رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس جمهور در دیدار با ایرانیان مقیم مالزی

آماده‌ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفت‌وگو حل و فصل کنیم

رئیس جمهوری به دعوت «ماهتیر محمد» نخست وزیر مالزی برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ به مالزی سفر کرده و قرار است روز جمعه نیز عازم ژاپن شود. او صبح امروز در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم مالزی تاکید داشت: آماده‌ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفت و گو حل و فصل کرده و روابط نزدیک‌تری با کشورها داشته باشیم.

27 آذر 1398
کد خبر : 31556
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسن روحانی که به منظور شرکت در اجلاس سران کوآلالامپور به مالزی سفر کرده است، صبح امروز در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم این کشور، گفت: در سال ۹۷ و با اعمال تحریم و فشار بی سابقه اقتصادی با مشکلاتی از نظر تورم ، رشد اقتصادی و اختلال در بازار کالا و ارز مواجه شدیم ، تورم بالا رفت و نرخ رشد اقتصادی کشور منفی شد اما دولت و مردم توانستند با مقاومت و ایستادکی در بهار سال ۹۸ کنترل اوضاع را بدست گیرند و بعد از اردیبهشت ماه سال ۹۸ آمارها نشان از بهبود شرایط و حرکت همه شاخص‌ها به سمت مثبت است.

به گفته رئیس جمهور، از اردیبهشت تا آبان ماه سال جاری نرخ تورم ماهانه نسبت به قبل روند کاهشی داشته  و  پیش بینی ما این است که امسال رشد اقتصادی کشور منفی نبوده و مثبت خواهد شد و در رشد اقتصادی بدون نفت حرکت مثبتی شروع شده و در بسیاری از زمینه‌ها توانستیم به خوداتکایی برسیم.

کمک به حل مشکل جذب نخبگان و دانش آموختگان خارجی در داخل کشور، مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌ها برای دانشجویان اعم از مشکلات بیمه و بانکی، تردد وهمچنین کمک به افزایش صادرات کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی به مالزی، از جمله مواد مطرح شده ازسوی نمایندگان ایرانیان مقیم مالزی در حضور رئیس جمهور بود. 

روحانی همچنین قرار است روز جمعه عازم ژاپن شود تا با « آبه شینزو» نخست وزیر این کشور درباره توسعه روابط دوجانبه تهران – توکیو دیدار و گفت‌وگو کند.  

وزارت امور خارجه ژاپن با صدور بیانیه‌ای در آستانه سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به این کشور اعلام کرد که توکیو در این سفر برای کاهش تنش‌ها و تثبیت اوضاع در خاورمیانه تلاش می‌کند.

مهم‌ترین نکات صحبت‌های رئیس جمهور در دیدار با ایرانیان مقیم مالزی به شرح زیر است:

  •  آماده‌ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفت و گو حل و فصل کرده و روابط نزدیک‌تری با کشورها داشته باشیم.
  • امروز برخی از قطعات خودروهای تولید داخل که زمانی از خارج وارد می‌شدند، توسط قطعه سازان داخلی ساخته می‌شوند.
  • در بخش تاسیسات نفت و گاز و ساخت توربین‌ها و کمپرسورها دچار مشکل بودیم اما امروز خودمان می‌سازیم و تحریم و فشار دشمنان برغم ایجادمشکل در زندگی مردم باعث شد در برخی زمینه‌ها به سمت خودکفایی حرکت کنیم .
  • بارندگی‌ها موجب شد تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل افزایش یابد و در استان خوزستان محصولات کشاورزی تولید شده همچون ذرت، کلزا، برنج و گندم دو برابر سال قبل بوده که بی سابقه است.
  • در موضوع هسته‌ای نیز با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ، پیشرفت‌های زیادی بدست آورده‌ایم و امروز سانتریفیوژهای جدید  "آی آر ۶ " ما کار می‌کنند و  سانتریفیوژهای " آی آر ۹ "هم در مرحله آزمایش قرار دارند.
  • از نظر من این تحریم نمی‌تواند ادامه پیدا کند و یک حرکت غیر قانونی است.
  • فضای امروز کشور برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و کارخانه‌های نوآوری بسیار مناسب است . در حوزه فناوری اطلاعات و آی تی شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی هستیم و آمار و ارقام بیانگر این است که هر دو روز  ۳ ایرانی متخصص و تحصیلکرده در خارج از کشور برای کار و فعالیت وارد کشور می‌شود.
  • فاصله بین دانشگاه  و تولید، دانشگاه و فناوری و دانشگاه و صنعت و بازار کمتر شده است.

 

موضوعات :
در همین رابطه