رادیو مجازی اتاق ایران - 16 فروردین 99

رئیس اتاق کرمان در نشست نیازسنجی مشاغل بنگاه‌های اقتصادی استان

فقدان مهارت، منابع و سرمایه را تلف می‌کند

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان در نشست نیازسنجی و شناسایی مشاغل موردنیاز اعضای اتاق کرمان و بنگاه‌های اقتصادی استان، از تمرکز اتاق کرمان بر مهارت‌آموزی خبر داد؛ چراکه به اعتقاد او، فقدان مهارت‌های جدیدی برای نیروی کار، به اتلاف منابع و سرمایه منجر می‌شود.

04 اسفند 1398
کد خبر : 32327
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
گوگل پلاس
لینک

رئیس اتاق کرمان، با تأکید بر اینکه فقدان مهارت و تکرار مهارت‌های ثابت در ذهن، منابع و سرمایه‌ها را تلف می‌کند، گفت: اتاق کرمان در سال آینده یکی از سه برنامه مهم خود را مهارت‌آموزی قرار داده و بر روی آن متمرکز خواهد شد.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست نیازسنجی و شناسایی مشاغل موردنیاز اعضای اتاق کرمان و بنگاه‌های اقتصادی استان افزود: مهارت‌های سخت به معنای ایجاد شغل در جامعه وجود دارد؛ اما مهارت‌های نرم به معنی برتر شدن در هر حوزه کاری، کمتر است که باید متناسب با نیازهای استان تقویت شوند.

او ادامه داد: فعالیت‌های آموزشی در کشور ما تاکنون به‌گونه‌ای بوده که نتیجه آن تعداد زیادی افراد آموزش‌دیده اما بدون مهارت هستند که همین موضوع ایجاد شغل برای آنها را دچار مشکل کرده است.

طبیب زاده، با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد شانس هر دانش‌آموخته دارای یک مهارت برای داشتن شغل 25 درصد بیشتر از دانش‌آموخته بدون مهارت است، اظهار کرد: ایران ازنظر مهارت‌آموزی در رده‌بندی جهاتی رتبه 133 را از بین 141 کشور دنیا دارد و این وضعیت بسیار نامناسب است.

رئیس اتاق کرمان، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی نیازمند نیروی کار دارای مهارت هستند و به همین دلیل مهارت باید به‌عنوان یکی از الزام‌ها در نظام آموزشی کشور موردتوجه جدی قرار گیرد.

در ادامه این نشست عضو هیات رئیسه اتاق کرمان، مسئله نیروی ماهر را معضل بخش تولید دانست و گفت: برای حل این مشکل اتاق کرمان تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به امضا رساند تا با اجرای صحیح آن نیاز بنگاه‌های اقتصادی در حوزه نیروی ماهر تأمین شود.

عباس جبالبارزی، با تأکید بر اینکه باید شعار هر جوان کرمانی، یک مهارت را در جامعه ترویج و گسترش داد تا به یک باور تبدیل شود، ادامه داد: آمارها در استان نشان می‌دهد جوانانی که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفته‌اند بیکار نمانده‌اند و حتی چندین تقاضا برای کار دارند.

او بیان کرد: از سوی دیگر نیز همکاری واحدهای صنعتی و تولیدی برای نیازسنجی و دریافت اطلاعات جامع و کامل در مسیر مهارت‌آموزی ضروری است تا بتوان برنامه مشخصی را تدوین و در قالب آن پیش رفت. جبالبارزی، در ادامه موضوع جذب یک‌میلیون و 300 هزار نفر نیروی کار مهارت دیده توسط اتحادیه اروپا را مطرح کرد و افزود: می‌توان با برنامه‌ریزی‌های لازم از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان نیز در ادامه این نشست لزوم فهم مشترک در بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی در زمینه‌های مهارت‌آموزی را ضروری دانست و بیان کرد: بروکراسی اداری و استفاده نکردن از رأی و نظر بخش خصوصی در حوزه آموزش و مهارت‌آموزی، موجب تصمیم‌گیری‌های ناقص و بدون توجه به نیاز فعالان اقتصادی خواهد شد.

محمدرضا جهانگیری گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده از سال 2018 تا سال 2022 میلادی 38 درصد مشاغل کشور به دلیل تغییر ماهیت و تحولی که در بنگاه‌های اقتصادی ایجاد می‌شود، متحول می‌شوند که به همین دلیل بنگاه‌ها نیازمند نیروی مهارت دیده هستند.

او اظهار کرد: آموزش به‌عنوان مواد اولیه برای بنگاه‌های اقتصادی است که هر چه این ورودی غنی‌تر باشد، افراد آموزش‌دیده شانس بیشتری برای یافتن شغل خواهند داشت. جهانگیری، با اشاره به اینکه نباید مجموعه آموزش کشور خود را برتر از صنعت بداند، ادامه داد: نرخ بیکاری در افراد بدون مدرک دانشگاهی 12.5 درصد است اما نرخ بیکاری در بین دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها 26 درصد است که باید به آن توجه داشت.

موضوعات:
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
در همین رابطه