رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

فتاح

بنیاد مستضعفان از کارهای کوچک خارج می‌شود

فتاح گفت سود بنیاد مستضعفان در سال 97 معادل 5400 میلیارد تومان قبل از کسر مالیات بوده است. این بنیاد تاکنون 670 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است و کل مالیاتی که بنیاد باید برای سال 97 بپردازد هزار میلیارد تومان خواهد بود.

04 دی 1398
کد خبر : 31640
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته اولین نشست خبری پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستعضان برگزار شد. فتاح  در گزارش 9 ماهه از محقق شدن تمام برنامه‌های بنیاد در این 9 ماه خبر داد و گفت: تغییر مدیریت نه تنها درآمدهای بنیاد را کاهش نداد، بلکه درآمد بیشتر شد. پرویز فتاح، در نشست خبری سخنان خود را با تمجید از محمد سعیدی کیا رئیس سابق بنیاد مستضعفان شروع کرد و گفت در تمام تصمیم گیری‌ها با سعیدی کیا مشورت می‌کند. سهام 31 شرکت بنیاد مستضعفان در بورس عرضه شد. 10 شرکت دیگر آماده رفتن به بورس هستند. قصد این است مردم سهامدار شرکت‌های بنیاد شوند. بعضی از شرکت‌ها را واگذار، بعضی‌ها ادغام و بعضی‌ها منحل می‌شوند.

35 هزارمیلیارد تومان فروش

فتاح در ابتدای گزارش 9 ماهه به درآمدهای بنیاد اشاره کرد و گفت: در 9 ماهه ابتدای سال فروش کل بنیاد 26 هزار میلیارد تومان بود و پیش‌بینی کرد این رقم تا پایان سال به 35 هزار میلیارد تومان برسد. بنیاد در سال رونق تولید موفق عمل کرد و حتی جلوتر از برنامه پیش رفتیم.
رئیس بنیاد مستضعفان سال 97 را سالی سخت از نظر تلاطم‌های اقتصادی توصیف کرد که با وجود تلاطم‌ها بنیاد توانسته به برنامه‌ها عمل کند. فتاح تعداد شرکت‌های فعال بنیاد را 169 شرکت عنوان کرد که از این تعداد سال 97 حدود 36 شرکت زیانده بود. او علت زیانده شدن شرکت‌ها را تغییرات قیمت ارز در سال 97 نام برد اما تأکید کرد سال آینده در بنیاد شرکت زیانده نداریم چون شرکت‌ها از زیانده بودن بیرون آمده‌اند.

5400 هزار میلیارد تومان سودناخالص

فتاح، سود بنیاد مستضعفان در سال 97 را 5400 میلیارد تومان قبل از کسر مالیات اعلام کرد و گفت: بنیاد در سال 97 سودده بوده است.

فقط 670 میلیارد تومان معافیت مالیاتی

به‌گفته رئیس بنیاد مستضعفان این بنیاد تاکنون 670 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است و کل مالیاتی که بنیاد باید برای سال 97 بپردازد هزار میلیارد تومان خواهد بود.

فتاح تأکید کرد: اینکه می‌گویند بنیاد مالیات نمی‌پردازد حقیقت ندارد. بنیاد معافیت مالیاتی ندارد و در تمام سنوات گذشته مالیات داده‌ایم. در سال 96 تصویه حساب مالیاتی برای همه شرکت‌های بنیاد صادر شده و تمام شرکت‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند.

1600 میلیارد تومان مالیات 98

فتاح خاطرنشان کرد: مالیات در نظر گرفته شده برای بنیاد در سال آینده 1600 میلیارد تومان است بنابراین دولت مالیات بنیاد را نیز مانند بسیاری از نهادها و شرکت‌های دیگر افزایش داده است.

اتمام پروژه‌ها

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه به پروژه‌های نیمه تمام بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: قطعاً تا پایان سال آینده تمام پروژه‌های نیمه تمام بنیاد تکمیل و راه‌اندازی می‌شود. وی قطعه یک آزادراه تهران-شمال و پروژه‌های فولادی در هرمزگان و بندرعباس به ارزش 5 هزار میلیارد تومان و ساخت پلاسکو را از مهم‌ترین پروژه‌های نیمه تمامی نام برد که بزودی تکمیل می‌شود. فتاح افزود: در شروع پروژه‌های جدید تأمل بیشتری خواهیم داشت و هر پروژه‌ای را بدون تأمل شروع نمی‌کنیم.

45 هزار کارمند

فتاح تعداد کارمندان بنیاد را 45 هزار نفر نام برد که 5 برابر این تعداد به‌صورت غیرمستقیم از بنیاد حقوق دریافت می‌کنند. به گفته فتاح، جوانگرایی در اولویت انتصابات بنیاد است و سن کارمندان در 5 ماه فعالیت او از 52 سال به 45 سال رسیده است.

همراه با دولت

فتاح گفت: در ملاقات با رئیس جمهوری به او اطمینان داده است بنیاد با دولت همراه و هماهنگ است. وی با بیان اینکه در این 5 ماه پس از انتصاب با سران قوا ملاقات کردم، ‌گفت: به رئیس جمهوری اطمینان دادم بنیاد با دولت همراه است همچنین دو جلسه با رئیس مجلس دیدار و گفت‌وگو داشتیم.

فتاح تأکید کرد: بنیاد مستضعفان رقیب بخش خصوصی نیست و حتماً از کارهای کوچک هم خارج می‌شود.

1100 پرونده ملکی

فتاح با اشاره به اختلافات بنیاد و برخی شرکت‌ها یا افراد حقیقی و حقوقی در خصوص املاک و مستغلات گفت: طی هماهنگی با رئیس قوه قضائیه 1100 پرونده ملکی بنیاد به قوه قضائیه و شعبه‌ای که در دادگاه برای بنیاد اختصاص داده‌اند ارجاع شده است. اگر قوه قضائیه صلاح دید می‌تواند پرونده‌ها را علنی کند.

فتاح افزود: تاکنون 60 درصد از رأی صادره به نفع بنیاد و 40 درصد به نفع طرف‌های دیگر بوده و اینطور نیست که قوه قضائیه در پرونده املاک بنیاد طرف بنیاد را گرفته باشد.

وی یکی از اقدامات بنیاد را بازگرداندن زمین‌ها یا املاکی نام برد که در رژیم گذشته از مردم گرفته شده بود. به گفته فتاح تمام افراد می‌توانند زمین یا ملک خود را پی بگیرند ما به اندازه قدرالسهم آنان سند واگذار می‌کنیم.

بی‌اثری تحریم‌ها

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار بنیاد است گفت: بنیاد می‌تواند تحریم‌ها را درهم بشکند. تحریم‌ها اثر منفی در فعالیت بنیاد ندارد چون تا حالا شنیده نشده بگویند فلان فعالیت بنیاد به‌خاطر تحریم معطل مانده است. در پروژه‌های ملی و بزرگ خودمان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و برای مثال در فولاد کاوه 4 هزار میلیارد تومان سرمایه بنیاد فعال است. فعالیت‌های بنیاد در حوزه اقتصاد در راستای شکستن تحریم است.

2 بال اقتصادی و حمایتی

وی بیان کرد: بنیاد مستضعفان دو بال «اقتصادی» و «محرومیت‌زدایی» دارد که بنیاد علوی بال محرومیت‌زدایی ما است.

فتاح افزود: 12 منطقه نظیر قلعه‌ گنج، در استان‌های لرستان، کردستان، سیستان و بلوچستان، چهار محال بختیاری، کهگیلویه بویراحمد، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی شناسایی کرده‌ایم که بنیاد آنجا هم کارهای محرومیت‌زدایی انجام می‌دهد و هزینه‌ها آنجا از نظر تسهیلات فعالیت‌های اقتصادی و غیره بر عهده بنیاد مستضعفان خواهد بود.

کاخ مرمر مردمی شد

وی اظهار کرد: کاخ مرمر که از اول انقلاب دست دولتی‌ها بود را از مجمع تشخیص مصلحت نظام پس گرفتیم و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در حال بازسازی کاخ هستیم. موزه‌ای در‌شأن نظام و انقلاب به‌نام موزه هنر ایران آنجا افتتاح می‌شود و در کاخ مرمر روی مردم باز می‌شود.همچنین موزه دفینه در میرداماد در حال بازسازی است و سال آینده آن را افتتاح می‌کنیم.

وی از بازسازی موزه خودرو تا سال آینده خبر داد و گفت:‌ خودروهای تاریخی را به نمایش عموم می‌گذاریم.

ساخت 100 مدرسه

وی گفت: بنیاد مستضعفان 100 مدرسه ساخته است همچنین در حال احداث چند بیمارستان در شهرهای آبادان، اهواز، دزفول، مراوه تپه  و غیره هستیم که پس از تکمیل تحویل دولت می‌دهیم. همچنین 14 هزار مسکن را تا سال آینده برای تأمین مسکن خانواری که 2 معلول دارد می‌سازیم.

ورود سازمان بازرسی به بنیاد

وی با اشاره به شفاف‌سازی مالی در بنیاد تأکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور در بنیاد مستضعفان ورود دارد همچنین حراست کل کشور منعی برای ورود به بنیاد ندارد ضمن آنکه حسابرسان خبره در بنیاد حضور دارند و حسابرسی از بنیاد انجام می‌شود و بنیاد چیز محرمانه‌ای ندارد. وی از ارائه برنامه پنج‌ساله بنیاد تا پایان امسال گفت و افزود: این برنامه باید به تصویب هیأت امنای بنیاد برسد.

5هزار میلیارد تومان صادرات

وی گفت: صادرات بنیاد در 9 ماهه سال 98، به رقم 5 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 74 درصد رشد دارد.

بنیاد علوی

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد علوی امسال 1200 میلیارد تومان خرج می‌کند در بنیادعلوی کارهای محرومیت‌زدایی را دنبال می‌کنیم.

باغ‌های تهران

فتاح در خصوص باغ‌های تهران که در اختیار بنیاد مستضعفان است توضیح داد: در تهران و مراکز استان‌ها باغ‌هایی در اختیار بنیاد مستضعفان است که بنیاد موظف بوده تا آنها را حفظ کند و اگر این باغ‌ها تبدیل به ساختمان شده یا از درختان آن مراقبت نشده این موضوع کارت زردی برای بنیاد است اما اگر شهرداری‌ها بتوانند آنها را بهتر حفظ کنند به این سمت حرکت می‌کنیم. در هفته گذشته نیز توافقنامه‌ای را به امضا رساندیم تا بخشی از باغ‌ها را به شهرداری دهد.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: سال گذشته دو تا سه باغ و پارک تحویل داده شد و امسال نیز اگر شورای شهر با شهرداری همکاری لازم را انجام دهد در تلاش هستیم تا این باغ‌ها به نفع مردم استفاده شود. همین محل بنیاد 19 هکتار زمین دارد که ما تنها در پنج هکتار آن مستقریم و 14 هکتار از این زمین‌ها باغ است که ما از آنها نگهداری کرده‌ایم اما اگر شهرداری تمایل داشته باشد آن را واگذار خواهیم کرد تا درهای آن را برای استفاده مردم باز کنند. البته معتقدیم که این باغ‌ها باید به استفاده مردم برسد و به جای تبدیل شدن آنها به رستوران یا مکان‌های تجاری از سوی شهرداری به استفاده مردم برسد.

ارز 4200 تومانی

رئیس بنیاد مستضعفان تأکید کرد: یک ریال ارز۴٢٠٠تومانی آقای جهانگیری را نگرفتیم. وی ادامه داد: هیچ وقت در بازارهایی مانند ارز و طلا و سکه وارد نشدیم. اگر دولت اعلام کند از بازاری خارج شویم با هماهنگی نسبت به این کار اقدام می‌کنیم تا برچسبی به ما نزنند که جای کسی را تنگ کرده‌ایم.

نامزدی ریاست جمهوری

فتاح درباره کاندیداتوری ریاست جمهوری سال ١۴٠٠ گفت: هیچ قصدی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارم و این شایعه است.این برچسب‌ها به من نمی‌چسبد که با بیت المال سفر استانی می‌رود تا برای انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات کند.

فتاح تأکید کرد: بنده بنیاد مستضعفان را رها نمی‌کنم. در تمام مسئولیت هایم سفر استانی بسیاری رفته‌ام. امروز هم هیچ قصدی برای تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری ندارم.

حقوق نجومی نداریم
رئیس بنیاد مستضعان همچنین درباره حقوق‌های نجومی در این مجموعه اظهار داشت: اساساً در بنیاد مستضعفان حقوق نجومی نداریم و تمام مدیران در چارچوب ابلاغیه دولت حقوق دریافت می‌کنند. وی تأکید کرد: بنده از جای دیگری به بنیاد مستضعفان مأمور شده‌ام و حقوق بنیاد مستضعفان را نمی‌گیرم. سه سال گذشته هم فیش حقوقی خود را منتشر کردم که البته در این مدت نه تنها به حقوق من اضافه نشد بلکه از آنجایی که سنواتم به سقف چسبیده و بازنشسته نشدم از حقوقم چیزی را هم کم می‌کنند.

فتاح تأکید کرد: طبق این فیش حقوقی که امروز آن را در اختیار عکاسان و خبرنگاران می‌گذارم حقوق بنده هشت میلیون و 482 هزار تومان است که یک میلیون و 662 هزار تومان آن بابت وام و سایر موضوعات کسر می‌شود و دریافتی خالص من 6 میلیون و 820 هزار تومان است.

در آمد نقدی آزادراه تهران ـ شمال برای محرومان

رئیس بنیاد مستضعفان درباره آزادراه تهران ـ‌ شمال گفت:‌ منطقه یک آزادراه در بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و از نظر تجهیزات مشکلی نداریم و کار تقریباً در منطقه یک به پایان رسیده است.
وی گفت: به‌گفته وزیر راه، سرمایه‌گذاری آنجا 10 هزار میلیارد تومان است که کل سرمایه را بنیاد تأمین کرده است که به هر حال باید سرمایه و سود بنیاد برگردد ما 10 سال عوارضی می‌گیریم که بخشی از عوارض نقدی صرف نگهداری آزادراه و بخشی صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بنیاد در آزادراه تهران ـ شمال شریک دولت است، اضافه کرد: 40 درصد سرمایه‌گذاری بنیاد از محل اخذ عوارض برمی‌گردد و 60 درصد آن طبق تعهد دولت، ملک به بنیاد تحویل می‌شود که بخشی از این اراضی را تحویل گرفته‌ایم. وی درباره رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال گفت:‌ این در حوزه اختیارات دولت است اما به هر حال درآمد نقدی آزادراه تهران ـ شمال به محرومان اختصاص می‌یابد.

 وی افزود: آزادراه تهران ـ شمال در حال حاضر در منطقه یک تکمیل شده است و سعی می‌کنیم عبوری امن و آرام برای مردم فراهم کنیم. رئیس بنیاد مستضعفان گفت: منطقه چهار آزادراه چندین سال است بهره‌برداری می‌شود، منطقه دو نیز 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشنهاد دادیم یک خط آن ساخته شود و خط برگشت جاده موجود کندوان باشد که این موجب می‌شود هزینه و زمان تکمیل منطقه دو نصف شود. وی درباره قطعه سه نیز گفت: منطقه سه کوهستانی است و باید بررسی شود اما تلاش می‌کنیم منطقه دو را در همین دولت تحویل مردم بدهیم.

در همین رابطه