رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

دولت چقدر به بانک مرکزی بدهکار است؟

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد بدهی دولت به این نهاد- بانک مرکزی - به 18 هزار و 240 میلیارد تومان کاهش یافته است.

26 مرداد 1395
کد خبر : 3264
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بررسی ها نشان می دهد دولت تا پایان سال گذشته در حدود 18 هزار و 240 میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش کمتر از یک درصد- معادل 0.7 درصد را نشان می دهد .

 بدهی دولت به بانک مرکزی فراز و فرودهای متعددی را در دو دهه اخیر تجربه کرده است. دولت یازدهم تدابیر ویژه ای برای بازپرداخت بدهی های دولت در دستور کار قرار داده است و بدهی دولت به بانک مرکزی بخش کوچکی از رقم بدهی بزرگی است که طبق آخرین برآوردها حدود 600 هزار میلیارد تومان ارزیابی می شود .

 دولت یازدهم از سه سال گذشته در صدد برآمد نسبت به احصای بدهی های دولتی اقدام و راهکارهایی را برای بازپرداخت این ارقام تدارک ببیند . بخش مهمی از پیمانکاران در حوزه برق، نفت و راه بدهی ها کلانی از دولت دارند این در حالی است که ناتوانی دولت در پرداخت این بدهی ها سبب شده است این پیمانکاران با مشکلاتی متعدد روبرو شوند .  بر اساس این گزارش بیشترین افزایش بدهی های دولت به بانک مرکزی در سال های اخیر به سال 1389 ، یعنی سال اول اجرای هدفمندی یارانه ها باز می گردد .

در عین حال بیشترین حجم کاهش نیز در همین دوره زمانی به سال 1390 باز می گردد . در این سال حجم بدهی ها دولت به بانک مرکزی 45 درصد کاهش یافت . در سه سال اخیر دولت تدابیری را برای منضبط کردن استقراض ها از بانک مرکزی در دستور کار قرار داد و تلاش کرد با پایبندی به قانون آرامشی را بر سیاست های پولی و بانکی کشور حاکم کند.

در همین رابطه