رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نایب رئیس اتاق ایران در اولین نشست شرکت‌های انرژی و پتروشیمی اکو تأکید کرد

تعرفه‌های ترجیحی و تسهیل صدور روادید بین کشورهای اکو

اولین نشست شرکت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی انرژی و پتروشیمی اکو در اتاق ایران آغاز به کار کرد.

26 مرداد 1395
کد خبر : 3262
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
اولین نشست شرکت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی انرژی و پتروشیمی اکو در اتاق ایران آغاز به کار کرد.

نشست شرکت های انرژی و پتروشیمی اکو در اتاق ایران. عکاس: بهاره تقی آبادی

نایب رئیس اتاق ایران، بررسی و تحقق سند چشم‌انداز سازمان اکو را مورد توجه قرار داد و همچنین بر سه اصل توسعه همکاری‌های بانکی تسهیل صدور روادید و تسهیل تعرفه‌های ترجیحی تاکید کرد.

غلامحسین شافعی گفت: همکاری سازمان‌های منطقه‌ای با توجه به شرایط جهانی کنونی، نقش موثری در کاهش آسیب‌های بین‌المللی برای کشورهای عضو خواهد داشت.

شافعی در اشاره به حجم تجارت خارجی کشورهای عضو اکو گفت: این کشورها در سال 2015، 635 میلیارد دلار با جهان مبادله داشته‌اند که تنها 8 درصد این میزان سهم تجارت درون منطقه‌ای بوده است. همچنین در سال 2013 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای عضو اکو 34 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل 18 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: سهم کنونی تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهای اکو در شان این سازمان ریشه‌دار نیست و باید رویکرد جدیدی برای تعریف برنامه‌ها و تحقق چشم‌انداز این سازمان در پیش بگیریم.

شافعی در مورد سند چشم‌انداز 2025 سازمان اکو گفت: باید میزان تحقق اهداف پیش‌بینی شده این سند بررسی و دلایل عدم موفقیت آن تحلیل شود.

شافعی بر بازنگری در فعالیت‌های اتاق‌ بازرگانی و صنعت اکو تاکید کرد و گفت: دبیرخانه اتاق اکو باید گام‌های جدی برای تحقق این امر بردارد.

رئیس اتاق مشهد با تاکید بر نقش بخش خصوصی کشورهای عضو در این زمینه گفت: بخش خصوص و در راس آن اتاق‌های بازرگانی کشورهای اکو در تحقق سند چشم‌انداز این سازمان نقش مهمی دارد.

نایب رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران سازمان اکو را فرصتی ایده‌آل برای همکاری‌های منطقه‌ای می‌داند و معتقد است این سازمان دستاوردهای مهمی برای منطقه خواهد داشت.

شافعی در ادامه از سه اصل مهم که باید در اولویت سازمان اکو قرار بگیرند سخن گفت. وی همچنین توسعه همکاری‌های بانکی و فعال شدن بانک توسعه و تجارت اکو، تسهیل صدور روادید برای تجار و فعالان صنعت حمل‌ونقل تسهیل در اجرای تعرفه‌ای ترجیحی را مورد توجه قرار داد.

وی پیرامون وضعیت انرژی کشورهای عضو اکو گفت: با توجه به وسعت کشورها و میزان انرژی‌های آنها، وضعیت انرژی اکو با وضعیت ایده‌آل تفاوت زیادی دارد که لازم است همکاری‌های درون‌منطقه‌ای انرژی کشورها در چارچوب اکو افزایش یابد.

شافعی گفت: بخش‌های خصوصی کشورهای عضو اکو، نیازمند حمایت دولت‌های خود هستند و باید رویکرد جدیدی در تعامل فی‌مابین دولت‌ها صورت گیرد و با دیدگاه‌های نوینی به استقبال دهه سوم فعالیت‌های سازمان اکو برویم.

نایب رئیس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد با حمایت دولت‌ها و همکاری بخش خصوصی کشورهای عضو اکو شاهد تحقق اهداف و افزایش همکاری میان کشورهای اکو باشیم.

پرونده:
در همین رابطه