رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

غلامحسین جمیلی در همایش تجاری ایران و ترکیه در استانبول مطرح کرد

نقل‌وانتقال مالی و موانع تعرفه‌ای؛ دو مشکل مهم توسعه روابط ایران و ترکیه

همایش تجاری ایران و ترکیه هم‌زمان با سفر هیات تجاری اتاق ایران به ریاست غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق ابران برگزار شد. به باور جمیلی سرمایه‌گذاری مشترک در ایران به‌منظور تولید کالاهای مشترک باهدف صادرات به کشورهای منطقه نیز می‌تواند زمینه نفوذ دو کشور به بازارهای کشورهای ثالث بخصوص منطقه را ایجاد کند.

23 آذر 1398
کد خبر : 31465
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هیات تجاری اعزامی اتاق ایران به ترکیه به سرپرستی غلامحسین جمیلی با حضور در محل مرکز شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه (دئیک) در همایش تجاری ایران – ترکیه و گفتگوهای دوجانبه شرکت کردند.

در این همایش همچنین، محمد فرازمند سفیر ایران در ترکیه، امید کیلر رئیس شورای روابط اقتصادی خارجی ایران و ترکیه، مهرداد سعادت رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه و حسن انتظار رئیس اتاق ارومیه به ارائه سخنرانی پرداختند و بیش از 50 نفر از فعالان اقتصادی از اتاق‌ها و مجموعه‌های بازرگانی دو کشور در حوزه‌های پتروشیمی، نفت و گاز، پلیمر، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و کشاورزی با یکدیگر دیدار کردند.

غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق ایران که ریاست این هیات تجاری را بر عهده داشت، با اشاره به تجربه ارزشمند ترک‌ها و ایرانیان در کار تجارت از گذشته‌های دور، تجارت را پیشه تاریخی این دو ملت در یک موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر دانست و خاطرنشان کرد: این دو کشور نباید از همکاری با یکدیگر غافل شوند. خوشبختانه امروز روابط خوب دو کشور ایران و ترکیه درزمینهٔ های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و عرصه‌های دیگر با قدرت هرچه بیشتر ادامه دارد. اگرچه همه می دانیم، فشارهای تحریمی چند کشور بیگانه طی یکی دو سال اخیر افزایش یافته و تا اندازه‌ای حجم تجارت را کاهش داده است، اما باید تلاش‌های بیشتری جهت رفع آن‌ها انجام دهیم. علی رغم همه مشکلات از جمله تحریم‌ها و موانع بانکی، لازم است با تکیه بر تدابیر اندیشیده شده، تلاش کنیم تجارت دو کشور آسیب نبیند. از سال 2014 به این سو، کل تجارت بین دو کشور با وجود نوساناتی، تقریباً در سطح ۱۰ میلیارد دلار باقی مانده است.

به گفته جمیلی ارزش کل تجارت ایران و ترکیه (صادرات و واردات) در نه ماهه نخست ۲۰۱۹ حدود 5 و نیم میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود حجم تجارت ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ حدود ۲۴.۵ درصد کاهش داشته باشد. بر همین اساس تلاش دو طرف باید بر جلوگیری از این موضوع باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران مشکلات نقل و انتقال مالی و موانع تعرفه‌ای را مهم‌ترین مشکلات تجارت ایران و ترکیه اعلام کرد.

او افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های اتاق ایران در کمیسیون مشترک اخیر در ترکیه، مقرر شد توافقنامه تجارت ترجیحی میان طرفین نهایی و امضا شود و با توجه به مذاکرات کمیته‌های مربوطه دو کشور، این موضوع مراحل نهایی را می گذاراند و به زودی شاهد افزایش تعداد کالاهای مشمول ترجیحات تعرفه‌ای میان طرفین خواهیم بود که می‌تواند زمینه‌ای برای رشد همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور باشد. همچنین در ایران وزارت بازرگانی در تلاش برای رفع ممنوعیت‌های وارداتی برای اقلام مشمول توافق تجارت ترجیحی است و اتاق ایران نیز به طور جدی پیگیر این موضوع از آن نهاد دولتی است.

به باور غلامحسین جمیلی سرمایه گذاری مشترک در ایران به منظور تولید کالاهای مشترک با هدف صادرات به کشورهای منطقه نیز می‌تواند زمینه ی نفوذ دو کشور به بازارهای کشورهای ثالث بخصوص منطقه را ایجاد کند.

او تاکید داشت: کشور ایران بیش از پیش شرایط توسعه سرمایه گذاری خارجی را فراهم کرده است. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با شرایط ویژه، پذیرای سرمایه گذاران است و مشکلات برخی از سرمایه گذاران برای واردات مواد اولیه و تجهیزات نیز در حال مرتفع شدن است.

جمیلی تصریح کرد: در حال حاضر ترکیه چهارمین شریک تجاری ایران است و در شرایط کنونی باید تلاش کرد تا سرمایه‌ گذاریهای مشترک دو کشور با وجود نیروی کار ارزان و متخصص ایران و با ورود ماشین آلات و دانش فنی ترکیه به مناطق آزاد و اقتصادی ایران و نیز در کشورهای ثالث انجام شود. حوزه‌هایی مانند پتروشیمی، پوشاک، تولید برق و انرژی و نیز صنایع پلاستیک از جمله بخشهایی هستند که دو کشور می‌توانند سرمایه‌ گذاریهای مشترک در آن شکل دهند و کالاهای مشترک تولیدی را نیز به کشورهای منطقه صادر کنند.

ضرورت تقویت روابط چندجانبه ایران و ترکیه

در ادامه محمد فرازمندسفیر ایران در ترکیه نیز با حضور در این همایش، از مقاومت فعالان اقتصادی دو کشور در برابر مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه ستایش کرد. فرازمند افزود: رابطه دوستانه تجار دو کشور طی 500 سال گذشته، قابل توجه است. مرزهای ایران و ترکیه از امن‌ترین مرزها است و به حق مرزهای دوستی نام گرفته است. ضمن اینکه دو کشور متعلق به یک تاریخ و یک فرهنگ هستند. فرازمند با برشمردن برخی پتانسیل‌های اقتصادی موجود برای بهره برداری، یکی از راهکارهای توسعه همکاری‌های چند جانیه میان ایران، ترکیه و کشور ثالث را پیشنهاد کرد.

به بارو فرازمند فعالان دو کشور ایرن و ترکیه این امکان را دارند که در کشورهای دیگر از جمله کشور عراق، پروژه‌های موفقی را با مشارکت یکدیگر به انجام رسانند.

امید کیلر رئیس شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه و ایران هم با تاکید بر اینکه کشور ترکیه از بزرگترین اقتصادهای منطقه است، ابراز امیدواری کرد موانع و مشکلات دو کشور با همکاری دو طرف قابل حل است، ضمن اینکه همایش‌های تجاری زمینه لازم برای توسعه گفتگوهای دوجانبه و افزایش زمینه‌های همکاری را افزایش خواهد داد.

 

موضوعات :
در همین رابطه