رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با ترجمه گزارشی از مکنزی منتشر کرد

فراسوی کروناویروس: مسیری به سوی دوره عادی بعدی

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تازه‌ترین گزارش شرکت مکنزی را به بحران کرونا و جهان پس از آن اختصاص دارد، ترجمه و منتشر کرده است.

30 فروردین 1399
کد خبر : 32910
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تازه‌ترین گزارش شرکت مکنزی را به بحران کرونا و جهان پس از آن اختصاص دارد، ترجمه و منتشر کرده است. شرکت مکنزی در این گزارش ابتدا به طرح یک پرسش می پردازد: حال که تمامی معیارها و فرضیات سنتی ما ناکارآمد نشان داده اند، برای خروج از این بحران چه باید کرد؟  پاسخ آنها به این پرسش در پیش گرفتن روشی پنج مرحله ای خواهد بود که جهان را از این روزهای بحران به وضعیتی عادی که پس از پیروزی در نبرد علیه ویروس کرونا شکل خواهد گرفت، هدایت می کند. این پنج مرحله عبارتند از: تصمیم گیری، تاب آوری، بازگشت، تصویرسازی دوباره و اصلاح که در ادامه به طور خلاصه توضیح داده شده است.

تصمیم‌گیری

تقریباً در تمامی کشورها اقدامات واکنشی در برابر بحران به طور کامل فعال شده­اند. مجموعه­ای گسترده از مداخلات بهداشت عمومی صورت گرفته است. با این حال، ترکیبی مسموم از انفعال و فلج، به جا می­ماند، یعنی ماندن بر سر دوراهی­های مشکل­زایی که باید انتخاب کرد: از جمله ممانعت یا عدم ممانعت در رفت و آمد؛ ایزوله کردن یا قرنطینه؛ بستن کارخانه یا صبر کردن برای دریافت دستور از بالا. به همین خاطر است که ما این مرحله را تصمیم­گیری نامگذاری کرده­ایم: یعنی باید در خصوص مقیاس، سرعت و عمق اقدامات لازم در سطوح دولتی و کسب و کاری تصمیم‌گیری شود.

تاب آوری

تحلیل دیگری از مؤسسۀ مکنزی با ارجاع به منابع متعدد نشان می¬دهد که این شوک وارده به معیشت ما به واسطۀ تأثیر اقتصادی مبارزه با ویروس کرونا، بزرگ¬ترین شوک، تقریباً در طول یک قرن اخیر خواهد بود. در اروپا و ایالات متحده، احتمال می¬رود شوک مزبور تنها در طول یک فصل به کاهشی در فعالیت‌های اقتصادی منجر شود که بسیار فراتر از کاهش درآمد تجربه شده در دوران رکود بزرگ باشد.

برای رویارویی با این چالش¬ها، انعطاف¬پذیری امری حیاتی است. مسائل کوتاه‌مدت در حوزۀ مدیریت پول نقد برای نقدینگی و توان پرداخت بدهی به وضوح در اولویت هستند. اما دیری نخواهد پایید که وقتی شوک مزبور شروع به بر هم زدن ساختارهای صنعتی موجود کرده و مناسبات رقابتی را برای همیشه تغییر می¬دهد، کسب و کارها ناگزیر باید بر اساس برنامه‌های انعطاف‌پذیری گسترده‌تری عمل کنند. بخش اعظم جمعیت دچار تردید و استرس مالی شخصی خواهند شد. رهبران بخش دولتی، خصوصی و اجتماعی ناگزیر خواهند بود تصمیمات دشوار چرخه‌ای اتخاذ کنند که تاب آوری اقتصادی و اجتماعی را توازن می¬بخشد. باید توجه داشت که انسجام اجتماعی به واسطۀ پوپولیسم و دیگر چالش-هایی که پیش از پیدایش ویروس کرونا وجود داشتند، از قبل تحت فشار شدید بوده است.

بازگشت

بازگرداندن کسب و کارها به سلامت پس از یک دورۀ تعطیلی شدید، خود چالش بسیار بزرگی است، چنان که چین اکنون به آهستگی در حال بازگشت به کار است، به این موضوع پی می­برد. بیشتر صنایع نیازمند خواهند بود که کل زنجیرۀ تأمین خود را دوباره فعال کنند. با این وجود، مقیاس و زمانبندی متفاوت تأثیر ویروس کرونا به معنای این است که زنجیره­های تأمین جهانی در مناطق جغرافیایی مختلف با اختلال روبرو است. ضعیف­ترین نقطه در زنجیرۀ تأمین تعیین کنندۀ موفقیت یا شکست بازگشت به استخدام مجدد، آموزش و دستیابی به سطوح قبلی زایایی نیروی کار خواهد بود. بنابراین رهبران کشورها باید نظام کاری و برنامۀ خود برای اقدامات ممکن در راه بازگشت کسب و کارها به تولید مفید با سرعت و مقیاس مناسب را بازبینی کنند.

تصویرسازی دوباره

این بحران نه تنها نقاط آسیب­‌ پذیر را برملا می­کند، بلکه فرصت­‌هایی برای ارتقاء عملکرد کسب و کارها را نیز فراهم می‌­نماید. سران کشورها ناگزیر خواهند بود در خصوص این که کدام هزینه­‌ها ثابت هستند و کدام یک می‌­توانند متغییر باشند بازنگری کنند، چرا که تعطیلی بخش­های زیادی از تولید مشخص می­کند که در نهایت چه چیزی ضروری است و چه چیزی خوب است که باشد. احتمالاً تجربۀ تعطیلی بخش اعظم تولید جهانی به تصمیم­گیری­ها در این مورد کمک خواهد کرد که تا چه حد می­توان بدون از دست رفتن کارآیی، عملیات­ها را محدود کرد. آگاهی یافتن سریع از راهکاری برای تداوم گردش چرخ تولید در زمانی که به نیروی کار دسترسی نیست، فرصت­ها برای جا انداختن تطبیق تکنولوژی را تسریع می­‌کند. نتیجه آن احساس قوی­تری است نسبت به این که چه چیزی کسب و کار را در مقابل شوک­ها تاب‌آورتر، مولدتر و توانمندتر در رسیدن به دست مشتری می­کند.

اصلاح

همان طور که جامعه در تلاش برای دوری، کم کردن احتمال و پیشگیری از یک بحران سلامت مثل بحران کنونی در آینده است، فعالان حوزۀ کسب و کار نیز باید به دنبال پیش بینی تغییرات مطلوب عامۀ مردم در خط و مشی و مقررات باشند.در بیشتر اقتصادهای دنیا، نظام­های بهداشت و سلامت که از زمان شکل گیری پس از جنگ جهانی دوم تغییرات اندکی داشته­اند، ناگزیر خواهند بود مشخص کنند که همان طور که به شکل بی­وقفه خدمات مراقبتی حضوری و مجازی ارائه می­کنند، چگونه با چنین موج سریعی از حجم بیمار برخورد کنند. در دنیایی با ارتباطات فراوان و شدیداً سیال و در حال تغییر، رویکردهای بهداشت عمومی باید در خصوص سرعت و هماهنگی جهانی لازم برای واکنش نشان دادن خود بازنگری صورت دهند. سیاست­ها در زیرساخت­های حیاتی مراقبت بهداشتی، ذخایر راهبردی کالاهای کلیدی و تجهیزات تولید در زمان حوادث غیرمترقبه برای تجهیزات پزشکیِ حیاتی، همگی باید مد نظر قرار گیرند.

 پنج مرحله ای که در این نوشته توضیح داده شده مسیر روشنی برای آغاز راهبری به سمت وضعیت عادی بعدی پیش پای رهبران کشورها می گذارد. از دیدگاه مکنزی بعد از پایان این دوره نه تنها باید به یک بحران سلامت با ابعاد وسیع بیندیشیم، بلکه باید به بازسازی مجدد قریب الوقوع در نظم اقتصاد جهانی هم فکر کنیم.

برای دریافت متن کامل گزارش از اینجا دانلود کنید.

در همین رابطه