رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

در نشست «توسعه گردشگری در شهرهای جهانی خلاق ایران» اعلام شد

ایران برای نخستین بار صاحب برندملی گردشگری می‌شود

نشست تخصصی «توسعه گردشگری در شهرهای جهانی خلاق» به همت کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران، روز گذشته برگزار شد.

13 بهمن 1398
کد خبر : 32091
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تخصصی «توسعه گردشگری در شهرهای جهانی خلاق» روز گذشته برگزار و ضرورت شبکه‌سازی و توسعه گردشگری به ویژه گردشگری فرهنگی در چهار شهر اصفهان، بندرعباس، رشت و سنندج به عنوان شهرهای خلاق جهان تاکید شد.

به باور فعالان حوزه گردشگری حاضر در این نشست، پیوستن سنندج در حوزه‌ موسیقی، بندر عباس درحوزه‌صنایع دستی و هنرهای مردمی، رشت در حوزه‌ غذا و اصفهان در زمینه صنایع دستی به شبکه شهرهای خلاق جهان مجالی تازه برای ایران است تا با استفاده از تجربیات جهانی، شهرها و داشته‌های خود را هر چه بیشتر و بهتر به جهانیان معرفی کند.

مهنا نیک‌بین رئیس کمیته آموزش، پژوهش و گردشگری فرهنگ محور کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران، نوآوری و خلاقیت در ارایه محصولات را یکی از مهمترین الزامات جذب گردشگر خارجی در شهرهای خلاق دانست و تاکید داشت: به رغم آنکه ایده شبکه شهرهای خلاق جهان از سال 2015 کلید خورده است اما شاهد رونق گردشگری در چهار شهر ایران که به عنوان شهر خلاق معرفی می‌شوند، نیستیم.

نیک‌بین تاکید داشت: هدف مهم شبکه شهرهای خلاق یونسکو، توسعه پایدار شهری است؛ ضمن اینکه این شهرها به عنوان الگویی برای سایر شهرها در نظر گرفته می‌شوند. او همچنین به منظور توسعه پایدار گردشگری در شهرهای خلاق، بر همفکری رسانه، استانداری، شهرداری، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه و دانشگاه تاکید کرد.

رئیس کمیته آموزش، پژوهش و گردشگری فرهنگ محور کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران تصریح کرد: برندسازی مشکل ثانویه ما در صنعت گردشگری است و از مهم‌ترین ضعف‌های ما در صنعت گردشگری این است که استراتژی‌مان مشابه کشورهای پیشرفته نیست. برای نمونه، ترکیه در همسایگی ما بیش از درآمد نفتی ایران، درآمد توریستی دارد، در حالی‌که به لحاظ جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی چیزی بیشتر از ما ندارد.

در ادامه این نشست نمایندگان و مسئولان چهار شهر خلاق ایران به بیان نقطه نظرات خود و اقدامات صورت گرفته از سوی نهادهای ذی‌ربط در راستای توسعه گردشگری در شهرهای خود پرداختند.

سعید ایراهیمی مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در تشریح چشم‌انداز آینده شهر خلاق اصفهان به برخی از اقدامات زیرساختی و آموزشی شهرداری این استان اشاره کرد و گفت: ایجاد مراکز خلاقیت و نوآوری، تاسیس مرکز رشد تخصصی هنر و راه‌اندازی ستاد توسعه کارآفرینی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری اصفهان در راستای توسعه گردشگری در این شهر خلاق است.

او همچنین ایده کاپ اصفهان 2020 را طرحی مهم در راستای توسعه گردشگری این استان معرفی کرد و گفت: طرح اصفهان ۲۰۲۰ با تکیه بر معرفی اصفهان به عنوان شهر هنر، گردشگری و میراث فرهنگی و با هدف مدیریت بر پایه مشارکت و بهره مندی از توان مردم در اداره شهر به تصویب رسیده است.

ایران صاحب برندملی گردشگری می‌شود

علیرضا ارجمند که به نمایندگی از مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست حضور یافته بود، به ارائه توضیحاتی در رابطه با برند ملی گردشگری پرداخت.

به گفته او، 23 بهمن ماه از نشان و طرح برند ملی گردشگری ایران رونمایی خواهد شد و این برای اولین بار است که ایران صاحب برند ملی گردشگری خواهد شد.

ارجمند تاکید داشت: پروژه برند ملی گردشگری به دنبال ایجاد گردشگری فاخر و ممتاز به ویژه با مشارکت بخش خصوصی است.

او در ادامه به یکی دیگر از اقدامات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص تعیین شاخص‌های گردشگری در شهرهای مختلف اشاره و بیان کرد: بر اساس این شاخص‌ها مجوزهایی حول 5 معیار شهر دوستدار، شهر مقصد گردشگری، شهر گردش‌پذیر، شهرمتعهد به توسعه گردشگری و شهر مستعد توسعه گردشگری به شهرها تخصیص می‌یابد.

ارجمند خاطرنشان کرد: اردبیل، شیراز، اصفهان، یزد و کرمان از جمله شهرهایی هستند که بر اساس محورهای نامبرده به صورت پایلوت ارزیابی شده‌اند و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همانطور هم که در نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کرده، آمادگی دارد تا کلیه شهرهای ایران را وارد برندینگ شهری کند.

شهرهای خلاق در معرض تهدید

انتقاد از عملکرد مسئولان در شهرهای خلاق از جمله موضوعاتی بود که نمایندگان چهار شهر خلاق ایران و همچنین فعالان حوزه گردشگری در حضور نماینده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کردند. به باور روشنگر عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهرهای خلاق بعد از ثبت به امان خدا رها می‌شوند؛ در حالی که اولین اقدام از سوی مسئولان در این شهرها باید تقویت برند گردشگری باشد.

حاضران همچنین ضرورت مشارکت بخش خصوصی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را با هدف تحکیم توسعه پایدار شهرهای خلاق مورد توجه قرار دادند.

 

در همین رابطه