذاری میوه های سردرختی نیست، ادامه داد: برای تعادل بازار داخلی، میوه های سردرختی نیاز به بازار صادراتی مناسب دارد تا با حجم بالاتری محصول به کشورهای هدف صادر شود.

به گفته وی، درحال حاضر برداشت عمده مرکبات تا پایان دی ماه ادامه دارد و برداشت پرتقال والنسیا جنوب از اسفندماه جاری شروع می‌شود.

پیش‌بینی تولید بیش از ۴ میلیون تن سیب درختی 

شادلو گفت: امسال تولید چهار میلیون و ۵۰۰ هزارتن سیب درختی پیش بینی شده است که با توجه به مازاد تولید، جوابگوی تولیدکنندگان نیست.

او درباره خودکفایی کشور عراق در تولید برخی محصولات باغی و زراعی گفت: عراق فرصت مناسبی برای صادرات انواع محصولات کشاورزی بود اما به غیر از عراق در همسایگی، کشورهای زیادی داریم که می توانند مقصد صادراتی محصولات کشاورزی ما باشند.

در همین رابطه