رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ساری

معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات عملیاتی شود

رئیس اتاق ساری در جلسه فعالان اقتصادی استان مازندران با رئیس دفتر رئیس‌جمهور، خواستار عملیاتی شدن معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات، حذف ارز 4200 تومانی و جایگزینی ارز نیمایی شد.

20 بهمن 1398
کد خبر : 32159
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه هم‌اندیشی فعالان اقتصادی استان مازندران با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد. رئیس اتاق ساری در این نشست گفت: محیط کسب‌وکار یکی از موضوعات جدی است که اگر به‌دقت موردتوجه قرار بگیرد، مشکلات بسیار اندکی خواهیم داشت؛ اما به نظر می‌رسد این قانون را تنها بر روی کاغذ مصوب کردند درحالی‌که دولت بر پیگیری مصوبات تأکید دارد و علیرغم پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد و جلسات متعددی که برگزار می‌شود؛ 50 درصد آن اجرایی شده‌اند و به 50 درصد دیگر توجه نکردند"

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه نظام بر وضعیت کسب‌وکار و اجرای قوانین حساسیت نشان داده است؛ اما قوانین و مصوبات به‌درستی اجرا نمی‌شود، اشاره‌ای هم به قوانین دست و پاگیر تأمین اجتماعی داشت و عنوان کرد که دلیلی ندارد این سازمان به هر راهی که شده سوژه گیر بیاورد تا تولیدکننده را تحت‌فشار بگذارد.

مهاجر دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات بخش صادرات اشاره و با اعلام اینکه محصولات استراتژیکی مانند پرتقال، کیوی، مرغ و برنج در وضعیت نامناسب صادراتی قرار دارند، گفت: سال گذشته 40 تا 50 هزار تن صادرات غیررسمی داشتیم؛ به این معنا که چون صادرات رسمی برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته و خارج کردن پرتقال از مرز عراق و آستارا برای او صرفه داشته، ازاین‌رو به هر طریقی محصول را از استان خارج کرده است.

او ادامه داد: امسال این عدد صادرات از طریقی که شرح داده شد، بیشتر از 2 برابر شده است به این استناد که نزدیک 115 هزار تن پرتقال و 110 هزار تن کیوی از استان خارج شده است.

رئیس اتاق ساری تصریح کرد: مازندران ظرفیت تولید 2.5 میلیون تن مرکبات را دارد که می‌تواند یک‌میلیون تن آن را صادر کند. هر سال وقتی به مهرماه می‌رسیم؛ کشاورز، استان، استانداری و دولت دغدغه دارند زیرا مشکلات بازار خرید و صادرات مطرح است.

مهاجر دارابی پیشنهاد داد که معافیت برگشت ارز حاصل از صادرات - که حدود 200 میلیون دلار بیشتر نمی‌شود – عملیاتی شود زیرا به نظر می‌رسد از این طریق رقابت ما با دیگر کشورها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بهتر صورت بگیرد.

او همچنین با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های اصلی مازندران برنج است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، واردات برنج قطعاً بیشتر از میزان مصرف داخل است که باید مدیریت شود، درخواست 4200 تومانی را حذف و ارز نیمایی را پرداخت کنیم تا با کمک به تولیدکننده و رقابتی شدن قیمت برنج از ضرر کشاورز جلوگیری شود.

موضوعات :
در همین رابطه