رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق کرج در شورای گفت‌وگوی البرز

توسعه صادرات، شاهراه رفع مشکلات اقتصادی است

رحیم بنامولایی، رئیس اتاق کرج در جلسه شورای گفت‌وگوی استان البرز، توسعه صادرات را بهترین گزینه برای رفع چالش‌های اقتصادی جامعه دانست و استفاده از دیپلماسی اقتصادی برای رفع مشکلات ناشی از تحریم را خواستار شد.

08 دی 1398
کد خبر : 31683
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج، حرکت‌های کارآمد جهت توسعه صادرات را بهترین گزینه در مسیر رفع چالش‌های اقتصاد جامعه عنوان کرد.

رحیم بنامولایی در هفتادمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز گفت: برای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها، ضروری است در نشست مشترکی با حضور سفرای کشورمان در کشورهای هدف، استانداران و اتاق بازرگانی موانع موجود در مسیر صادرات بررسی و راهکارهای مناسب در این زمینه تهیه و به مرحله اجرا درآید.

او با اشاره به نقش مهم رایزن‌های اقتصادی کشورمان در خارج از کشور گفت: تقویت آنان در هدایت سرمایه‌ها به‌سوی ایران و رونق اقتصادی کشور بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

بنامولایی ادامه داد: یکی از چالش‌های موجود در توسعه صادرات بخشنامه‌های موردی متعدد بانک مرکزی در خصوص صادرات و برگشت ارز صادراتی است که این مشکل صادرکنندگان را کلافه و ریسک صادرات کالا را کاهش داده است.

او تصریح کرد: با توجه به تشدید مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی و مواجه شدن بخش تولید با رکود تورمی، ضروری است در نشست‌های مشترک بخش خصوصی و مدیران ذی‌ربط دستگاه‌های اجرائی تا قبل از سال جدید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.

رئیس اتاق کرج در ادامه اظهاراتش با اشاره به ظرفیت‌های خالی بسیاری کارخانه‌های کشور، گفت: برنامه‌ریزی همراه با مساعدت دولت برای تکمیل ظرفیت این‌گونه واحدها قطعاً توسعه صادرات و رفع مشکلات اقتصاد جامعه را همراه خواهد داشت.

بنامولایی افزود: شواهد بیانگر این واقعیت تلخ است که در مواردی موازی کاری در سازمان‌های توسعه تجارت، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و اتاق‌های بازرگانی خودنمائی می‌کند که برای رفع این مشکل باید چاره‌اندیشی شود.

او در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به نزدیک شدن به پایان مهلت پیوستن ایران به fatf گفت: عضویت و پیوستن کشورمان به گروه ویژه اقدام مالی را بسیار ضروری و حرکتی مهم در مسیر سهولت در برقراری روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا عنوان کرد.

بنامولایی در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به مشکلات جابجایی بار و حمل‌ونقل اظهار کرد: هزینه زیادی بابت حمل‌ونقل کالا 10 درصد به قیمت تمام‌شده محصول اضافه می‌کند که این امر نیازمند پیگیری است

رشد ۳۲ درصدی صادرات البرز

 در ادامه این نشست استاندار البرز اعلام کرد که صادرات این استان طی ۹ گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

عزیزاله شهبازی با قدردانی از حضور فعال تولیدکنندگان و تجار استان اظهار کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ البرز حتی در شرایط سخت نیز با شور و تعصب خاص چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورند تا از میزان تولید کاسته نشود.

او افزود: افزایش تولید و صادرات در استان البرز توفیق بزرگی در کشور است که باید قدردان آن باشیم. اشتغال، تولید و تجارت از بال‌های توسعه بوده و بال دیگر توسعه، امنیت، تکریم حقوق شهروندی و نشاط اجتماعی است که برای پر گشودن باید هر 2 بال با هم به پرواز در آیند.

استاندار البرز با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه در آینده نزدیک به استان البرز گفت: حضور مسئولان عالی کشور در البرز فرصتی مغتنم برای توسعه روزافزون استان است.

شهبازی در خصوص ساخت بنای نمایشگاه بین‌المللی البرز نیز گفت: زمین موردنیاز این نمایشگاه مشخص شده و از بخش خصوصی انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر احداث این مجموعه را آغاز کند.

استاندار البرز افزود: اکنون نیز زمینه برای ایجاد پایانه صادراتی مهیا است و دولت در این بخش وظایف خود را انجام داده است.

او اضافه کرد: مجموعه دولت در سطوح مختلف در کنار بخش خصوصی هستند چراکه شعار دولت حمایت همه‌جانبه از بخش خصوصی و تسهیل گری در این رابطه است.

شهبازی گفت: در استان البرز هیچ‌گونه مانعی به‌واسطه همراهی و همدلی سر راه تولید وجود ندارد و این استان یکی از امن‌ترین و باثبات‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه