رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اصفهان در همایش چالش‌ها و نقش آمار در ارتقای تصمیم سازی بخش خصوصی مطرح کرد

به‌روز نبودن آمار؛ مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان در همایش چالش‌ها و نقش آمار در ارتقای تصمیم سازی بخش خصوصی گفت: تهیه اطلاعات آماری درست و دقیق و معتبر، قدرت تصمیم سازی را افزایش می‌دهد؛ اما در ایران فقدان آمار و ارقام و به‌روز نبودن سیستم‌های الکترونیکی آمار، مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذاری خارجی است.

20 بهمن 1398
کد خبر : 32160
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش چالش‌ها و نقش آمار در ارتقای تصمیم سازی بخش خصوصی در اتاق اصفهان برگزار شد. رئیس اتاق اصفهان در این همایش گفت: نخستین مصوبه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در دوره نهم فعالیت اتاق، مربوط به راه‌اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات و آمار اقتصادی بود که به‌عنوان ابزار تصمیم‌گیری مدیریتی در سطح ملی و استانی می‌تواند گره‌گشا باشد.

مسعود گلشیرازی با تأکید بر ضرورت توجه به مجموعه اتفاقات اقتصادی که در زیست‌بوم کسب‌وکار و اقتصاد استان مؤثر است، افزود: اتاق اصفهان هم در موضع اجرا و هم در حوزه برنامه‌ریزی و تحلیل، 20 فعالیت را در رئوس برنامه‌های خود قرار داده است.

او ایجاد سرای رشد و نوآوری، شتاب‌دهنده‌های صادراتی و مرکز پیمانکاری فرعی (spx) را ازجمله این فعالیت‌ها بیان کرد.

گلشیرازی همچنین با اشاره به سهم 11 درصدی استان اصفهان در GDP کشور، سهم 6 درصدی صادرات غیرنفتی استان را گویای نیاز مبرم بر ایجاد زیرساخت‌های صادراتی دانست و افزود: در همین راستا نخستین شتاب‌دهنده صادراتی کشور از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده که انتظار می‌رود به تسهیل صادرات کمک کند.

رئیس اتاق اصفهان در ادامه برنامه‌ریزی بر اساس آمار و ارقام را در محقق سازی اقتصادی شکوفا مؤثر دانست و با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به قوام اقتصادی در زمان تحریم، تحقق این امر را تنها از طریق توجه به آمار و ارقام ممکن دانست.

گلشیرازی آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی را اساس تصمیم‌گیری کارآمد برای کشور عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با استناد بر گزارش بانک جهانی، نبود آمار و ارقام و به‌روز نبودن سیستم‌های الکترونیکی آمار است.

او تصریح کرد: بر این اساس، به‌منظور پاسخگویی سریع به نیازمندی‌های اطلاعاتی کارجویان و کارفرمایان، ایجاد سامانه جامع آماری کسب‌وکار بسیار ضروری بوده و لازم است تمامی دستگاه‌ها برای کمک به تدوین یک نظام جامع آماری متمرکز برای موفقیت بیشتر برنامه ریزان اقدام کنند.

رئیس اتاق اصفهان، استقلال و بی‌طرفی در تولید و انتشار آمارهای تولیدی به دور از گرایش‌های دستگاهی، سیاسی، تشکیلاتی و قومیتی را موجب ارتقای اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی دانست.

او تشکیل کمیته تجمیع آمار طبق مصوبه شورای گفتگو با حضور نمایندگان آماری دستگاه‌های اجرایی به‌منظور برآورد، جمع‌آوری و تدوین آمار مورد نیاز فعالان اقتصادی را ازجمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه عنوان کرد.

آزادی، ابزار رسیدن به توسعه و همچنین هدف توسعه است

در ادامه این همایش ایوب فرامرزی، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران نیز با تأکید بر اینکه باید اقتصاد بر پایه عملکرد بخش خصوصی بنا نهاده شود، گفت: در عرصه سیاست‌گذاری برای بخش خصوصی باید 2 حوزه بستر سیاست‌گذاری و توانایی سیاست‌گذاران مورد توجه قرار گیرد.

او تصریح کرد: بستر سیاست‌گذاری در کشور با 2 مؤلفه اساسی امکانات فیزیکی کشور و قوانین و مقررات حاکم بر آن سنجیده می‌شود که این دو لازم و ملزوم یکدیگر بوده و به‌صورت مستقیم بر یکدیگر تأثیرگذار هستند.

فرامرزی با استناد به سخنان آمارتیا سن، برنده جایزه نوبل اقتصاد گفت: آزادی، ابزار رسیدن به توسعه و همچنین هدف توسعه است و اگر در کشوری آزادی‌ها اعم از آزادی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی محدود شود، بستر سیاست‌گذاری‌ها دچار مشکل خواهد شد.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران، احترام به قوانین و مقررات را موجب تحقق ثبات اقتصادی دانست و برنامه‌ریزی در شرایط باثبات را منجر به رسیدن به نتایج مطلوب دانست.

همچنین نعمت اله اکبری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه داشتن سواد آماری هنر است، گفت: سواد آماری، داشتن هنر تصمیم‌گیری و قضاوت تحت شرایط نا اطمینان است.

او شرط تبدیل شدن اتاق بازرگانی به اتاق نسل سوم را مجهز شدن اعضای آن به سواد آماری دانست و گفت: به کمک اطلاعات آماری، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند به شناسایی بازار پرداخته، کسب‌وکار و استراتژی‌های بازاریابی خود را گسترش دهند و ضمن انتخاب بهترین استراتژی، هزینه‌های خود را به حداقل برسانند. بنابراین تهیه اطلاعات آماری درست و دقیق و معتبر، قدرت تصمیم سازی مناسب را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، آگاهی نسبت به داده‌ها، توانایی درک مفاهیم آماری، توانایی تحلیل، تفسیر و ارزیابی اطلاعات آماری و توانایی برقراری ارتباط بین اطلاعات آماری و استنباط‌ها را از معیارهای داشتن سواد آماری بیان کرد.

اکبری بر لزوم فعالیت اتاق بازرگانی در ایجاد و ارتقای سواد آماری فعالان اقتصادی تأکید و تصریح کرد: فعالان اقتصادی برای افزایش سواد آماری باید از نحوه ساختن جداول آماری برای خلاصه‌سازی اطلاعات، ساختن نمودارهای مناسب آماری و نشان دادن صحیح وضعیت موجود، محاسبه و تحلیل نرخ‌ها، درصدها و نسبت‌های مقایسه‌ای، آشنایی کلی با فراداده‌ها، طبقه‌بندی آماری و تأکید بر داده‌های مکانی و تحلیل آنها آگاهی داشته باشند.

او افزود: تولید آمار با سرعت و کیفیت مناسب، به فرهنگ آماری مناسب نیاز دارد و شناخت چگونگی وضع موجود فرهنگ آماری جامعه، از ضرورت‌های ایجاد شرایط مناسب فرهنگ آماری است.

موضوعات :
در همین رابطه