رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کمیته گردشگری اتاق صنعت و بازرگانی اکو عنوان شد؛

بررسی راهکارهای افزایش درآمد گردشگری کشورهای اکو

دولت ها باید راهبردهای مشوقانه برای ورود سرمایه گذاران به صنعت گردشگری در پیش گیرند.

26 مرداد 1395
کد خبر : 3253
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در ادامه بیست و یکمین نشست کمیته­ های اجرایی و تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو در اتاق ایران، کمیته گردشگری اکو بعد از ظهر بیست و پنجم مرداد برگزار شد.

احمد اصغری قاجاری، رئیس کمیته گردشگری اتاق صنعت و بازرگانی اکو، سخنان خود را پیرامون توسعه صنعت گردشگری در کشورهای عضو اکو بیان کرد.

اصغری قاجاری با بیان اینکه صنعت گردشگری اثرات مثبتی مانند فقرزدایی و ایجاد شغل برای کشورها دارد، بر ضرورت توجه بیشتر کشورهای عضو به گردشگری تاکید کرد.

وی در مورد توجه به صنعت گردشگری در ایران گفت: «یکی از سرفصل های برنامه ششم  توسعه و سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در 1404 افزایش صادرات غیر نفتی و کاهش صادرات نفتی است و باتوجه به ظرفیت ­های بسیار ایران از نظر گردشگری، گردشگری جایگزین خوبی برای نفت است و  به همین دلیل ایران آماده هرگونه همکاری با کشورهای اکو در زمینه گردشگری است.»

اصغری قاجاری گفت: در سال­های گذشته شش میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند که 45 درصد اینها از کشورهای اکو بوده­ اند.

وی در مورد درآمد گردشگری ایران گفت: هر گردشگر خارجی معادل 25 بشکه نفت و هزار دلار برای ایران درآمد دارد و با این حساب اگر 20 میلیون گردشگر وارد ایران شود، چیزی معادل 500 میلیون بشکه نفت می­شود

اصغری قاجاری در بخش دیگری از سخنانش تشکیل کنفدراسیون ­ها و تشکل های تخصصی گردشگری را مورد توجه قرار داد.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد هنر اتاق ایران، تسهیل در صدور روادید، ایجاد شبکه یکپارچه خدمات گردشگری و تامین و آموزش نیروهای متخصص و استفاده از تجربیات کشورهای عضو اکو  را به عنوان راهکارهای افزایش درآمد گردشگری کشورهای عضو اکو مورد توجه قرار داد.

وی همچنین بر تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه­ گذاران خارجی در تمامی شاخه­ های صنعت گردشگری با تسهیلات دولت­ها، روادید مشترک کشورهای اکو، تعیین رایزن گردشگری در نمایندگی­های خارجی برای ارایه راهنمایی و مشاوره و اطلاعات لازم و برگزاری نمایشگاه­های صنایع دستی و فرهنگی در میان کشورهای عضو تأکید کرد.

رئیس کمیته گردشگری اتاق بازرگانی و صنعت اکو تشکیل همایش سالانه منطقه­ ای میان شهرداران پایتخت­ها و روسای اتاق­های بازرگانی کشورها، حذف ویزا به خصوص ویزای درمانی، جلوگیری از تخریب جاذبه­ های گردشگری، دستیابی به برند مشترک گردشگری کشورهای اکو، افزایش تسهیلات مناسب و زیرساختی و رفاهی، حذف دیدگاه ­های امنیتی در برخورد با گردشگران، ترویج کد جهانی اخلاق گردشگری و مقررات زدایی در حوزه گردشگری را به عنوان پیشنهادات کمیته گردشگری اتاق اکو عنوان کرد.

توجه به تبلیغات و سیاست­گذاری در گردشگری

در ادامه عضو هیئت پاکستان، بی ثباتی سیاسی، نبود جاده و راه­های ارتباطی، کیفیت پایین هتلها و مشکلات روادید از موارد عدم توسعه گردشگری کشورهای عضو اکو عنوان کرد. وی گفت: «باید تمرکز زیادی بر روی تبلیغات جاذبه­ های گردشگری کشورهای عضو داشته باشیم .»وی همچنین سیاست­گذاری در بخش گردشگری را بسیار مهم خواند.

نماینده کشور ترکیه نیز نقش گردشگری در کارآفرینی و اشتغال زایی کشورهای عضو اکو را  مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه صعنت گردشگری بیشتر از فاینانس مالی، نیازمند تاریخچه و جاذبه­ های گردشگری است، گفت: «دولت ها باید راهبردهای مشوقانه برای ورود سرمایه گذاران به صنعت گردشگری در پیش بگیرند.» وی همچنین توجه به حمل و نقل هوایی، تاسیس کریدور هوایی میان کشورهای عضو، بهبود زیرساخت­های گردشگری و ایجاد یک منطقه ویژه گردشگری را مورد توجه قرار داد.

در این نشست همچنین مقرر شد دومین نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای اکو در سال 2016 یا 2017 در ایران برگزار شود.

پرونده:
در همین رابطه