رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست معارفه رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان

توسعه اقتصاد با تلفیق دیدگاه دیپلماسی و بازرگانی

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان در نشست معارفه رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در این استان، به نقش دیپلماسی اقتصادی در رفع مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: تلفیق دیدگاه دیپلماسی با بازرگانی می‌تواند بر توسعه اقتصادی کشور مؤثر باشد.

19 بهمن 1398
کد خبر : 32138
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: تلفیق دیدگاه دیپلماسی با بازرگانی می‌تواند باوجود برخی محدودیت‌ها در کشور، در تعیین اولویت‌ها، انتخاب بازارهای هدف صادرات و درمجموع توسعه اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست معارفه آسیه عباسی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان کرمان، افزود: اگر سفرای ایران در کشورهای مختلف بتوانند تحلیل‌های دقیق، جدی و با جزئیات بیشتر سیاسی و اقتصادی در رابطه با کشورها را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند، می‌توان ارتباطات را قوی‌تر، مبادلات تجاری را بیشتر و برنامه‌های بلندمدت در حوزه صادرات را پیگیری کرد.

او ادامه داد: کرمان استانی صادراتی است و همواره به ارتباطات قوی با کشورهای هدف صادراتی نیاز دارد که امیدواریم وزارت امور خارجه بتواند در برقراری این روابط و تحکیم آنها به فعالان اقتصادی استان کمک کند.

طبیب زاده، با تأکید بر اینکه نمایندگی وزارت امور خارجه در کرمان باید از اختیارات لازم برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم جایگاه و امکانات نمایندگی کرمان درشان وزارت امور خارجه باشد.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: عضویت نمایندگی وزارت امور خارجه کرمان در شوراهای اداری، توسعه صادرات و برنامه‌ریزی استان می‌تواند به نشان دادن جایگاه واقعی این مجموعه کمک کند و در برخی تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار باشد.

او در ادامه گله‌مندی خود از منفعل بودن بخش‌های اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور را عنوان کرد و گفت: این در حالی است که برخی سفیران کشورهای خارجی در ایران به همه استان‌ها سفر می‌کنند، نسبت به همه شرایط و فرهنگ‌ها شناخت دارند و در راستای اهداف کشور خود فعالیت می‌کنند.

طبیب زاده افزود: سفارتخانه‌های ایران نیز باید در حوزه اقتصاد فعال و قوی شوند تا در این شرایط سخت بتوان بیشتر کار کرد و از طریق صادرات بخشی از مشکلات کشور را پوشش داد.

در ادامه این نشست مشاور معاون اداری مالی وزارت امور خارجه گفت: این وزارتخانه در سطح کشور 28 نمایندگی دارد که هیات ویژه‌ای را برای بررسی عملکرد آنها در حوزه‌های مختلف تعامل با مقامات استانی و به‌ویژه اتاق‌های بازرگانی در نظر گرفته‌ایم.

محمود رحیمی‌گرجی، با بیان اینکه در گذشته این وزارتخانه خدمات کنسولی ارائه می‌داد اما پس از راه‌اندازی معاونت اقتصادی، به این حوزه نیز می‌پردازد، اظهار کرد: در حال حاضر نمایندگانی که انتخاب می‌شوند باید در کنار کار کنسولی، توانایی لازم برای برقراری ارتباطات اقتصادی و تعامل با اتاق‌های بازرگانی را داشته باشند. وی تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت‌ها و ارائه خدمات لازم در حوزه اقتصادی در وزارتخانه یک وظیفه مهم محسوب می‌شود و سفارتخانه‌ها باید به کمک فعالان اقتصادی بشتابند.

 رحیمی گرجی، در ادامه ضمن معرفی آسیه عباسی به‌عنوان نماینده این وزارتخانه در کرمان، گفت: او از دیپلمات‌های باسابقه هستند و در سازمان‌های بین‌المللی وزارتخانه و همچنین در جاکارتا فعالیت‌های خوبی داشته‌اند که امیدواریم ازاین‌پس بتوانند تعامل و همکاری‌های این مجموعه با بخش خصوصی در کرمان را افزایش دهند.

او در پایان آمادگی وزارت امور خارجه را برای برگزاری دوره‌های آموزشی تشریفات برای مدیران و فعالان اقتصادی استان به‌منظور رویارویی و برخورد صحیح در مذاکرات، دیدارها و نشست‌های تجاری، اعلام کرد.

موضوعات :
در همین رابطه