رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی خبر داد

عزم فعالان اقتصادی برای کمک‌رسانی در حوزه آموزش و ساخت مدارس سیستان و بلوچستان

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی بر عزم فعالان اقتصادی برای کمک به سیستان و بلوچستان و تصمیم آنها برای کمک‌رسانی در حوزه آموزش و ساخت مدارس خبر داد.

06 بهمن 1398
کد خبر : 32009
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی با دستور کار بررسی اصلاح و اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و همچنین بررسی قوانین و عوامل مخل محیط کسب‌وکار برگزار شد.

در این نشست، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به وقوع سیل اخیر در خطه سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان سیلی تاریخی را بر دوش می‌کشد. این خطه در طول تاریخ همواره مظلوم واقع شده و در سال‌های بعد از انقلاب به‌رغم تلاش‌های انجام گرفته، همچنان شاهد محرومیت آن هستیم.

شافعی با اشاره به کمک‌های مردم و فعالان اقتصادی کشور به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان، افزود: در همه استان‌ها، فعالان اقتصادی بسیج شده‌اند تا بهانه این سیل توجه‌ها را به این خطه محروم و نیازهای آن جلب کنند و همگام با مردم زمینه را برای توسعه بیش‌ازپیش این منطقه فراهم آورند.

او تصریح کرد: تصمیم فعالان اقتصادی کمک‌رسانی در حوزه آموزش و ساخت مدارس برای آن منطقه است و درخواست داریم که فعالان اقتصادی خراسان رضوی از این موضوع عقب نمانند تا بتوانیم با همراهی همدیگر، گامی اساسی برای کمک به کودکان منطقه سیستان و بلوچستان برداریم.

در بخش دیگری از این نشست، علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی به تشریح اخبار اقتصادی استان خراسان رضوی و آخرین اطلاعات و نتایج اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی پرداخت.

رسولیان با بیان اینکه مثلث توسعه اقتصادی به یک مدل اجرایی فرمایشات مقام معظم رهبری و اجرای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است، گفت: در کمتر از یک سال 163 نهاد و بخش خصوصی در قالب این طرح برای توانمندسازی مردم پای‌کار آمده‌اند و بر اساس اطلاعات ثبت شده 881 پروژه در استان در حال اجراست.

او با اشاره به ثبت اطلاعات 56 معین در سامانه ایجاد شده از سوی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: 243 پروژه از سوی نهاد مردمی بازدید و تأیید شده‌اند و به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که 3090 شغل با این تعداد پروژه در روستاها ایجاد و عملیاتی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار افزود: با همگرایی که ایجاد شده امیدواریم بتوانیم سرعت بیشتری را در پیشبرد اهداف این طرح شاهد باشیم و اشتغال افزون‌تری ایجاد شود. هماهنگی و همکاری خوبی در میان ارکان مختلف در استان شاهد هستیم.

رسولیان اظهار کرد: با عملیاتی شدن پروژه‌های سرمایه‌گذاری که شناسایی و هر روز در حال ثبت شدن است نیز اشتغال قابل‌توجهی ایجاد خواهد شد.

او همچنین با اشاره به نرخ بیکاری و اشتغال استان و مقایسه آن با میانگین کشوری، گفت: طبق گزارش مرکز آمار ایران در فصل پاییز، نرخ بیکاری خراسان رضوی 6.3 درصد بوده درحالی‌که در 15 سال گذشته به این میزان کاهش نیافته بود. این نرخ را طی 15 سال گذشته و در هیچ فصلی شاهد نبوده‌ایم و این اتفاقی مثبت برای استانمان به شمار می‌آید.

رسولیان اشتغال خالص ایجاد شده در خراسان رضوی را 117 هزار نفر اعلام کرد و افزود: 9 هزار مورد از این اشتغال خالص مربوط به روستاها بوده است.

او با اشاره به اهمیت نرخ مشارکت در استان‌ها ابراز کرد: خراسان رضوی هم‌اکنون بالاترین نرخ مشارکت را در کشور در اختیار دارد و این یعنی امید و انگیزه برای کار و تلاش افزایش یافته است؛ در این زمینه میانگین استان 8 درصد بیش از میانگین کشوری بوده و نرخ بیکاری ما نیز نسبت به‌تمامی استان‌ها پایین‌تر است. این موضوع در شاخص پرداخت تسهیلات و تراز بازرگانی نیز خود را نشان می‌دهد؛ بر همین اساس، در 9 ماهه امسال 26 هزار میلیارد تومان تسهیلات در خراسان رضوی پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی افزود: آمار تابستان امسال نیز نشان می‌دهد که در حوزه فضای کسب‌وکار، نسبت به میانگین کشوری حدود 0.03 درصد وضعیت بهتری داریم و این نشان‌دهنده تلاش مطلوب همه ارکان به‌ویژه فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی است.

در ادامه علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به بیان دستور کارهای این نشست پرداخت. او در توضیح دستور کار اول این جلسه گفت: در نشست گذشته مقرر شد ارائه گزارشی از حضور اعضای شورای گفت‌وگو در جلسات 9 ماهه گذشته داشته باشیم.

او افزود: میانگین حضور نمایندگان دولت در شورای گفت‌وگو در 9 ماهه امسال حدود 70 درصد بوده است. همچنین در این مدت میانگین حضور نمایندگان مجلس و قوه قضائیه در جلسات 40 درصد بوده است. اگرچه نمایندگانی از شهرداری و شورای شهر در جلسات حضور یافته‌اند اما میانگین حضور مدیریت شهری نیز در این جلسات پایین بوده است.

لبافی میانگین حضور سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف در 9 ماهه امسال را 95 درصد و میانگین حضور نمایندگان بخش خصوصی را 90 درصد اعلام و اظهار کرد: درمجموع وضعیت کلی نشان می‌دهد اتاق‌ها با بیش از 95 درصد حضور فعال در جلسات، بیشترین میانگین حضور را داشته‌اند و شهرداری و شورای شهر کمترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان میران حضور و مشارکت رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان صد درصد بوده است.

او در معرفی دستگاه‌ها و تشکل‌های فعال در طرح موضوع برای شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی نیز گفت: 22 موضوع از سوی تشکل‌های بخش خصوصی و دو موضوع از سوی دستگاه قضایی و اجرایی ارائه شده که در میان تشکل‌های بخش خصوصی، دبیرخانه شورای گفت‌وگو، اتاق بازرگانی و انجمن مدیران صنایع بیشترین عناوین پیشنهادی را در جلسات داشته‌اند.

لبافی در بیان آمار مصوبات شورای گفت‌وگوی استان در بازه 9 ماهه امسال گفت: درمجموع 87 مصوبه در این مدت داشتیم که 22 مورد ملی بود و در حال پیگیری در مرکز است. در حوزه استان نیز 25 مصوبه اجرا شده و 40 مصوبه نیز در حال پیگیری است.

موضوعات :
در همین رابطه