رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مرکز آمار ایران نرخ رشد پاییز 1398 را اعلام کرد

رشد اقتصادی بدون نفت 9 ماهه به 0.9 درصد رسید

حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران گفت: رشد اقتصادی  ۹ ماه سال جاری (بدون نفت) نسبت به دو فصل قبل بهبودیافته  و به عدد صفر درصد و در فصل پاییز سال ۱۳۹۸ به عدد مثبت 0.9 درصد رسیده است.

21 بهمن 1398
کد خبر : 32178
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس مرکز آمار ایران رشد اقتصادی ۹ ماه سال ۱۳۹۸ و فصل پاییز سال جاری را اعلام کرد.

جواد حسین‌زاده، بابیان اینکه میزان محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در 9 ماهه سال ۱۳۹۸، به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان (با نفت) و 430 هزار میلیارد تومان (بدون نفت) رسیده است، گفت: رشد اقتصادی ۹ ماهه سال جاری (بدون نفت) نسبت به دو فصل قبل بهبودیافته و به عدد صفر درصد و در فصل پاییز سال ۱۳۹۸ به عدد مثبت 0.9 درصد رسیده است. همچنین رشد اقتصادی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸، در گروه کشاورزی، مثبت ۳.۲ درصد، در گروه صنایع و معادن (بدون نفت) مثبت ۲ درصد، خدمات منفی ۰.۲ درصد و بخش ساختمان مثبت ۹.۶ درصد بوده است.

حسین‌زاده در گفت‌وگوی با روابط عمومی مرکز آمار ایران با اشاره به عواملی که در محاسبه رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت مدنظر قرار می‌گیرد، افزود: در محاسبات رشد اقتصادی با نفت، استخراج نفت خام و گاز طبیعی به‌عنوان یکی از زیر بخش‌های اقتصادی منظور می‌شود و باید به این نکته نیز اشاره‌کنم که در فصل پاییز ۱۳۹۸، رشد اقتصادی با نفت با بهبود قابل‌توجهی نسبت به فصول قبل از خود، به عدد منفی ۱, ۷ در صد رسیده است.

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه، با اشاره به این‌که در زمینه نرخ رشد بخش کشاورزی در فصل پاییز، در ۲ فصل بهار و تابستان با رشدهای مثبت نسبتاً بالایی مواجه بوده‌ایم، گفت: در فصل پاییز سال جاری به دلیل خسارت‌های حاصل از سیل و تأثیر آن بر بخش کشاورزی، این بخش با رشد منفی مواجه بوده است اما درمجموع در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸، نرخ رشد گروه کشاورزی رشد مثبت ۳, ۲ درصدی داشته است.

او درباره روند رشد بخش صنایع و معادن (بدون نفت) گفته: در کلیه فصل‌های سال ۱۳۹۷ و دو فصل اول سال ۱۳۹۸، رشد این بخش بی‌سابقه بوده و درنهایت، رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن (بدون نفت) پس از گذشت بیش از ۶ فصل، به عدد مثبت ۷, ۵ درصد رسیده است که این رشد عمدتاً از زیر بخش ساختمان، و بخش تأمین آب، برق و گاز طبیعی حاصل‌شده است. همچنین رشد اقتصادی گروه خدمات در فصل بهار منفی 0.1 درصد، در فصل تابستان 0.1 درصد و در فصل پاییز منفی ۰.۷ درصد بوده که برآیند آن به رشد منفی 0.2 درصد در 9 ماهه سال منجر شده است.

حسین‌زاده ضمن تشریح وضعیت رشد اقتصادی کشور (با نفت) گفت: رشد اقتصادی با نفت به عدد منفی ۱, ۷ رسیده است که نسبت به چهارفصل اخیر از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.

او در پاسخ به اینکه کدام‌یک از زیر بخش‌های اقتصادی سهم بیشتری در رشد اقتصادی کشور داشته‌اند، گفت: گروه صنایع و معادن (بدون نفت)، بخش ساختمان، بخش مستغلات، کرایه و خدمات کسب‌وکار و بخش کشاورزی بیشترین سهم را در ایجاد رشد اقتصادی کشور داشته‌اند.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: در ۹ ماهه سال جاری مهم‌ترین عامل کاهنده رشد اقتصادی کشور نیز بخش نفت بوده است.

حسین‌زاده درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در سال جاری گفت: سرمایه‌گذاری، متشکل از تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات و تشکیل سرمایه در ساختمان است و در فصل پاییز سال جاری پس از گذشت بیش از ۶ فصل به رشد مثبت ۰, ۹ درصد رسیده است که عمدتاً ناشی از تشکیل سرمایه در بخش ساختمان بوده است.

در همین رابطه