رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در همایش فرصت‌های توسعه روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا اعلام شد

هدف‌گذاری صادرات دو میلیارد دلاری به اتحادیه اوراسیا

همایش آشنایی با فرصت‌ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا توسط اتاق ساری برگزار شد. مدیرکل اروپایی و آمریکایی سازمان توسعه تجارت ایران در این همایش از هدف‌گذاری صادرات دو میلیارد دلاری در تجارت با اتحادیه اوراسیا خبر داد.

09 دی 1398
کد خبر : 31709
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش آشنایی با فرصت‌ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با حضور فعالان بخش خصوصی در ساری برگزار شد.

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه هرکجا دولت به بخش خصوصی توجه کرد در صادرات موفق بودیم گفت: باید برای نقش‌آفرینی بیشتر بخش خصوصی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

عبداله مهاجر دارابی، در این همایش تصریح کرد: بخش خصوصی در تلاش است تا صادرات داشته باشد زیرا ظرفیت مازندران فرا استانی است و اگر شرایط مهیا شود با همت بخش خصوصی و حمایت دولت روند صادرات افزایش چشمگیری خواهد یافت.

او افزود: بخش خصوصی برای صادرات آمادگی دارد و باید همه شرایط را برای این طرح مهیا کنیم و باید از تجربه دیگران بهره‌گیریم.

مهاجر گفت: اوراسیا ظرفیت بالایی برای توسعه صادرات دارد و ۲۰ میلیون نفر جمعیت و هزار میلیارد دلار بازار اقتصادی دارد و اکنون ایران در این بازار زیر یک درصد نقش دارد.

رئیس اتاق ساری افزود: می‌توانیم با بهره‌گیری از فرصت‌ها صادرات خوبی را به کشورهای حوزه اوراسیا داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف باید موانع فراروی را حل کنیم.

او خواستار حمایت دستگاه‌های دولتی از بخش خصوصی برای توسعه صادرات به کشورهای عضو اوراسیا شد و گفت: چند سالی برای عضویت کشور به اتحادیه اوراسیا منتظر بودیم و اکنون به این هدف رسیدیم.

به گفته مهاجر، با الحاق به اوراسیا برای تعدادی از اقلام تعرفه‌ها کاهش یافته است و می‌توان از این فرصت برای توسعه صادرات بهره گرفت.

اتحادیه اوراسیا روزنه‌ای برای اقتصاد ایران است

در این همایش، مدیرکل روابط چندجانبه اتاق ایران نیز از اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌عنوان روزنه‌ای برای توسعه اقتصادی ایران یاد کرد و خواستار بهره‌گیری فعالان اقتصادی از این ظرفیت شد.

اسفندیار امیدبخش با اشاره به شرایط تحریمی در کشور گفت: تنها کشوری که در شرایط تحریمی به اتحادیه اوراسیا ملحق شده است، ایران است و هیچ کشوری در شرایط تحریم نتوانستند به موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ملحق شود.

او افزود: طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته تعاملات ما با دنیای اقتصاد به سمت توافقات منطقه‌ای و چندجانبه‌ای پیش رفته و هیچ‌کدام از این توافقات مانند کشورهای اسلامی و اکو موفقیت‌آمیز نبود و ما جزو غیرفعال‌ترین کشورها در حوزه تعاملات منطقه‌ای به شمار می‌رود.

امیدبخش ادامه داد: ایران در مقایسه با کشورهای همسایه مانند ترکیه که عضو ۲۳ تفاهم‌نامه تجارت آزاد است و توفیق چندانی در تعاملات منطقه‌ای نداشتیم و پرونده خوبی نداریم.

او با اشاره به اهمیت اتحادیه اوراسیا برای اقتصاد ایران گفت: پس از مدت‌ها و تحریم و بسته بودن فضای تعاملات، اتحادیه اوراسیا یک روزنه‌ای در اقتصاد به شمار می‌رود و تجار کشور و بازرگانان شمال می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل چندجانبه اتاق ایران با بیان اینکه تعرفه برخی کالاها از جمله پسته صفر است گفت: باید از فضا و فرصت اوراسیا برای توسعه صادرات استفاده کنیم و حفظ، تعمیق و توسعه این بازار عملاً در دست ما است.

او یادآور شد: اتحادیه اوراسیا نیز با چند کشور موافقت‌نامه تجارت آزاد را اجرایی کردند و باید از ظرفیت این اتحادیه برای نقش‌آفرینی در این بازار بهره برد.

امیدبخش گفت: موافقت‌نامه موقت اتحادیه اوراسیا پس از سه سال به موافقت‌نامه تجارت آزاد مبدل می‌شود و این موافقت‌نامه پس از دو سال مذاکره نهایی شده است و پشتیبانی سیاسی و دولتی از این موافقت‌نامه بسیار مهم و اساسی است.

تسهیلات گمرک برای حمایت از صادرات به اوراسیا

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران نیز در این همایش با اشاره به تسهیلات گمرک برای توسعه صادرات به کشورهای اوراسیا گفت: در حال حاضر تبادلات الکترونیکی گمرکی با این کشورها داریم.

حسن کاخکی اظهار کرد: در قانون فصل‌های مختلفی همانند همکاری‌های گمرکی در اتحادیه اوراسیا وجود دارد و این اتحادیه پتانسیل‌های خوبی برای تجارت دارد و بیش از ۹۳ میلیون نفر جمعیت فعال دارد.

او افزود: برخی کشورها مانند هند و سنگاپور در این اتحادیه عضویت دارند و این اتحادیه در تولید برق و گاز رتبه‌های برتر را دارد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری رقابت‌پذیری کالاها را فراهم کند.

او به فرصت‌های سیاسی و اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها دو وظیفه اساسی مانند کدگذاری تعرفه و ارزش کالا دارند و اکنون ما تعرفه هشت رقمی و اوراسیا تعرفه ۱۰ رقمی را اعمال می‌کند.

کاخکی به پروتکل با اتحادیه اوراسیا برای ارتباطات الکترونیکی و فنی اشاره کرد و گفت: همچنین در ارزش‌گذاری کالاها قرار شد بازنگری در این بخش صورت گیرد.

او به تسهیلات گمرک ایران برای به صادرکنندگان کالا به کشورهای اتحادیه اوراسیا اشاره کرد گفت: قرار شد تسهیلاتی را گمرک نظیر استفاده از مجوزهای سازمان‌های هم‌جوار ارائه دهد و در سال قبل نیز نشستی به اتحادیه اوراسیا برای تبادل الکترونیکی داشتیم.

کاخکی یادآور شد: دستورالعمل اجرای نحوه موافقت‌نامه را به واحدها ابلاغ کردیم و با تمام کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا قبل از الحاق موافقت‌نامه تبادلات الکترونیکی در امور گمرکی داشتیم و این سبب می‌شود که به‌صورت مستقیم با کشورها مکاتبه کنیم.

به گفته او، تمام استعلام‌های سالانه و مکاتبات گمرکی با کشورها به‌صورت مستقیم انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران افزود: زیرسامانه اختصاصی برای ذی‌نفعان اوراسیا، موافقت با حمل یکسره، هماهنگی برای نمونه‌برداری کالا و پذیرش اسناد، ترخیص درصدی اقلام سالانه، موافقت با ترخیص نسیه از دیگر اقدامات برای حمایت از صادرات اوراسیا است.

کاخکی افزود: پس از الحاق به اوراسیا، مجموع صادرات ما به اوراسیا بیش از ۱۸۵ میلیون دلار بوده که ۴۲ میلیون دلار کالا شامل ۲۲ درصد مشمول صادرات تعرفه ترجیحی شده است.

او واردات از اوراسیا را بیش از ۲۸۳ میلیون دلار دارد که ۸۶ درصد واردات مشمول تعرفه ترجیحی شده است و باید بیشتر نسبت به صادرات اقدام کنیم.

هدف‌گذاری ۲ میلیاردی صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا

بهروز الفت، مدیرکل اروپایی و آمریکایی سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این همایش گفت: میزان صادرات هدف‌گذاری شده برای اوراسیا دو میلیارد دلار است و برنامه‌های زیادی در مرکز برای رسیدن به این هدف طراحی و پیش‌بینی شده است.

او ادامه داد: در مازندران با توجه به پتانسیل‌هایی که برای صادرات به اوراسیا وجود دارد لازم است تا دفتر و مرکز برای توسعه تجارت با اوراسیا در استان راه‌اندازی شود.

الفت یادآور شد: می‌توان پیشنهاد داد که محصولات کشاورزی را از بازگشت ارز معاف کنند و تعرفه‌های بخش کشاورزی تقریباً صفر شده است و روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین و قوی‌ترین کشور اقتصادی در اوراسیا است و مازندران می‌تواند به این دو بازار توجه و تمرکز کند.

او گفت: سازمان توسعه و تجارت مسئولیت کارگروه مشترک با اوراسیا را دارد و موضوعات فی‌مابین را طرح و بررسی می‌کند.

الفت با بیان اینکه مذاکرات تجارت آزاد از سال آینده آغاز می‌شود گفت: برای انجام مذاکرات و میدان عمل نیاز داریم که اطلاعات قوی از بازار تجاری با اوراسیا داشته باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه