رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

سفارت ایران در اسپانیا با انتشار گزارشی بررسی کرد

تاثیرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر بخش‌های اصلی اقتصاد اسپانیا

سفارت ایران در اسپانیا در گزارشی به بررسی تاثیرات آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در بخش‌های گردشگری، خودروسازی، رستوران، حمل و نقل هوایی و خرده فروشی در کشور اسپانیا پرداخته است.

19 فروردین 1399
کد خبر : 32773
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شیوع ویروس کرونا در اسپانیا و برقراری شرایط قرنطینه‌ای در این کشور از سوی دولت از تاریخ 20 مارس 2020، باعث تعطیلی گسترده مراکز و نهادهای تجاری و اقتصادی اسپانیا شده و آسیب‌های فراوانی را به بخش‌های مختلف تجاری و ساختار اقتصادی این کشور وارد کرده است. سفارت ایران در اسپانیا در گزارشی به بررسی تاثیرات این آسیب‌ها در بخش‌های گردشگری، خودروسازی، رستوران، حمل و نقل هوایی و خرده فروشی در کشور اسپانیا پرداخته است.

بخش گردشگری

بخش گردشگری اسپانیا تا قبل از بحران کرونا، 12 درصد تولید ناخالص ( 300 میلیارد یورو در سال 2019) و 13 درصد نیروی اشتغال این کشور را تشکیل می‌داد. در حال حاضر تمامی تاسیسات گردشگری اسپانیا به دلیل بحران پیش رو تعطیل شده است. بر اساس گزارش تهیه شده از سوی وزارت بهداشت اسپانیا، تداوم ویروس کرونا تا دو ماه آتی منجر به کاهش 18 میلیارد و 825 میلیون یورویی درآمد این صنعت در اسپانیا خواهد شد و چنانچه مهار این بحران 4 ماه به طول انجامد، این کاهش به 33 میلیارد و 668 میلیون یورو خواهد رسید. تعطیلی هتل‌های اسپانیا، وسایر بخش‌های گردشگری اسپانیا مانند هتل‌های زنجیره‌ای ایبرواستار، گروه ان اچ هتل،سناتور هتل، گروه ریو و ... موجب اخراج موقت 59 هزار و 991 نفر شده است.

بخش خودروسازی

کاهش جهانی تولید خودرو در سال 2020 به دلیل بحران کرونا بین 3 تا 9 درصد پیش‌بینی می‌شود. در اسپانیا بخش خودرو سازی تا قبل از بحران کرونا، 10 درصد تولید ناخالص داخلی و 19 درصد کل صادرات این کشور را تشکیل می‌داد. این صنعت همچنین 9 درصد شاغلان این کشور را شامل می‌شد. اما در حال حاضر بخش تولید خودرو در اسپانیا به طور کامل متوقف شده است. شرکت‌های بزرگ خودروسازی و تامین کننده قطعات خودرو همچون نیسان، رنو، آنتولین، فورد، دنسو، فیکاسو و ... و همچنین بنگاه‌های خودروفروشی در حال اخراج موقت کارکنان خود برای تعطیلی کامل یا کاهش فعالیت‌هایشان هستند. این امر منجر به بیکاری 22 هزار نفر در این صنعت شده است.

بخش رستوران

از میان بخش‌های اصلی اقتصاد اسپانیا، بخش رستوران بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده است. چراکه در اولین اقدام دولت این کشور برای مواجه با ویروس کرونا بیش از 300 هزار اماکن پذیرایی در اسپانیا تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند. پیش از این، بخش رستوران در اقتصاد اسپانیا، برای 200 هزار نفر شغل ایجاد کرده بود و درآمد 94 میلیارد یورویی برای این کشور به همراه داشت. طبق تخمین کنفدراسیون سازمان‌های تجاری اسپانیا، کاهش درآمد حاصل از این بحران می‌تواند به 10 میلیارد یورو برسد.

بخش حمل و نقل هوایی

بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی ( یاتا)، حدود 750 هزار شغل در این بخش در معرض خطر است که در هیچ کشور اروپایی دیگر عواقب شغلی این چنین ویران کننده نیست. بحران کرونا باعث کاهش درآمد 11 میلیارد یورویی و همچنین کاهش تقریبا 100 میلیون مسافر خواهد بود که این امر باعث از بین رفتن 45 میلیارد یورو از تولید ناخالص داخلی اسپانیا خوادهد شد.

بخش خرده‌فروشی

تا پیش از بحران کرونا، این بخش 5 درصد از تولیدناخالص داخلی اسپانیا را تشکیل می‌داد. در جریان مقابله دولت با این اپیدمی، این بخش تا اطلاع ثانوی تعطیل و تنها موظف به فروش محصولات و ارایه خدمات خود از طریق اینترنتی هستند. بحران پیش آمده در این بخش منجر به اخراج موقت کارکنان شده تا جایی که این امر در مقایسه با قبل 86.2 درصد افزایش یافته است.

موضوعات :
در همین رابطه