رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

غلامحسین جمیلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

توجه به الگوی اقتصادی فنلاند در حوزه کسب‌وکارهای نوین رهگشا است

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: امروز ایران نیاز دارد از فرصت‌ها، مدل‌های موفق الگوبرداری کند. در حوزه کسب‌وکارهای نوین، تکنولوژی حوزه آب و انرژی می‌توانیم با فنلاند همکاری داشته باشیم و از الگوی توسعه‌ای آن‌ها بهر‌برداری کنیم.

12 اسفند 1398
کد خبر : 32429
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اقتصاد ایران نیاز به بررسی و تحلیل وضعیت موجود، تدوین استراتژی‌های مناسب برای رسیدن به الگوی توسعه، مطالعه الگوها و مدل‌های اقتصادی موفق و مدل‌سازی مناسب و بهره‌گیری از تجربه‌های موفق دنیا را دارد؛ یکی از این‌ الگوهای اقتصادی موفق، اقتصاد و الگوی اقتصادی کشور فنلاند است.

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این باره به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: یکی از اقدام‌ها و رویکردهایی که اتاق ایران مورد توجه دارد، مطالعه و بهره‌گیری از تجربه‌های موفق کشورهایی با اقتصاد توسعه یافته است؛ این رویه در خیلی از کشور مورد توجه است. بهره‌مندی از این تجربه‌ها می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف مشابه کمک کند.

جمیلی ‌ادامه می‌دهد: کشور فنلاند در بسیاری از ارزیابی‌های بین‌المللی در حوزه‌ها و شاخص‌های متعدد رتبه خوب و قابل قبولی را کسب کرده است؛ این شاخص‌های تک‌رقمی نشان می‌دهد که الگوی این کشور در اقتصاد و حوزه‌های دیگر توسعه‌ای می‌تواند مورد بهره‌برداری و توجه قرار گیرد. وقتی کشوری توانسته در شاخص‌های مختلف در دنیا رتبه خوبی کسب کند و خود را با عنوان اقتصاد برجسته و متمایز با اقتصادهای دیگر معرفی کند، حتما زیرساخت‌ها، مسیرهای متعدد رسیدن به آن هدف و همراهی ارکان متعدد اجتماعی از مردم تا ساختارهای سیاست‌گذاری را به شکل پویا دارد، تا به آن دستاورد موفقیت‌آمیز برسد.

به گفته جمیلی، امروز ایران نیاز دارد از فرصت‌ها و مدل‌های موفق الگوبرداری کند. با توجه به رویه‌های رقابت‌پذیری و مزیت‌های اقتصاد ایران در داخل باید فرصت‌های تازه برای فعالان بخش‌های مختلف ایجاد شود. تصور ما بر این است توجه به الگوی اقتصادی فنلاند در حوزه کسب‌وکارهای نوین و بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند برای اقتصاد ایران رهگشا باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تاکید می‌کند: بخش عمده‌ای از رویدادهای بین‌المللی در حوزه استارتاپ‌ها نشان می‌دهد که استارتاپ‌ها در مرحله ایجاد یا پویایی در کشور فنلاند در حال تحول هستند. رویدادی تحت عنوان «اسلش» هر ساله در فنلاند برگزار می‌شود، که کانون توجه خیلی از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، فارغ‌التحصیلان و دولت‌ها و خیلی از ذی‌نفعان اقتصادی دنیاست و آن را به عنوان فرصتی استثنایی مورد تاکید و توجه دارند.

به گفته جمیلی یکی از فرصت‌های برجسته در حوزه روابط کاری با فنلاند همراهی با رویدادهایی این‌چنین و شناسایی فرصت‌هایی برای شاخص‌های حوزه استارت‌آپی کشور است.

او به آمار شرکت‌های استارتاپی در ایران نگاهی می‌اندازد و می‌گوید: رنکینگ بین‌المللی، تعداد شرکت‌های موفق و مقایسه آن با شرکت‌های استارتاپی کشورهای منطقه نشان می‌دهد ایران استعداد و جایگاه خوبی را در این حوزه در سال‌های گذشته به دست آورده است.

او ادامه می‌دهد: ایران شرکت‌های موفق خوبی را در این حوزه دارد که جزو رتبه‌های سه‌رقمی است. این شرکت‌ها به لحاظ ارزش افزوده اقتصادی و ماهیتی توانسته‌اند دوران گذار خود را سپری کرده و به کسب و کار موفقی تبدیل شوند.

به تاکید عضو هیات رئیسه اتاق ایران وقتی در حوزه استارتاپ‌ها چنین پتانسیلی ‌وجود دارد باید با قدری حمایت و توجه بیشتر به آنها رشد و توسعه‌‌شان را عینیت و سرعت بخشیم.

جمیلی علاوه بر حوزه کسب‌وکارهای نوین به حوزه آب و انرژی هم اشاره کرد و تصریح می‌کند: ایران در سال‌های اخیر با بحران آب مواجه شده است؛ الگوهای مصرف، مدل‌های بهینه‌سازی و بازیابی آب در زمینه مواجهه مردم در حوزه مصارف عمومی، کشاورزی و صنعتی مورد توجه بوده است اما علی‌رغم همه اینها به هدف اصلی خود نرسیده است. اما در مقابل کشور فنلاند با اینکه به منابع آبی بسیار زیادی دسترسی دارد ولی شرایط توسعه تکنولوژی در مقوله آب را به صورت جدی و متمایز دنبال کرده است. ما در کشور به این تکنولوژی حوزه نیاز داریم.

او ادامه می‌دهد: تصور من بر این است که می‌شود در قالب انتقال دانش فنی و بهره‌برداری از مطالعات آن‌ها در حوزه آب و انرژی فرصت‌های عبور از سختی‌های ناشی از کمبود آب در ایران را ترمیم کرده و قدری مسیر جدیدی برای این موضوع احیا کنیم.

به گفته جمیلی، اتاق ایران رسالت مهمی در حوزه آب دارد؛ باید خیلی جدی در حوزه انتقال تکنولوژی تمرکز و کار کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تصریح می‌کند: ایران دارای منابع و ذخایر غنی در حوزه معدنی، انرژی، مواد اولیه، نیروی انسانی و خیلی از مقوله نیازمند تولید است اما غالبا در حوزه دسترسی به بازار مصرف و بازار فروش با مشکلاتی مواجه هستیم. برخی از این مشکلات متوجه بهای تمام شده کالا و گرفتن فرصت‌های رقابت با رقبای ثالث است.

او معتقد است: چون ما کالا را در ایران گران تولید می‌کنیم و گران تولید کردن ناشی از ناکارآمدی خطوط تولید، عدم بهره‌گیری از دانش فنی روز، عدم بهره‌مندی از ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های جدید دارد. ما نیاز به بازنگری و بازسازی برخی از این حوزه‌ها داریم ولی بخشی از صنایع می‌تواند با تغییرات جزئی خود را با الگوی کاهش مصرف انرژی، کاهش ضایعات و روزآمدی و غیره تطبیق دهد تا کالای ارزان قیمت و با کیفیت تولید کنیم.

به گفته جمیلی، فنلاند در این حوزه صاحب جایگاه است؛ نهایتا می‌بینیم خیلی از کشورهای موفق دنیا سمت‌وسو و جهت‌دهی اقتصاد خود را به سمت فروش دانش، انتقال دانش و تولید کالا در کشورهای دیگر برده است. ایران هم استعداد ذاتی برای استقرار خیلی از این موارد را دارد.

او امیدوار است با کاهش تحریم و با تغییراتی که در آینده به نفع کشور رقم خواهد خورد، این مسیر همکاری باز شود. به گفته جمیلی، ما باید تا آن موقع تلاش کنیم زیرساخت‌ها، زمینه بررسی اولیه برای پیوندهای آغاز روابط و همسویی دوجانبه را فراهم کنیم تا با گذر از این شرایط سخت این عقب‌ماندگی را به سرعت جبران کنیم.

در همین رابطه