رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

جهانگیری: تمرکز دولت تامین منابع ارزی و ریالی است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: تمرکز اصلی دولت این است که منابع ارزی و ریالی برای نیازهای سال ۹۹ را تامین کند.

13 فروردین 1399
کد خبر : 32713
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن قدردانی از افرادی که به سفر نرفتند و در خانه ماندند، گفت: وزیر راه و شهرسازی امروز در گزارشی از کاهش سفرهای ریلی تا ۹۴ درصد، جاده ای تا ۷۵ درصد و هوایی تا ۷۰ درصد ارائه کرد که این اتفاق مهمی است که در این ایام شاهد آن بودیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز هم سیزده بدر است و با توجه به اینکه رفتن به طبیعت جزو آیین ایرانیان است، اما امروز در خانه ماندند؛ گزارش‌هایی از ماندگاری مردم در خانه در جلسه هیات دولت ارائه شد که مهم و قابل توجه بود و از این همکاری مردم تشکر می‌کنم.

او با تاکید بر اینکه اقدامات مهمی در این ایام با کمک مردم انجام شد، گفت: ابتدای هفته از یکی از بیمارستان‌های تهران بازدید کردیم و شاهد بودیم حتی تخت‌هایی که در برخی روزها ۲۳۷ بیمار در آنها بستری بود به حدود ۱۳۰ تخت کاهش یافته است و اینها علاوه بر تخت‌های جدیدی بوده که پیش بینی شده بود و اینها نشان از بهبود شرایط است.

جهانگیری تاکید کرد: در حال حاضر موضوع اصلی کشور کرونا و سلامت مردم است و دولت با این اولاوت پیش می‌رود.

او با بیان اینکه کرونا در بخش اقتصادی و اجتماعی تبعات زیادی خواهد داشت، افزود: از دانشگاه‌ها، نخبگان کشور دعوت می‌کنیم تیم‌هایی تشکیل دهند تا این تبعات را بررسی کنند و نظرات خود را به دولت اعلام کنند تا برنامه‌های دقیق تهیه شود.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در بحث اقتصادی مبارزه با کرونا، دولت در شرایط سختی است که مردم از آن آگاه هستند.

او افزود: دولت در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته است و مهمترین منابع درآمدی کشور که نفت و صادرات غیرنفتی بوده با فشار آمریکا کاهش یافته است.

جهانگیری اظهار داشت: بخش زیادی از منابع درآمدی را در سال‌های گذشته از دست داده بودیم، این امر در تامین نیازهای مردم و بودجه دولت تاثیر داشت و دولت تلاش کرد با شرایط تحریم کشور را به نحاو مدیریت کند که هم بودجه و هم منابع خود را تامین کند.

او با بیان اینکه عملکرد سال گذشته از نظر منابع درآمدی و هزینه‌ای خوب بود، گفت: حتی در شورای عالی هماهنگی تصاوب کردیم که سقف بودجه که ۴۴۸ هزار میلیارد تومان  مصوب شده بود، تا ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یابد اما در عمل ۴۴۱ هزار میلیارد تومان بود و این نشان می‌دهد که دولت توانست راه‌هایی پیدا کند تا به تعهدات خود عمل کند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: برای سال ۹۹ نیز باید به صورت جدی به بخش بودجه بپردازیم.

او ادامه داد: وزیر نفت امروز در جلسه گزارشی از میزان مصرف بنزین ارائه داد که براساس آن سال گذشته در چنین ایامی روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم که امروز به ۴۲ میلیون لیتر رسیده است.

جهانگیری گفت: علاوه بر این قیمت نفت خام به شدت کاهش یافته است و این کاهش بر فرآورده‌های نفتی اثر گذاشته است، از ساو دیگر صادرات بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌ها کم شده، همچنین کاهش مصرف و ذخیره آنها جزو مسائلی است که باید راهکاری برای فروش آنها و منابع مورد نیاز بخش‌های مختلف را تامین کنیم.

او با اشاره به بنگاه‌های آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا گفت: این موضوع در برخی موارد به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از ساو ما (دولت) و شرایطی طبیعی شیوع بیماری کرونا است که موجب شد این بنگاه‌ها آسیب ببینند. 

معاون اول رئیس جمهوری گفت: بنابراین حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در ستاد اقتصادی هفته گذشته تصاوب شد تا به صورت تسهیلات پرداخت شود. 

او با بیان این که از مردم می‌خواهیم که افراد نیازمند را معرفی کنند، افزود: ما برای این افراد نیز فکر کردیم و پیش بینی کردیم برای سه میلیون نفری که در جایی فعال نبودند و مشاغل رسمی نداشتند زندگی خود را می‌گذراندند، اعتباری اختصاص داده شود که هر ماه بین ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان کمک کنیم تا آسیب نبینند و چنانچه این افراد معرفی شوند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد. 
جهانگیری تاکید کرد: برای بنگاه‌های کوچک و متوسط هم که از این شرایط آسیب دیدند، ۷۵ هزار میلیارد تومان با نرخ تسهیلات ۱۲ درصد با دوره زمانی دو سال پرداخت اختصاص می‌یابد. 

او افزود: برای بیکاران نیز تمهیداتی اندیشیدیم به این صورت که پنج هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری برای پوشش افراد در نظر گرفته شده است. 
معاون اول رئیس جمهوری اظهارداشت: کالاهای مورد نیاز بخش بهداشت و نیازهای ضروری مردم تامین شده است و اطمینان می‌دهیم در تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالاها که در اختیار مردم قرار گیرد دغدغه‌ای نداریم. 

او تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود از ذخایر استفاده می‌کنیم درست نیست چرا که ورودی‌های بنادر ما بیش از نیاز ما است.

در همین رابطه