رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

10 توصیه برای پیشگیری از انتشار کرونا به کارکنان و مشتریان بانک‌ها

متخصصان و پژوهشگران می‌گویند ویروس کرونا از طریق تماس منتقل می‌شود و برای جلوگیری از انتشار آن باید ضمن پرهیز از حضور در تجمعات و مکان‌های شلوغ، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه شخصی نیز جدی گرفته شود. در این میان، خدمات شبکه بانکی و مراودات مالی یکی از مسیرهایی است که می‌تواند انتقال و انتشار این ویروس را تشدید کند و باید با رعایت برخی نکات بهداشتی این احتمال را کاهش داد.

06 اسفند 1398
کد خبر : 32358
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، ضرورت رعایت بهداشت فردی و جمعی در مکان‌های شلوغ و مراجع ارائه دهنده خدمات به جامعه افزایش یافته است. در این میان شبکه بانکی به‌عنوان محل مراجعه توده‌های مردم، قابلیت بالایی برای انتقال ویروس کرونا ایجاد می‌کند و بر همین اساس شورای هماهنگی بانک‌ها نکاتی را برای مبارزه با ویروس کرونا در شعب و باجه‌های بانکی ابلاغ کرده است.

در بخشنامه شورای هماهنگی بانک‌ها، توصیه‌هایی نیز به مشتریان بانکی شده تا با انجام امور بانکی به صورت غیرحضوری و با استفاده از سامانه‌های بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال، امکان انتقال ویروس به حداقل برسد.

بانک‌ها باید چه اقداماتی انجام دهند؟

 محمدرضا حسین زاده، شورای هماهنگی بانک‌ها ضمن تأکید بر رعایت نکات بهداشتی، نظافت فردی و ضدعفونی کردن و نظافت محیط بانک‌ها، رعایت چند نکته پیگیرانه و احتیاطی را به شبکه بانکی گوشزد کرده است.

1- وجود اسپری الکل برای ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح در شعب.

۲- ضدعفونی کردن باجه‌ها، لوازم‌تحریر و لوازم مورد استفاده پشت باجه‌ها هرچند ساعت یک‌بار.

3- به‌هیچ‌عنوان از خودکار مشترک با مشتریان استفاده نشود.

4- از انباشت فیش‌های بانکی موردنیاز مشتریان در باجه خودداری شود و به صورت کنترل شده در اختیار مشتریان قرار گیرد.

5- با توجه به آلوده بودن اسکناس‌ها، شست و شوی دست‌ها پس از دریافت و پرداخت انجام شود.

توصیه‌های احتیاطی به مشتریان بانکی

در بخشنامه شورای هماهنگی بانک‌ها، از مشتریان نیز درخواست شده است برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، حتی‌الامکان امور بانکی خود را با استفاده از سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی انجام دهند و از مراجعه حضوری به شعب خودداری بپرهیزند.

متخصصان حوزه بهداشت نیز توصیه‌های ساده‌ای در حوزه بانکی و مبادلات مالی روزمره به مردم دارند که با سادگی می‌تواند از شیوه کرونا جلوگیری کند:

1- مشتریان بانکی باید از مراجعه به خودپرداز حتی‌الامکان خودداری کنند و در صورت مراجعه، حتما شستشوی کامل دست‌ها با صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده را انجام دهند.

2- مشتریانی که رفتارهای مشکوک یا علائم شدید سرماخوردگی شدید دارند، یک نماینده برای انجام امور بانکی اعلام کنند و شخصاً از حضور در اماکن عمومی بپرهیزند.

3- اسکناس به صورت بالقوه می‌تواند بستر بسیار مستعدی برای انتقال ویروس کرونا باشد؛ پس به‌جای دریافت و پرداخت اسکناس در خریدهای روزمره، از کارت‌بانکی یا پرداخت آنلاین استفاده کنید.

4-در صورت مراجعه به بانک، حتی‌الامکان از لمس مستقیم سطوح، خصوصاً دستگاه اخذ نوبت، خودکارهای موجود در باجه و سطح پیشخوان خودداری کنید.

5- در صورت حضور در اماکن عمومی و شلوغ، از دست زدن به صورت خود (خصوصاً چشم، دهان و بینی) خودداری کنید و بعد از اتمام کار حتماً دست‌ها را با آب گرم و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه یا مواد ضدعفونی‌کننده بشویید.

موضوعات :
در همین رابطه