رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب زاده در شورای گفت‌وگوی کرمان مطرح کرد

شرط رفع تعهدات ارزی برای استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده حذف شود

رئیس اتاق کرمان در نشست شورای گفت‌وگوی استان با اشاره به اینکه استرداد مبلغ مالیات بر ارزش‌افزوده را منوط به رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان شده است، این شرط را یکی از موانع صادرات عنوان کرد و به نمایندگی از صادرکنندگان استان خواستار حذف آن شد.

17 دی 1398
کد خبر : 31788
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با حضور استاندار، رئیس و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، نمایندگان اتاق‌های مشترک بازرگانی، مدیران حمل‌ونقل و راهداری کشور، نماینده مجلس و جمعی از مدیران استانی در جیرفت برگزار شد.

رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: سال گذشته در تبصره 8 قانون بودجه یک بند برای محدود کردن صادرکنندگان لحاظ و استرداد مبلغ مالیات بر ارزش‌افزوده را منوط به رفع تعهدات ارزی آنها کردند که درخواست حذف آن را داریم.

 سیدمهدی طبیب زاده، با اشاره به اینکه در حال حاضر بودجه سال آینده کشور در دست بررسی و تصویب قرار دارد، افزود: امسال نیز این موضوع در تبصره 5 قانون بودجه آمده اما به دلیل وجود نداشتن ارتباطات فعال بین بانک مرکزی و سازمان مالیاتی، حجم زیادی از مطالبات صادرکنندگانی که مالیات ارزش‌افزوده پرداخت کرده‌اند جمع شده و باید استرداد شود اما بانک مرکزی در این زمینه ایفای تعهد نکرده است.

او ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در بازگشت ارز و زمان‌بر بودن آن وجود دارد، بخش خصوصی درخواست دارد این بند در قانون بودجه که صادرات را محدود می‌کند، حذف شود که امیدواریم استاندار کرمان و نمایندگان مجلس این خواسته را پیگیری کنند.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: این نشست با هدف ارائه راهکار برای توسعه صادرات محصولات جنوب استان تشکیل شده اما متأسفانه محدودیت‌هایی وجود دارد که در راستای این اهداف نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در این نشست گفت: فقدان فضای اداری و آزمایشگاهی برای نمایندگی مجموعه‌های استاندارد و گمرک در منطقه دفتر جنوب وجود دارد که درخواست می‌شود زمینی برای احداث این ساختمان اختصاص داده شود.

عباس جبالبارزی به عدم وجود شرکت‌های مدیریت صادرات قوی در منطقه اشاره کرد و افزود: باوجود تولید محصول خوب و ظرفیت بالای تولید، اما محصولات در فصل برداشت همچنان بر روی زمین می‌مانند که نشان می‌دهد سیستم خاصی برای صادرات نداریم.

 او خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران وظایفی در راستای کمک به توسعه صادرات دارد که شامل بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور و فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاه‌های تجاری و افزایش توانمندی آنها به‌منظور توسعه صادرات غیرنفتی می‌شود و به همین دلیل درخواست می‌شود این سازمان با کمک مسئولان منطقه، برای راه‌اندازی هلدینگ‌های صادراتی اقدام کند و به‌صورت حرفه‌ای کار صادرات را انجام دهند.

ارائه مشوق‌های حمل‌ونقلی برای برطرف کردن مشکلات حمل بار جنوب

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران، با اشاره به اینکه همواره مسائل و مشکلات را بدون ارائه راهکار متناسب با ظرفیت منطقه بیان کرده‌ایم، گفت: در شهرستان جیرفت سالانه چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود که یک میلیون تن آن صادر می‌شود اما این سؤال وجود دارد آیا یک کامیون که بتواند صادرات و ترانزیت را انجام دهد و مالکیت آن مربوط به شرکت‌های حمل‌ونقل بومی باشد، در جیرفت وجود دارد؟ که اگر ندارد باید عارضه‌یابی کنیم که چرا شکل نگرفته و چه باید کرد؟

حمید عزت‌آبادی پور، افزود: برای حل مشکلات حمل‌ونقل منطقه همواره به دنبال راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و عبور از موانع در لحظه بوده‌ایم درحالی‌که شرایط این‌گونه می‌طلبد که برای این محصولات برنامه‌های مفصل و بلندمدت داشته باشیم.

او پیشنهاد‌هایی را برای ساماندهی کوتاه‌مدت مشکلات حمل‌ونقل منطقه ارائه داد و بیان کرد: تسهیلاتی برای ورود کامیون‌های خارجی از جمله حذف عوارض جاده‌ای متقابل به‌صورت محدود در فصول پیک‌بار و فصل برداشت محصول جیرفت در نظر گرفته شود.

عزت‌آبادی گفت: ارائه مشوق‌های حمل‌ونقلی به‌منظور ترغیب ناوگان برای عزیمت به منطقه پیشنهاد دیگری است که مشابه آن در مناطقی مانند بندر امام خمینی (ره) وجود دارد، به این صورت که در زمان تقاضای زیاد بار که با کمبود کامیون روبرو هستند مشوق‌هایی را از قبیل ارائه سوخت بیشتر و لاستیک و روغن که می‌تواند به‌صورت موقتی و در کوتاه‌مدت مفید باشد، ارائه دهند.

روابط سیاسی ایران و عمان در بهترین شرایط است

در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: عمان پنج میلیون نفر جمعیت، ثبات اقتصادی، تورم 0.4 درصد، بنادر مدرن و مجهز، مناطق آزاد با زیرساخت‌های مناسب و ارائه تسهیلات، مردمی خونگرم و قابل‌اعتماد و دولتمردانی دانا و هوشیار دارد که در گذشته تلاش کرده‌اند سطح روابط سیاسی عمان و ایران را در بهترین شرایط نگه دارند.

محسن ضرابی، خاطرنشان کرد: عمانی‌ها همیشه در بحران‌ها مانند جنگ تحمیلی و تحریم‌ها در کنار مردم و دولت ایران بوده‌اند و این جایگاه مناسب می‌تواند فرصت خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی کشور ما باشد.

او در ادامه به رابطه خصمانه و محتاطانه بعضی از کشورهای منطقه با ایران به دلیل تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: دولتمردان عمانی رابطه خوبی با ایران دارند و به همین دلیل امکان صادرات مجدد از عمان و واردات کالاهای موردنیاز به ایران از طریق عمان و بنادر مدرن و مجهز صحار و صلاله وجود دارد.

ضرابی ادامه داد: شرط صادرات با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها دریافت گواهی مبدأ از عمان است که فعالان اقتصادی برای دریافت این گواهی باید در عمان سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان افزود: فعالان اقتصادی آگاهانه و با دریافت اطلاعات صحیح از اتاق مشترک و سازمان توسعه تجارت ایران در نمایشگاه‌ها شرکت کنند تا فریب دلالان و سوداگران را نخورند و متضرر نشوند.

حذف واسطه‌ها برای توسعه صادرات محصولات جنوب استان

استاندار کرمان نیز در این نشست با تأکید بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان باید مدیریت و واسطه‌ها حذف شوند، گفت: تقویت صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان به افراد بستگی دارد که با ایجاد شرکت‌های تعاونی یا شرکت مدیریت صادرات، این مشکلات برطرف می‌شود.

محمدجواد فدائی افزود: پایانه صادراتی جیرفت که نقش مهمی در توسعه صادرات دارد با مشکلاتی مانند دریافت تسهیلات و مسائل گمرکی مواجه بود که این مشکلات پیگیری و حل شد که امیدواریم هر چه زودتر این مجموعه در جنوب استان راه‌اندازی شود.

او در ادامه به ایجاد مرز هوایی که نیازمند انجام دو پرواز خارجی است و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی برای حل مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد. استاندار کرمان در مورد فعالیت‌های نمایشگاهی نیز بیان کرد: در این مورد صادرکنندگان باید مشارکت کنند و جلسات ویژه به‌صورت تخصصی با اتاق‌های بازرگانی مشترک بین ایران و سایر کشورها انجام شود.

موضوعات :
در همین رابطه