رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

تحولات شاخص تورم در آذر 98 به تفکیک استان، شهر و روستا

بر اساس اطلاعات منتشر شده از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آذر 98، همچنان فشار تورمی بر خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری است و اختلاف قابل‌توجهی نیز میان تورم احساس شده در استان‌های مختلف وجود دارد. طبق آمار، در آذرماه 98 بیشترین نرخ تورم ماهانه با 6.3 درصد افزایش به استان آذربایجان غربی و کمترین نرخ آن با ۱.۲ درصد افزایش به استان کردستان اختصاص دارد.

06 دی 1398
کد خبر : 31661
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شاخص کل قیمت مصرف کننده در آذرماه امسال، نسبت به ماه قبل 3.2 درصد افزایش یافت که اندکی از شتاب آن نسبت به ماه قبل کاسته شده است. در این ماه میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه 27.8 درصد برآورد شده و نرخ تورم سالانه به 40 درصد رسیده است؛ اما استانهای مختلف وضعیت بسیار متفاوتی را تجربه کرده‌اند و همچنان میان نرخ تورم احساس شده در شهر و روستا نیز اختلاف چشمگیری وجود دارد.

تورم تحمیلی به کل خانوارهای کشور

آمارها نشان می‌دهد در آذرماه ۱۳۹۸ شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد افزایش یافته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور، با ۶.۳ درصد افزایش به استان آذربایجان غربی و کمترین نرخ تورم ماهانه با ۱.۲ درصد افزایش به استان کردستان اختصاص دارد.

در آذرماه، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای کشور ۲۷.۸ درصد است. در این مورد بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به استان ایلام (۳۳.۹ درصد) و کمترین آن به استان کردستان (۲۳.۱ درصد) اختصاص دارد.

همچنین بر اساس آمارها، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای کشور به ۴۰ درصد رسیده که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (۴۸.۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۳۵.۲ درصد) است.

تغییر هزینه خانوارهای شهری

در آذرماه ۱۳۹۸ نرخ تورم کل برای خانوارهای شهری نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری به استان آذربایجان غربی با ۶.۲ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه به استان کردستان با ۱.۳ درصد افزایش تعلق دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در آذرماه امسال، درصد تغییر شاخص کل تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۲۷.۶ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام (۳۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (۲۳.۰ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای شهری به عدد ۳۹.۳ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (۴۷.۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان فارس (۳۳.۵ درصد) است.

تداوم فشار به خانوارهای روستایی

در آذرماه ۱۳۹۸ شاخص کل تورم برای خانوارهای روستایی نسبت به ماه قبل ۴.۲ درصد افزایش داشته و بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۸ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با ۰.۹ درصد افزایش است.

همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای روستایی ۲۸.۹ درصد است که بیشترین نرخ آن به استان ایلام با ۳۸ درصد افزایش و کمترین آن به استان کردستان با ۲۳.۶ درصد اختصاص دارد.

طبق آمار نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای روستایی نیز به عدد ۴۳.۸ درصد رسیده که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (۵۲.۹ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۳۹.۱ درصد) است.

 

در همین رابطه