رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در همایش «روش‌ها و ابزارهای تأمین مالی شرکت‌ها» در اتاق اصفهان تأکید شد

حمایت سازمان مالیاتی، پیش‌نیاز ورود شرکت‌های خصوصی به بورس

در همایش «روش‌ها و ابزارهای تأمین مالی شرکت‌ها» که در اتاق اصفهان برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد شرکت‌های تأمین سرمایه، سبد گردان و مشاور سرمایه‌گذاری در اصفهان اعلام شد: ورود شرکت‌های خصوصی به بازار سرمایه نیازمند حمایت و همکاری سازمان امور مالیاتی است.

07 دی 1398
کد خبر : 31675
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش «روش‌ها و ابزارهای تأمین مالی شرکت‌ها» در اتاق اصفهان و با حضور رئیس سازمان بورس، معاون نظارت بورس، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، مدیر نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون توسعه بازار بورس کالا و اعضای هیات نمایندگان اتاق اصفهان برگزار شد.

رئیس اتاق اصفهان در این همایش با بیان اینکه اصفهان به‌عنوان قطب صنعتی کشور با قریب به 9 هزار واحد صنعتی که حدود 800 واحد آن جزو واحدهای متوسط و بزرگ کشور هستند، گفت: تنها 13 درصد از ارزش کل شرکت‌های بورس به استان اصفهان اختصاص دارد که نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش این سهم هستیم.

مسعود گلشیرازی افزود: ازآنجاکه 800 شرکت استان از پتانسیل ورود به بورس برخوردار هستند، سهم 13 درصدی قابل‌تأمل بوده و به نظر می‌رسد اقتصاد استان اصفهان هنوز بهره کافی از ظرفیت‌های بازار سرمایه را نبرده است.

او با تأکید بر اینکه بورس با ایجاد ابزارهای نوین تأمین مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سروسامان بهتری یافته است، تصریح کرد: بااین‌وجود اقتصاد صنعتی اصفهان که از ظرفیت بهره‌مندی بیشتری از این بازار برخوردار است، باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

رئیس اتاق اصفهان در ادامه بر لزوم ایجاد سازوکاری برای ایجاد شرکت‌های تأمین سرمایه، سبد گردان و مشاور سرمایه‌گذاری در اصفهان تأکید کرد.

او افزود: اتاق اصفهان توجه به زیرساخت‌های توسعه‌ای اقتصاد استان را در اولویت‌های خود قرار داده و اقداماتی را در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها و نهادهای خدماتی برای تبدیل اصفهان صنعتی در دوران فراصنعتی برای ایفای نقش اساسی در اقتصاد امروز کشور انجام داده است.

گلشیرازی، شیمی پارک‌ها، شهرک پوشاک، هلدینگ سرمایه‌گذاری و شهرک گلخانه‌ای را از جمله اولویت‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان دانست و افزود: این کار نیازمند شکل‌گیری نهاد مالی مورد نیاز است.

رئیس اتاق اصفهان از ایجاد سازوکارهای لازم برای افتتاح اولین شعبه صندوق ضمانت صادرات ظرف یک ماه آینده در اصفهان خبر داد و تأکید کرد: در اصفهان فراصنعتی لازم است توجه به بازارهای مالی به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد. وی همچنین خواستار در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای ورود شرکت‌های خصوصی به بازار بورس به‌ویژه، حمایت سازمان امور مالیاتی جهت عدم واکاوی مجدد پرونده‌های مالیاتی سنوات گذشته این شرکت‌ها شد.

در ادامه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس با بیان اینکه این سازمان نیز از حضور پررنگ‌تر اصفهان در بازار سرمایه، استقبال خواهد کرد، گفت: در بحث تأمین مالی در بازار سرمایه، ازیک‌طرف تولیدکنندگان به‌عنوان تضمین‌کننده ثبات کشور از نظر عرضه کالا و از سوی دیگر مردم به‌عنوان دارنده سهام خواستار برخورداری از سود معقول، وجود دارند.

او ایجاد تعادل در دو طرف را ضروری دانست و خواستار ورود اتاق بازرگانی به این مقوله و متعادل‌سازی در برخورداری سود طرفین شد.

محمدی، ضمانت‌های قابل‌قبول سازمان بورس را شامل ضمانت‌نامه‌های بانکی، سهام بورسی، ضمانت دولتی، تضمین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها و رتبه‌بندی عنوان و تصریح کرد: سازمان بورس با اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده شرکت‌های خصوصی می‌توانند به بحث تأمین مالی شرکت‌ها کمک نمایند.

رئیس سازمان بورس، اوراق اجاره، وکالت، مرابحه، منفعت و خرید دین را از جمله ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه کشور عنوان کرد و آموزش و آگاهی فعالان اقتصادی در استفاده از این ابزارها برای تأمین مالی را ضروری و نیازمند فرهنگ‌سازی دانست.

او از اعلام آمادگی سازمان بورس برای اعطای مجوز تأسیس دفتر شرکت‌های تأمین سرمایه در کوتاه‌ترین زمان ممکن با هماهنگی اتاق اصفهان خبر داد.

محمدی در ادامه ضمن تشریح ابزارهای تأمین مالی شرکت‌ها از صندوق پروژه به‌عنوان یک ابزار تأمین مالی بزرگ‌مقیاس یاد کرد.

او دغدغه سازمان بورس را بازگشت به‌موقع پول مردم با سودی معقول دانست و مقررات موجود در این سازمان را مقررات منطبق با استانداردهای بین‌المللی برای رسیدن به این هدف نهایی دانست.

رئیس سازمان بورس تأکید کرد: بازار سرمایه به دلیل کمک به بخش تولید کشور، نقش سازنده‌ای در ایجاد اشتغال و صادرات داشته و به‌هیچ‌عنوان با بازار دلار، مسکن، سپرده و طلا قابل‌مقایسه نیست.

محمدی توصیه کرد: فعالان این بازار، در بازار سرمایه متنوع خرید کنند، به شایعات توجه نکرده و بر اساس تحلیل ذهنی خود خریدوفروش کنند.

او همچنین پیشنهاد کرد: در بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید و در حوزه بازار سرمایه اطلاعات خود را تکمیل کرده و از آموزش‌های لازم برخوردار شوید.

رئیس سازمان بورس از اعلام آمادگی این سازمان برای کمک به افزایش آگاهی فعالان اقتصادی و عموم مردم از طریق ارائه بسته‌های آموزشی و همکاری در برگزاری همایش‌ها و سمینارهای آموزشی با تعامل اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد.

او ارزش معاملات در چهار بورس را از ابتدای سال تا امروز 600 هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده این ارزش تا پایان سال از 700 هزار میلیارد تومان پیشی می‌گیرد.

رئیس سازمان بورس بازار سرمایه را نسبت به سایر بازارها ایمن و شفاف‌تر دانست و تصریح کرد: افشاء به‌موقع این بازار از 43 درصد سال 95 به 91 درصد افزایش یافته است.

محمدی تأکید کرد: ثبات بازار سرمایه در گرو صیانت از آبروی مدیران و فعالان بازار بوده و بدین منظور سازمان بورس با متخلفان برخورد قاطع خواهد کرد.

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز در این همایش با بیان اینکه ارزش جاری بازار سهام رشد قابل‌توجهی یافته است، گفت: بررسی‌های صورت گرفته حاکی است که متوسط رشد سالیانه سرمایه‌گذاری در بورس افزایش داشته است.

او افزود: 10درصد ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران، متعلق به شرکت‌های اصفهانی است. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ادامه با تأکید بر اینکه هزینه‌های تأمین مالی از بورس موردقبول دارایی نیست، خواستار ورود اتاق بازرگانی برای کمک به رفع این مسئله شد.

موضوعات :
در همین رابطه